Rota-rokote mietityttää!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja VOIVOI..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

VOIVOI..

Vieras
HEI!

Tyttömme on kohta 3kk ja maanantaina olisi viimeinen tilaisuus ottaa Rota-rokote. Mä en tiedä yhtään antaako sitä sille.

Eniten pelottaa sivuvaikutukset. Terkkari ei niistä eikä niiden kestosta osannut sanoa paljon mitään.. Siksi huolettaa jos noin pienenä saisi rokotteesta ripulin ja joutuisi sitten sen vuoksi sairaalaan tai jotain muuta.

Esikoiselle ei otettu kun se piti silloin itse maksaa.

Pelottaa se rokote ja pelottaa jos se saa Rotan jos en ottaisi rokotetta. Mitä tehdä? Kuinka yleisiä ne pahat sivuoireet ovat ja kauanko ne yleensä kestää? Vauva ei ole mahavaivoja paljon itkeskellyt, mutta pelottaa että rokotteen takia maha menee sitten sekaisin pitemmäksi aikaa.. Jos siitä tulee ripuli niin pitääkö heti lähetä sairaalaan?

Rotarokote on ehdottomasti tarpeellisin tämän hetken rokotteista. Muita olen miettinyt pitkään ja osaa siirtänyt myöhemmäksi, mutta tuota ei tulis mieleenkään jättää väliin. Samana päivänä ovat molemmat vähän mahaa itksekelleet, ei muuten mitään.

Esikoiselle ei tullut siitä mitään, toisille tulee ripulia jne..Ripulin takia ei tosiaan tarvitse lähteä sairaalaan ellei ole paha ja kestä kauan..Mahaa voi vääntää enemmän..

Itse ei nyt kuopukselle sitä otettu koska oltiin liian myöhään neuvolassa, mutta eiköhän me pärjätä nyt ilmankin..

Meillä isommalle aikanaan otettiin, vaikka jouduttiin maksamaan. Nuorimmalle ei otettu, oli muita terveysongelmia vauvana enkä halunnu ylimääräistä kuormittaa vauvan elimistöä siksi, ovat kotihoidossa. Mutta en ikinä uskaltaisi kenellekään suositella ettei ottais, on se rotaripuli ihan kamala tauti ja oikeasti vaarallinen pienelle.

Me ei otettu rokotetta juurikin niiden sivuvaikutusten takia. Meillä ei yleensäkään ole vatsatauteja sairastettu. Poika on nyt 4-vuotias, eikä ainuttakaan vatsatautia ole ollut. Eli meillä päätös oli hyvä.

Olen ottanut rokotteet kolmelle lapselleni, antanut rokotteet aika paljon useammalle ja hoitanut rota-ripulisia vauvoja sairaalassa. Ehdottomasti mieluummin rokote ja riski vähäisiin mahavaivoihin / pulautteluun / epätavallisiin ulosteisiin kuin ei rokotetta ja riski kunnon rota-ripuliin sairaalareissuineen.

Meillä ei kukaan ole oireillut rota-rokotteesta.

Me otettiin,eikä oikeastaan mitään oireita tullut. Saattaa olla että pari päivää kakkas vähän enemmän kun normisti,mutta siis ei mitään ripulia vaan suoli vaan toimi vähän aktiivisemmin. Terkan suosituksesta oltiin kyllä annettu jo aiemmin muihin mahavaivoihin maitohappobakteeria (gefilus-tippoja),että en sitten tiedä oliko niistä apua tossa.

Mutta mitä oon kuullut niin rotaviruksen aiheuttama vatsatauti voi olla tosi raju ja pienelle vaarallinen.

Mekään ei otettu sitä vajaa vuosi sitten, terkka oikein suuttu meille ja sano et turha itkee sit kun ootte sairaalassa! :( No, nyt on lapsi jo päälle vuoden eikä oo sairastanu ainuttakaan ripuli tai mahatautia, saati muutakaan flunssaa vaikkei otettukaan sitä.

