Rotaa vai Noroa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tinkeri71
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tinkeri71

Vieras
8kuinen sairastui lauantaina, alkoi oksentamaan.
La-su yönä 5v alkoi oksentamana.

Molemmat oksentaa vieläkin.
Isompi ripuloi myös vettä.
Pienempi ripuloinut 4 ripulikakkaa joka on hajultaan kuin vauvakakkaa mutta siinä on sellanen tosi erikoinen vivahde! _yök_!

Isomman kuume nousi sunnuntai-iltana, on sielä 37.7-39.5
Pienemmän kuume nousi maanantai-aamuna ja on n. 38.

Perheen vanhin (16v) ei ole sairastunut, eikä me aikuiset.
Myös mummia ja kahta kummia näimme lauantaina, silloin juuri kun pienemmän tauti alkoi. Eivät ole sairastunut.

Sairastaneet, tai muuten asiasta tietävät:
Oisko tämä rotaa?

Se, että aikuiset eivät ole sairastuneet, kielii Rotasta. Rota on muutenkin pahempi kuin Noro. Juuri kotiuduttiin pienemmän lapsemme kanssa sairaalasta Rotan takia, 4päivää meni tiputuksessa.

Isomman lapsen kanssa olin aikoinaan 6 päivää samaisen taudin takia sairaalassa, ja nyt ei saanut tartunnasta muuta kuin mahanväänteitä. Eli taudin voi saada uudestaan mutta ei ikinä niin pahana kuin ekalla kertaa. Aikuiset yleensä ovat sen jo lapsena sairastaneet, joten uudet tartunnat ovat lieviä tai oireita ei tule ollenkaan. Nytkään mieheni ja minä emme saaneet mitään oireita.

Lähinnä sitä sillä tiedolla, että lähipiirissä on yksi vauveli kuollut rotaan, niin hieman se pelottaa. Vaikka tiedän, että mihin tahansa muuhunkin mahapöpöön voi kuolla yhtälailla jos päästää kuivumaan.

Myös siksi tahtoisin tietää, että kun itse olen sairastanut rotan, niin ilmeisesti sitä en voi uudelleen sairastaa? Viikonloppuna olisi työvuoro (vanhainkodissa) en mielelläni sinne lähtisi virusta kantamaan.

ehkä myö sitten otamme yhteyttä lääkäriin..Täälä syrjäseudulla vaan tuo lääkäriin meno on hivenen hankalaa, eikä viitsis ns. turhaa voimattomia lapsosia sinne köörätä.

Kiitos Lappitar,
näin ajattelin, että kun aikuiset eivät ole saaneet, olisiko sitten rota.
Toisaalta - taudit alkoi täälä la-su, kuinka pian ylipäänsä muutkaan taudit tarttuu?
Vuosi sitten meillä oli noro, ja se kiersi koko perheen alle 3ssa vuorokaudessa.

Suosittelen lääkäriä, pienet kuivuvat niin nopeasti! Meidän 1v oli tosiaan sairaalaan päästessämme (sairaalaan täältä matkaa siis yli 300km) niin kuiva, etteivät saaneet edes verinäytettä otettua. Lääkärissä vielä oli ihan "pirteä" tai niin virkku kuin tuollainen monta päivää oksentanut ja ripuloiva voi olla... Joka tapauksessa, ei kannata aikailla!!

Tuo isompi ei ole kokoaikana jaksanut olla pystyssä kuin käydessään oksentamassa tai ripuloimassa, mutta vauva on jaksanut leikkiäkin, ja ruokakin maistuu aina kun tarjoaa. Tosin sitä nyt hirveästi ole annettu mutta lusikallisia.. Ne tulee heti ulos kuitenkin.
Kun vauva on noinkin voimissaan niin tuntuu ettei ole aiheellistamennä lääkäriin, vai olenko ihan väärässä?

Alkuperäinen kirjoittaja Tinkeri71:
8kuinen sairastui lauantaina, alkoi oksentamaan.
La-su yönä 5v alkoi oksentamana.

Molemmat oksentaa vieläkin.
Isompi ripuloi myös vettä.
Pienempi ripuloinut 4 ripulikakkaa joka on hajultaan kuin vauvakakkaa mutta siinä on sellanen tosi erikoinen vivahde! _yök_!

Isomman kuume nousi sunnuntai-iltana, on sielä 37.7-39.5
Pienemmän kuume nousi maanantai-aamuna ja on n. 38.

Perheen vanhin (16v) ei ole sairastunut, eikä me aikuiset.
Myös mummia ja kahta kummia näimme lauantaina, silloin juuri kun pienemmän tauti alkoi. Eivät ole sairastunut.

Sairastaneet, tai muuten asiasta tietävät:
Oisko tämä rotaa?

Rotassa se kakka on juuri kuin vauvakakkaa, ja haju erikoinen aika makea, mutta paha. Ja siihen kyllä kuuluu kuume.

Meillä rota kesti 2 viikkoa ja useamman päivän oli juniorit tipassa. Vei minutkin tosi huonoon kuntoon (jalat lähti alta noin vaan)-olin silloin vielä raskaana. Ambulanssilla sairaalaan ja tipassa oltiin 6 vrk :(
Pikku noro ei ole mitään siihen verrattuna!

Yhteistyössä