Rotarokotteesta taas....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kuopus sai eilen rotavirusrokotteen. Isommilla tätä ei ollut rokotusohjelmassa mukana emmekä silloin lähteneet tähän tutkimukseen mukaan (isompien vauva-aikana siis oli käynnissä rokotetutkimus aiheesta). Kuinka hysteerinen tän hygienian kanssa pitäisi olla?

Kun vauvalta on vaippa vaihdettu, pesen kädet ja käytän käsidesiä (olkoon sitten vain pissavaippakin). Kun ollaan käyty pesulla, sama homma käsille + pyyhin lavuaarin ja hanan yms. desinfioivilla puhdistuspyyhkeillä. Itse näen päässäni kauhukuvia, miten rota leviää ympäri kämppää esim. tahraantuneen bodyn kautta... Vähän alkaa jo kuuppaa kuumottaa :D! Oikeasti en ole kamalan ylihysteerinen siivouksen kanssa.

Mutta oikeesti, missä lämpötilassa tahraantuneet vauvanvaatteet pitäisi pestä ja missä ne pitäisi pesuun saakka säilyttää? Tosissani en ole ihan sekopää, mitä tästä viestistä voisi päätellä mutta kaikki vatsataudin on mun mielestä ihan helvetistä suoraan ja niitä yritän kyllä kaiken kykyni mukaan vältellä (esikoinen aikoinaan kuivui vatsataudissa ja kävi sairaalassa tiputuksessa).

Luulisin et toi riittää, likaantuneet vaatteet pesisin kuudessakympissä ja säilyttäisin pesuun asti pienessä muovipussissa. Jos vanhemmat lapset on aikoinaan sairastaneet rotan niin eiköhän heillä ole vastustuskyky sitä vastaan?

[QUOTE="vieras vaan";26222064]Jos vanhemmat lapset on aikoinaan sairastaneet rotan niin eiköhän heillä ole vastustuskyky sitä vastaan?[/QUOTE]
Rotavirukselle ei tulla immuuniksi vaan siihen voi sairastua uudelleen useita kertoja. Rotarokotteen tarkoitus olisi suojata pientä vauvaa tartunnalta, mutta suoja häviää.

Me ei otettu tuota nuorimmalle, koska vauvan vatsa oli muutenkin huonossa kunnossa maitoallergian takia. Monen tutun vauvalle on tuosta tullut hirmu ripuli ja yks on joutunut sairaalaan saakka

[QUOTE="minä";26222167]Me ei otettu tuota nuorimmalle, koska vauvan vatsa oli muutenkin huonossa kunnossa maitoallergian takia. Monen tutun vauvalle on tuosta tullut hirmu ripuli ja yks on joutunut sairaalaan saakka[/QUOTE]

Meillä oli kokemus tuota samaa luokkaa, oireet kävi niin pahoiksi että kolmatta rokotetta ei annettu ja pikkuveli ei edes saisi koko rokotetta. Olisin mielummin ottanut lapselle rotatartunnan kun yhtä pahat oireet rokotteesta kahteen kertaan.

Ihan vaan huolellinen käsihygienia riittää. Meille sanoi terkka, että ei se siitä lapsen ulosteesta tartu kuin korkeintaan voi tulla mahanpuruja, mutta ei itse tautia, kun viruksen määrä on niin pieni.

Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;26222144:
Rotavirukselle ei tulla immuuniksi vaan siihen voi sairastua uudelleen useita kertoja. Rotarokotteen tarkoitus olisi suojata pientä vauvaa tartunnalta, mutta suoja häviää.
Rotaviruksia on useammanlaisia ja minä ymmärsin rotahoitajan puheista, että sille sairastamalleen virukselle tulee immuuniksi, ainakin niin kauan kun se pysyy samana muotona. Rokotteeseen on valittu kuulema joitakin pahimpia kantoja, mutta siinä ei ole kaikkia, joten niihin toisiin voi sairastua. Viruksethan tahtovat muuntautua, joten kannoissa tapahtuu muutosta, joten pysyvää suojaa ei saa.

Rota tahtoo olla ongelmallinen vain pienten kanssa, aikuisetkin voivat saada sen, mutta se menee kuulema ohi lievänä ripulitautina.

Ihan normaali käsienpesu saippualla riittää, desinfiointiin ei sen suuremmin tarvitse ryhtyä. Toki pesuallas kannattaa pestä hyvin myös. Vaatteet olemme pesseet pesuohjeiden mukaan, useimmat 60 asteessa. Kestoaipoillekaan emme ole mitään isompia varotoimia tehneet, taisin pestä kertaalleen 90 asteessa, mutta niin teen ajoittain muutenkin.