Meille on annettu se nyt kaks kertaa, silloin 2kk ja 5kk ikäisenä. Ensimmäisellä kerralla tuli vähän mahakipua (yhden päivän kesti) ja seuraavana päivänä oli tosi löysällä maha (tuli kerralla sit 7 päivän tavarat ihan löysänä... :D), nyt toisella kerralla ei tullut mitään oireita.

Mun mielestä on hyvä ottaa se, koska ei koskaan voi tietää sairastuuko lapsi vai ei. Osa ei ole ottanut rokotetta ja ei ole sairastunut yhtään mahatautia, ihan hyvä. Mutta jotkut toiset sairastaa ja se voikin sit olla vakavempi juttu pienellä..

Meilä kesti veriripuli 1,5 vkoa, tosin muutenkin masuvaivainen vauva..soitin silloin neuvolaan ja sanoivat että normi sivuoire ei tarvitse sairaalaan viedä. No tänään kuitenkin kävin hakemassa kolmannen ja vikan satsin.. Mä en halua ottaa vastuuta tappavasta taudista jos sen voi ehkäistä näin.

[QUOTE="Jep";26150847]Mekään ei otettu sitä vajaa vuosi sitten, terkka oikein suuttu meille ja sano et turha itkee sit kun ootte sairaalassa! :( No, nyt on lapsi jo päälle vuoden eikä oo sairastanu ainuttakaan ripuli tai mahatautia, saati muutakaan flunssaa vaikkei otettukaan sitä.[/QUOTE]

Meillä lapsi sairastui 1v7kk rotaripulin ja päädyimme sairaalaan tiputukseen kahdeksi vuorokaudeksi. Ripulointi oli valtavaa, jokainen vaippa vuoti läpi. Lopulti lapsen oksennuksessa oli verta. Tuohon 9ikaan rotarokotetta ei ollut vielä saatavilla.

Nyt 11-vuotias poikani sairasti rota-viruksen pienenä ja tilanne meni todella pahaksi. Myöhemmin syntyneet lapseni halusin ehdottomasti rokottaa, vaikkei rokote ohjelmassa ollutkaan. Oireita ei rokotteesta tullut kummallekaan.

Ehdottomasti rokotus, meidän vauvalle otettiin ja ei oireita. Helmikuussa oltiin koko perhe ripulissa ja vauva säästyi.
Esikoinen ei saanut aikoinaan rokotetta ja oli 5 vrk sairaalassa kyseisen ripulitaudin takia vauvaikäisenä.

Me saatiin juurikin tänään taas yksi annos rotaa. Meillä se ei ole kummallakaan lapsella kummempia aiheuttanut (tai sit en oo vaan erottanu kitinöitä hammas kitinöistä tai muista). Lähinnä oon ite ihmetelly kuinka ihmeessä ihmiset voi erottaa/sanoa että rokote on aiheuttanu ripulia kun tuo maitokakka on jo itsessään tollasta kun on..?

Esikoisen vauva-aikaan oli vielä maksullinen, eikä otettu. Eikä minulla kyllä ollut sillon edes oiken tietoa millaisesta taudista on kyse :ashamed: Sain sitten myöhemmin kuulla, että yksi tutun tuttu oli menettänyt lapsensa tämän taudin seurauksena :( En siis epäröinyt hetkeäkään, kun kuopukselle rokotetta tarjottiin. Ei tullut mitään sivuvaikutuksia.

Kuopukselle otin, vaikka pitikin maksaa itse. Ei ollut mitään oireita, kakka ehkä vähän löysempää. Esikoiselle en aikoinaan ottanut. Sairastui rotaan 1v6kk ikäisenä. Tauti alkoi rajuna ja jo ensimmäisenä tautipäivänä lapsi oli tajuttomana sairaalassa. Hengen lähtö oli lähellä, lapsi sai rotan myötä aivokkumeen ja esim. kävelykyky lähti. Aivotoiminta oli käyrillä epänormaalia jne. Onneksi ajan kuluessa lapsi toipui ennalleen. En enää ottaisi vastuulleni rokottamatta jättämistä.

Yhteistyössä