ruma perhonen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja roikko-riippuva_26
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

roikko-riippuva_26

Vieras
Moikka kaikille,
Mulla on "huolia"... vauva on 11kk. En ole varsinaisesti masentunut, mutta välillä surettaa tosi paljon ulkonäkö raskauden jälkeen. Ootteko te muut yhtään räjähtäneitä raskauden, synnytyksen ja imetyksen jäljiltä??!! Tai harmittaako teitä muuttunut vartalo..??!!
Musta tuntuu et mä oon niin ruma ja läski et alta pois. Saanko vuodattaa?
Tukka on ohut ja ruma ja kiilloton. Entinen pyykkilautavatsa on plösö ja venynyt ja joka paikka vähän roikkuu. Raskausarvilta olen säästynyt, takana vasta yksi raskaus. Mutta se mikä pahiten roikkuu on tissit. Siis ihan kamalat. Entinen 75C on joku 80B tai jotain sinne päin, sellaset rukkasmallit. Ja iho! Naama on finnejä täys, jaloissa on jotain ihme paiseita, finnejä? Menkat tulee miten sattuu, parin kuukauden välein, monen viikon kestävät... kaikki raskauden hehkeys ja kauneus on kadonnut jäljettömiin. Ei jaksa mitään.. väsyttää.. ei huvita.. ääh.
Miten naisen kroppa voi mennä tällaseks..? Vai onko vika mussa? En ole jaksanut vauvanhoidolta ja yövalvomisilta treenata, vaunukävelyt ovat mun ainoa liikunta ja harrastus. Sain painon takasin siihen missä se oli kun raskaus alkoi. Nyt on taas viis kiloa kesästä tullut takas.. syön tähän harmitukseen, se tuo kai hetkeksi hyvää mieltä...
Te, jotka olette hehkeitä, kauniita ja ihania naisia vielä imetyksen jälkeenkin, sanokaa miten te teette sen! Otan vastaan järjettömän paljon mielipiteitä ja kokemuksia, mutta en välitä mistään arvostelijoiden kommenteista, koska en ole mikään hienostelija joka ajattelee vain ulkonäköään, vaan ihan tavallinen vaimo ja äiti, 26vee, joka on hieman ihmeissään miten olen tässä kunnossa ja kuitenkin aika nuori vielä!!
Olemme päättäneet yrittää toista lasta, ehkäisyä ei ole ollut reilu kuukauteen, mutta epäsäännölliset menkat varmaan pitää uuden raskauden poissa, suositteletteko jotakin siihen ongelmaan, jos käyn gyniksellä, olisikohan hänellä jotain mikä saisi kierrot paremmiksi..? Onko siitä teillä kokemusta..?? Olen lopettanut imetyksen n. 2kk sitten. Tissit vaan ruikkii maitoa vieläkin välillä, mistähän ihmeestä se johtuu??!! Luulin että maidon tulo loppuu aika pian kun imetys loppuu.. taidan olla aika tyhmä ja tietämätön... no, valaiskaa te viisaammat mua! :)
Kiitos etukäteen että jaksoitte lukea ja suurkiitos jos joku jaksaa kommentoida!!!!

Heips!

