Rota-virus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kyselen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kyselen

Vieras
Mulla on kotona 4kk vanha vauva ja tuo virus pelottaa kamalasti.
Miten sitä vois ehkäistä?
JA kuinka helposti tarttuu noin pieneen?
JA onko sitä vielä paljon liikkeellä??
Kiitos jo etukäteen

Tarttuu tosi herkästi ihan ilmankin välityksellä. Meillä sairastettiin viikko tuossa kuun vaihteessa.

Meille tauti tullut varmaan kaupasta tai vastaavasta koska ei oltu käyty kyläilemässä lapsiperheissä viikkoa ennen sitä ja kaupasta ja muualtakin tullessa pestään aina kädet mutta ei aina auta viruksia vastaan.

Alkaa kai vähän olla rauhoittumaan päin se pöpö.

Miten voi yrittää välttää; ei kyläilyjä ja tietysti hyvä käsihygienia. Myös suuria väenpaljouksia, kaupat ym. kannattaa välttää.

Mutta kylläpä nuo pöpöt taitaa tulla jos on tullakseen, jollei ihan erakoksi rupea:)

Meillä sairastettiin rota ja sairaalassa kyselin taudin tarttuvuudesta. ymmärsin kyllä niin , että ei tartu ilmassa vaan nimenomaan eritteistä (oksennus, uloste, sylky) eli hyvä käsihygienia parasta ennaltaehkäisyä. 4 kk vanhahan ei vielä konttaile, joten voi sitä kylässä käydä, kun ei anna nuolla muiden leluja. Isompaa lasta on mahdoton estää nuoleksimasta ympäriinsä. Ja siis kyllä ulkomaailmaan uskaltaa lähteä, kun vain itse pesee kädet kauppareissun jälkeen.

Onko rotavirusrokote tullut jo apteekkeihin? Senhän piti tulla toukokuussa sinne. Onko kenelläkään tarkempaa tietoa? Meillä otetaan tuo rokotus heti kun sen vain saa.

On tullut jo rotavirusrokote.Itse olen jo hankkinut reseptin lääkäriltä.Ensi viikolla neuvola-aika rokotteen antoa varten.Minulle ainakin lääkäri sanoi,että on hyvin järkevää rokotuttaa lapsi rotaa vastaan.Näin säästyy lapsi kurjalta ja jopa hengenvaaralliselta taudilta.Rokotteen hinta on n. 70 euroa per kerta ja kahteen kertaan annetaa eli n. 140 euroa tulee hintaa kokonaisuudessaan.Rokote annetaan suun kautta ja kummatkin annokset annettava viim kun lapsi täyttää 24 viikkoa.Neljä viikkoa oltava vähintään rokotuskertojen väli.
Googlettakaa rotavirusrokotteen nimellä niin löytyy paljon uutta tietoa.Pharmaca Fennicasta löytyy tiedot itse rokotteesta,nimeltä Rotarix.

Mikä se oli se yläikäraja sille rokotteelle (en ehdi nyt googlettaa, eikä neuvolalääkäri tiennyt asiasta mitään)? Muistelen, että 3kk tai 6kk, mutta kumpi? Poika on nyt 2kk, joten mietin, kuinka kiire tässä on. Seuraava neuvola vasta 3kk iässä, joten jos 3kk on ikäraja, niin pitää alkaa soitella neuvolaan.

Yläikäraja on 24 viikkoa eli 6 kk.Mutta suositellaan että molemmat annokset annettaisiin ennen 18 ikäviikkoa.Itselläni tyttö nyt reilu 3 kk, 14 vk ja ensi viikolla mennään ottamaan ensimmäinen annos. Ja seuraava sitten 4 viikon kuluttua aikasintaan.Meillä menee vähän yli tuosta 18 viikon rajasta mutta ehditään hyvin tuohon 24 viikon rajaan.

Rokotehan antaa suojan rotaa vastaan 3-vuotiaaksi asti.Mutta sen jälkeenhän se ei enää niin vaarallinen hengelle kuin pienemmillä.

Olen ehdottomasti sitä mieltä että nyt kannattaa kaikkien äitien käyttää tilaisuus hyväksi ja rokotuttaa lapsi tätä viheliäistä tautia vastaan. Rotaahan esiintyy joka vuosi epidemiaksi asti.Eli rokottamalla helpotat niin omaa kuin etenkin lapsukaisesi elämää.

Eli montako viikkoa hän on? 14-15 vk? Ei oo liian myöhäistä.Rokote annetaan kahtena annoksena,joiden väli oltava vähintään 4 vk.Eli jos hän on esim. 15 vk nyt niin eka annos nyt ja seuraava esim. 20 viikkoisena.Rokote annettava viimeistään 24 viikon ikään mennessä.Kannattaa kysyä omasta neuvolasta asiasta.
Meidän neuvolassa oltiin kyllä aika tietämättömiä koko rokotteesta että itse joutui tiedot kaivamaan.Mitä ihmettelen kovasti,sillä onhan tää rokote odotettu, kova juttu.

Ei ole enää tässä uudessa rokotteessa.Katohan googlen kautta tietoja rotavirusrokotteesta. Ei ollu enää tällä rokotteella tutkimuksessa suolentuppeuman vaaraa.

Joo,rokotteen nimi on Rotarix.Tänään haen sen apteekista eli on tullut jo myyntiin.Tosin apteekki tilaa sitä,ei ole valmiina varastossa aina.Eli kannattaa etukäteen soittaa apteekkiin, että tietävät tilata.

Vieläkö tuon meille ennättäs antaa?
Otin jo neuvolaan yhteyttä ja huomenna on lasten lääk. tavattavissa, joten huomenna oon viisaampi.
Onko sulla tietoa miks tuo ikä on just se 24 viikkoa? Siis mihin mennessä pitää antaa?

Ei tietoa miks pitää antaa viim 24 vk ikäisenä,kait jotain sivuvaikutuksia myöhemmin annettaessa.Mut kysy sit siltä lääkäriltä,hän varmaan tietää tai ainakin ottaa selvää.
Oliko sun vauva nyt 16 vk?Kyllähän sen ehtii antaa,eka nyt ja seuraava satsi sit 4 vk kuluttua.Meiiläkin muksu nyt jo 14 vk.

Nyt tällä viikolla tulee 17 täyteen. Mut just tota mietin kun menee niin likelle tuota 24 vk ni onko se jo haitallista? Että uskallanko edes rokotuttaa?Joko te saitte tuon rokotteen? Siis annoitteko jo vauvalle?

Huomenna mennään ottamaan eka annos.Tytöllä ikää 14 vk.Tässä rokotteessa ei ole enää suolentuppeumavaaraa.Laajat tutkimukset tehty,suomessakin eikä rokotetuilla sen enempää suolentuppeumia kuin niillä lapsilla jotka saivat plaseborokotteen. Mut sun kantsii kysyy lääkäriltä mitä mieltä asiasta.Toisaalta 24 viikon ikään mennessä jos kummankin annoksen ehtii antaa niin....

Meidän esikoinen on 16-viikkoa ja huomenna keskiviikkona soitan uudelleen neuvolaan. Terveydenhoitaja kun ei maanantaina osannut vielä varmuudella sanoa kirjoittaako neuvolalääkäri reseptiä. Aikoi kysyä lääkäriltä asiasta. Eli huomenna selviää kirjoittaako sen ja saanko hakea sen terveyskeskuksesta. Jos ei onnistu niin olen valmis menemään yksityiselle. Haluan sen rokotteen ja aikaa ei ole hirveästi hukattavana.