rotaatiosta

tyttö ja poika

Uusi jäsen
24.01.2008
17
0
1
Moi!

Meidän pitäisi saada lisää ruokia rotaatioon, tai siis aloittaa rotaatio. Nyt menee kesäkurpitsa, muksun riisipuurojauhe, aprikoosisose ja us-lammas. Hirssi, mustikka, tattari ja bataatti olisi ympättävä hiljalleen mukaan, kun neocate ajetaan alas ja vähitellen pois, kun se ei ilm. maissin takia sovikaan. Lisäksi meillä poika uhkaa allergisoitua sopiville aineille helposti.

Olin astma-jutuista ja muusta sekaisin viime lääkärikäynnillä, ja ohjeet meni ohi korvien. Kuinkas se rotaatio toteutetaan, kolmena päivänä 1tl, ruokalusikallinen ja sit se määrä mikä menee/per päivä? Vai miten se nyt oli? Kuinka usein sitä sitten annetaan aluksi? Millä oireilla voi todeta, että ruoka ei sittenkään käy?

Entäpä puhdas tattari, mistä sitä saa ja minkä merkkistä?

Kiitos taas jo etukäteen!

Riina ja olavi 9kk

Meillä rotaatio on toteutettu niin, että ensin on kolmen päivän minikokeilu. Ekana päivänä ihan maistiainen, toisena jo reilummin ja kolmantena olen antanut jo ihan normaalin annoksen. Jos ei oireita tule, niin ruoka pääsee rotaatioon yhtenä päivänä viikossa. Olen antanut kyseisenä päivänä sitten useamman annoksen kyseistä ruokaa. Nykyisin meillä on rotaatiokierto viisi päivää.

Oireista kannattaa pitää ruoka/oirepäiväkirjaa. Se on varsinkin rotaatiossa ihan ehdoton, muuten et enää muista viikon tai kehden takaisia juttuja. Itse kirjaan ylös huomiot unista ja heräilyistä yöllä ja päikkäreillä, itkuisuudesta, pyllyn punoituksista, kakasta (väri, onko limaa, kiinteys), refluksioireista (hikka, nieleselyt, puklut, oksut) jne. Jos lapsella on tapana saada iho-oireita kannattaa merkitä ylös myös lehahdukset,näpyt ja muut ihottumat. Sitten tietysti merkkaan, mitä kyseisenä päivänä on syöty ja mitä lääkkeitä on saanut. Tuon päiväkirjan perusteella on sitten hyvä seurata, aiheuttaako joku ruoka ongelmia ja täytyykö se sitten poistaa rotaatiosta myöhemmin jne. Jos esim. aina kesäkurpitsapäivänä on itkuinen ja pylly punoittaa ja yöt menee huonosti, voi syylliseksi arvella kesäkurpitsaa ja kokeilla sen jättämistä hetkeksi pois. Koska lapsella on taipumusta allergisoitua pitkänkin ajan päästä ennen sopiville, kannattaa sitä päiväkirjaa ehdottomasti pitää. Meillä on vähän samanlaista ongelmaa ja välillä on kyllä melkoista salapoliisin hommaa.

Ajan myötä sitä oppii tuntemaan oman lapsensa oireilutavan ja osaa sitten jo jotain oireita jo odotellakin. Joillain tulee ihottumaa, joillain kakka menee löysäksi tai siihen ilmestyy limaa. Sitten voi tulla refluksioireita, pulauttelua, itkuisuutta, syömisestä kieltäytymistä, nukkuminen menee huonoksi, pylly alkaa punoittaa...Se on niin yksilöllistä, mutta ajan kanssa opin varmasti erottamaan sen oman lapsen oireilun.

Jos et ole varma, sopiiko joku ruoka altistuksen jälkeen vai ei, voit ottaa sen kokeeksi rotaatioon ja katsoa mitä tapahtuu. Silloin vaan muistaa tarkkailla oireita tarkemmin ja kirjata niitä ylös. Joskus lisää oireita ei tulekaan, mutta joskus pari kierrosta rotaatiossa tuovatkin jo oireet kunnolla näkyviin.

Meillä käytettään Keskisen Myllyn tattarihiutaleita, joista teen puuroa. Itse tilaan netin kautta Allermiinasta, koska emme asu kovin lähellä sivistystä ;) . En ole ainakaan täällä marketeista/ruokakaupasta löytänyt.

Meillä rotaatio alkaa kahden päivän minialtistuksella, sitten ruoka käyttöön kerran viikossa tai kahdessa. Poika herkistyy nopeasti mutta lääkärin kehoituksesta meillä annokset on heti ensi kokeiluilla suurehkoja (0,5 dl ja 1dl) .

Yhteistyössä