Rota-virus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kyselen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Rotarix- hakusanalla googlettamalla löytyi tuotteen pakkausseloste, jossa lisätietoa asiasta.

Poista ylimääräiset%20 merkit jos sellaiset tulee
tai muutkin merkit tuon pdf- merkin jälkeen.

www.glaxosmithkline.fi/tuotteet/selosteet/ pakkausselosteet/Rotarix_pakkausseloste.pdf -

""meille myös"" tule kertomaan miten kävi.
Itse sain reseptin, mutta rokotus vasta ens maanantaina.
Silloin ikää ois jo melkein 18 viikkoa!!
Enkä todellakaan tiedä uskallanko enää rokotuttaa silloin.
Tuo helatorstai pyhä sotki tätä juttua.

Sain sittenkin ajan huomiselle.
Pelottaa vain niin kun luin että kun ikää tulee lisää niin suolentuppeuma vaara kasvaa. Ois siis suositus että ois molemmat annettu ennen 16 viikon ikää.
Ja nyt siis meillä ikää 17 viikkoa ja eka vasta nyt annetaan.
Huoh
Voi itku kun en tiedä mitä teen.

Suolentuppeumavaarahan lisääntyy muutenkin vauvoilla iän karttuessa.Ei tämä Rotarix-rokote lisää suolentuppeumariskiä.Ja ehdittehän kuitenkin hyvin ottaa molemmat annokset ennen 24 vk ikää.Kysy ihmeessä lääkäriltä mielipidettä.

No lääkärin mielestä ok...mutta, mutta.
Niin mutta menee niin lähelle, että sitä pohtii kaikenlaista.
Ja just tuo että kun siihen on muutenkin jo riski, niin sitten vielä tuo rokotem, että kannattaako se vai ei.
Oon tälläinen hössö niin huolehdin kaikesta.

Tiedän tunteen.Itekin oon ylivarovainen pikkuisen kanssa.Mieheni on meillä onneksi se järjellä ajatteleva ja saa minut aina kauhukuvista takaisin tälle planeetalle.Itsekin olen sitä suolentuppeumaa pelännyt ja lukenut moneen otteeseen sen että Rotarix ei sitä aiheuta.Totuushan on,että suurempi riski saada Rota kuin suolentuppeuma.Suolentuppeumahan on tosi harvinainen. Huomenna me mennään tosiaan ottamaan se eka satsi.Eihän mekään ihan siihen 16 rajaan ehditä.Nyt 14 vk ikää tytöllä.

Jos rokottaminen pelottaa noin kovasti, niin miksi rokottaa? Meillä sairasti 5 kk vauva rotaviruksen ja ei se nyt niin kauheeta ollut. Ei siihen helpolla kuole.

Ja kerran sairastettu rota antaa hyvän immuniteetin virusta vastaan.

Muut sivuvaikutukset ihan normaalit mitä rokotuksista voi tulla.Ärtyneisyys,ruokahaluttomuus jne.Ja se suolentuppeumariski ei ole tässä uudessa rokotteessa sen suurempi kuin ilman rokotustakaan.Lueppa rokotteen tuoteseloste.Löytyy googlen kautta Rotarix sanalla.

Uskon,että jos ennen 24 ikäviikkoa annetaan kuten tuoteselosteessa kerrotaan niin ei ole mitään hätää.Rokote on kuitenkin niin hyvin tutkittu ennenkuin markkinoille laskettu,että yhtä turvallinen kuin muutkin rokotteet.Ainahan kaikissa muissakin rokotteissa ja lääkkeissä on mahdollista tulla sivuvaikutuksia.Meilläkin tuli vitosrokotteesta kiukkuilua ja kuumetta.
Meillä huomenna neuvola-aika ja rotarokote annetaan silloin.En usko,että siitä mitään sen kummempaa tulee kuin muistakaan rokotteista.Onhan tämä rokote jo testattu aiemmin Suomessakin vapaaehtoisilla, eikä sieltä mitään yllättäviä juttuja esiin tullut.

Aivan.Sori,en ollu ihan ajan tasalla...Oot jo varmaan jutellu lääkärin ja terkan kanssa. Tää rokotus on jokaisen itsepäätettävissä.Itsekin mietin tarkkaan annanko sen vai en ja sit päätin Rotatautia sivusta seuranneena,että oma pikkuinen on säästettävä tolta taudilta. Uskon edelleen ettei se ole sen vaarallisempi kuin muutkaan rokotteet.Mutta mitä jos huomenna soittaisit jollekin lastenlääkärille ja kyselisit asiaa?

Lastenlääk.mielestä ok. Kirjoittihan hän reseptinkin. Ja kysyin vielä tuolta glaxosmith klineltä suomen palvelusta niin kuulemma voi antaa,mutta vetävät varmaan kotiinpäin. Mikään muu ei siis ole ongelma kuin se että netissä oon törmännyt moneen tekstiin missä lukee et ne pitäs antaa ennen 16 vk ikää molemmat tai ainakin toinen. Ja meillä nyt siis huomenna niitä viikkoja 17. Jotenki tohon myöhäseen alotukseen kait liitty jollain tapaa tuo suolentupp.riski. Vai houraanko? Itse myös oon nähnyt pahan rota viruksen ja kammoan tautia!

En osaa sanoa olisko se suolentuppeumariski paljoakaan suurempi,kun molemmat annokset ehtii ennen 24 ikäviikkoa..Itsekin olen samanlainen hourailija ton pienokaisen suhteen.Mietin minäkin asiaa tarkkaan, että otanko rokotteen vaiko enkö.Päädyttiin kuitenkin mieheni kanssa siihen että tottakai kun se nyt on vihdoin mahdollista.Rotavirusrokotehan tod näk jossain vaiheessa otetaan ihan yleiseen rokotusohjelmaan..Mutta parin tunnin päästä neuvolaan ja rokoteannos nassuun..

Täällä taas. Eli saimme neuvolalääkärin kirjoittaman reseptin ja lähden noin tunnin päästä apteekista hakemaan. Meidän apteekissa niillä oli 3 varastossa, josta sitten yhden varasin. Rokote annetaan perjantaina aamupäivällä. Ikää esikoisella nyt 16 viikkoa. Hyvin keritään toinen antaa alle sen 18 viikkoa, mutta toinen annetaan sit kun lapsi on 20 viikkoa. Siltikin se on alle sen 24 viikkoa, mikä on rokotteessa takaraja. Kyllä minuakin asia hieman ensin arvelutti, mutta luettuani asiasta ja lähipiirin kokemusten kautta (rotavirus vei sairaalaan useammaksi päiväksi) niin näin tämän hyväksi asiaksi, ainakin meidän lapselle. Jokainen päättää itse omasta lapsestaan tietysti. Meille asia oli selvä.

Hei oikeasti, jos olet noin hermoheikkona tuon asian kanssa niin älä rokota lastasi. Kumpi on pahempi; MAHDOLLINEN rotavirus (epidemia alkaa olla tältä vuodelta ohi ja vanhemmalle lapselle ei ole enää vaarallinen jos vanhemmat on täysjärkisiä ja osaavat tautia hoitaa) vai MAHDOLLINEN suolentuppeuma?