Minua ihmetyttää miksi tuo rokote annetaan niin varhain. 2kk ikäisillä on usein muutenkin vatsavaivoja, koliikkia ynnä muita oireita, joten tuntuu kummalta että siihen lisätään tuollainen bakteeripommi. Pari kuukautta odottamalla, olisi paljon helpompi vauvalle. Lisäksi monet perinnölliset sairaudet, varsinkin immuniteettiin liittyvät, selviävät vasta lähempänä puolta vuotta, joten sekin puoltaisi myöhempää rokotusajankohtaa.

kuin myös,mutta luonnollisestihan sitä pesee kädet muutenkin vaipanvaihdon jälkeen :D

Joo tottakai kädet pestään vaipanvaihdon jälkeen :D mutta en mä tavallisesti ton käsidesin kanssa hosu. Senpä takia kai noi hygieniamuistutukset ehkä saattaa kasvaa mun päässä vähän turhan kokoisiksi. Mutta meillä on tosi kiiltävä kylppäri nyt jo vuorokauden jälkeen ;).

Mun päätäni nyt vaivaa se, miten herkästi rota voisi vaatteista tarttua... Vaipparoskis meillä on kannellinen mutta ei siis mikään yksittäispakkaava erityinen vaipparoskis. Leviääkö se sieltäkin sutena?? Kuten todettua, elämästä VOI tehdä vaikeaa...

mä en ole tehnyt mitään,mitä muutenkaan tuon rokotteen johdosta..enkä kyllä ole kuullut,että kukaan muukaan olisi vetänyt ns överiksi.Terveydenhoitaja silloin sanoi,että kädet pitää pestä hyvin kahden viikon ajan,mitään muita varoituksia ei antanut tai suositellut..

Elävää rokotevirusta löytyy ulosteesta pienellä osalla rokotetuista ensimmäisen annoksen jälkeen. Rokoteviruksesta ei koidu vaaraa terveille sisaruksille, perheenjäsenille tai läheisille. Riittää, kun huolehtii tavanomaisesta käsihygieniasta esim. vaippojen vaihdon yhteydessä.

tuollaista infoa löytyi tältä sivulta Rotavirusrokote

Meillä terveydenhoitaja sanoi, että Rota-rokote antaa suojan vain noin 2-vuotiaaksi asti ja vain osalle viruskantoja. Vanhempi lapsi sai vain ensimmäisen erän ko.rokotetta, koska sairastui toiseen virukseen ja päätyi sairaalahoitoon ja toinen erä olisi ollut liian myöhäistä sitten antaa.
Hänelle tuli rokotteesta parin viikon ripuli ja ärtyneisyys, sekä väsymys viikon päästä rokotteesta. Nukkui yhden vuorokauden likipitäen putkeen, ja se säikäytti, kun kysymyksessä kuitenkin pieni imeväisikäinen.

Jälkimmäiselle emme ottaneet rokotetta ollenkaan. Osittain sen takia, koska pelkäsin, että tulee pahat oireet rokotteesta tai että isompi sisarus sairastuisi siihen sitten, toisaalta olisiko se rokotekaan suojannut, kun on jo yli 2. Neuvolan tädin mukaan pitäisi huolehtia siitä, että sisarus ei oleile samassa huoneessa vaipanvaihdon yhteydessä ja että kädet pestään ja sekä kädet, että pinnat desinfioidaan. Ohjeistus näyttää olevan vähän eri eri neuvoloissa.

Meillä neuvolassa ei tiedetty mitään tuosta tartunta vaarasta, mutta terkka otti sitten selvää, kun otin puheeksi. Ohjeeksi sain että hyvä käsihygienia riittää. Eikä ilmeisesti ainakaan vielä silloin ollut koskaan tullut tartuntaa tätä kautta, että riski oli vain teoriittinen. Viikko rokotteen annosta olin tarkempi vaippaa vaihtaessa,mutta tuskin tästä asiasta kannattaa hysterisoitua.

[QUOTE="vieras";26222388]Ihan normaali käsienpesu saippualla riittää, desinfiointiin ei sen suuremmin tarvitse ryhtyä. Toki pesuallas kannattaa pestä hyvin myös. Vaatteet olemme pesseet pesuohjeiden mukaan, useimmat 60 asteessa. Kestoaipoillekaan emme ole mitään isompia varotoimia tehneet, taisin pestä kertaalleen 90 asteessa, mutta niin teen ajoittain muutenkin.

Minua ihmetyttää miksi tuo rokote annetaan niin varhain. 2kk ikäisillä on usein muutenkin vatsavaivoja, koliikkia ynnä muita oireita, joten tuntuu kummalta että siihen lisätään tuollainen bakteeripommi. Pari kuukautta odottamalla, olisi paljon helpompi vauvalle. Lisäksi monet perinnölliset sairaudet, varsinkin immuniteettiin liittyvät, selviävät vasta lähempänä puolta vuotta, joten sekin puoltaisi myöhempää rokotusajankohtaa.[/QUOTE]

Kaikki kolme satsia pitää antaa ennen 6KK:den ikää, sen jälkeen rokotteesta voi tulla suolentuppeuma.

se riski on vain teoreettinen, mutta koska teoriassa riski on siis kuitenkin olemassa, pitää neuvolassa asiasta huomauttaa. Käytännössä jos et nyt sitä kakkaa syö, niin et sä ti perheesi siitä mitään rotavirusta saa.

Yhteistyössä