Voi sinua ja sinun huolia. Vartalo ei tule ikinä synnytyksen/raskauden jälkeen siihen tilaan kuin se oli ennen raskautta. Hiukset harvenee/ohenee, mutta sekin korjaantuu ajan myötä. Finnit, nuo kaikkien naisten iänikuiset viholliset nro:1 tulee ja menee. Mistä voit ja kannattaa olla onnellinen on että sinä olet säästynyt raskausarvilta. Oman kehon muuttuminen radikaalisti alta vuodessa voi hämmentää ja sitä se tekeekin, mutta jos pystyt nauttimaan lapsesta, niin aika parantaa ne fyysiset muutokset. Viimeistään sitten kun tulee sitä ikää lisää. Ei sinun tarvitsekkaan olla mikään ns. pintaliitäjä joka välittää vaan vartalostaan, vaan niin siinä käy. Vartalo muuttuu niin kovin paljon ja ajattele alat vuoteen olet hoikka, raskaana, synnyttänyt ja sitten se pussukka masun päällä, se joka on venynyttä ihoa jota vauveli tarvitsi syntyäkseen. Ulkonäköä voi aina kohennella jos jaksaa. Ostat hiusten hoitoaineet ohuelle hiukselle, värjäät vaikka, käy kampaamossa jos on rahaa, itselläni ei aikoinaan ollut, mutta opimpa itse laittamaan/leikkaamaan hiukset. Meikkiä voi laitella, mutta jos on paha akne, ei kannata hirveästi puuterilla peitellä. Parasta jos jaksat puhdistaa ihoa, käydä ulkona ja juoda vettä. Vartalo muokkautuu kyllä ajan saatossa. Mitään ihmeitä tekevää kepulikonstia ei ole. Tiedätkös jopa ns. kuuluisilla vilimitähdillä nahka roikkuu. Niillä on vaan kalliit vaatteet jotka ne peittää.
Jos olet kovin epävarma tai surullinen, muista masennuksen mahdollisuus, puhu neuvolassa, ettet vaivu mihinkään epätoivoon. Toivon sinulle koko sydämestäni voimia ja mieti oletko valmis ja jaksatko nyt heti seuraavaa vauvelia ja kuinka paljon miehesi on mukana??
Maitoa tulee rinnoista jopa 5 vuotta imetyksen lopettamisen jälkeen, tosin vaan pisaroita, ei sillä ketää ruokita :). Tisut menee pikkusen ns. lörppänäksi, mutta mitä sitten osta push upit. Ja jos kovin häiritsee onhan aina esteettinen kauneuskirurgia.
Tosiasia on siis että naisen keho muuttuu raskauden ja synnytyksen myötä, niin muuttuu myös mieli, arvot, lähestulkoon kaikki. Myös ne jalat. Itse voi valita jäätkö suremaan kaikkea sitä muutosta mikä on kehossasi tapahtunut vai kannatko ylpeydellä sitä että mm. se kaikki on tehnyt sinusta äidin.
Oikein hyvää jatkoa sinulle, toivon että löytäisit sieltä peilistä sen tod. näk. kauniin itsesi, naisen ja äidin!

Samat fiilarit oli täällä noin puolen vuoden ajan synnytytksestä. Kroppa alkoi reistailemaan, eikä peilikuvassakaan ollut hurraamista.Mielikin maassa ja pinna kireällä kuin viulunkieli ihan koko ajan. Sitten järjestimme mieheni kanssa niin, että pääsin käymään säännöllisesti useamman kerran viikossa salilla, kuten olin tottunut käymään jo ennen raskautta ja sen aikanakin. Vauvan syntymän jälkeen olin minäkin käynyt vain vaunulenkeillä ja muuten ulkoillut, mutta se ei entiselle aktiiviliikkujalle ollut riittävää. Heti kun pääsin urheilemaan entiseen malliin ja sain samalla sitä kuuluisaa omaa aikaa, alkoi oma mieli piristyä ja johan alkoi kroppakin palautua nopeammin.

Suosittelisin kans edes kerran viikossa jotakin hikiliikuntaa ja että söisit n. 5 hedelmää päivässä ja n. 3 vihannesannosta (esim. yksi tomaatti tai 7cm kurkkua tai yksi porkkana on yksi annos)... En tosin tiedä, että paljonko syöt hedelmiä ja vihanneksia jo nyt, mutta itse olen huomannut, että jos ne jää väliin niin heti alkaa naama kukkia ja ihokin muuttuu vähän karkeammaksi. Kun syön paljon hedelmiä ja vihanneksia ja juon paljon vettä, niin ihokin tuntuu sileämmältä. Tietenkin noiden lisäksi syön ihan normaalia ruokaa ja melkein päivittäin jotain herkkuakin vähän.

Kropan muuttuminen on varmaan aika yksilöllistä. Joillakin se voi palautua lähes samaksi, mitä se oli ennen raskautta. Ainoa mikä jää lopullisesti hieman erilaiseksi niin on navan seutu, jos on ennen raskautta ollut aivan tiukka vatsa, niin navasta huomaa, että ei ole enää sama vatsa. Mutta jos on tullut paljon ylikiloja, niin silloin just sitä löllykkää masun päältä voi olla hankala saada pois. Jos se sinua paljon häiritsee, niin suosittelisin liikuntaa ja juuri mahan seudulle kohdistettuja liikkeitä.

Ja kyllä, muakin harmittaa tuo raskauden tuoma muutos vartaloon! Imetän vielä, joten en ole uskaltanut vähentää syömistä paljon, enkä ole ehtinyt aloittaa kunnon treenaamista. Imetyksen jälkeen tosin aikomus on tarkkailla syömistä enemmän ja lisätä liikuntaa... yritän ainakin saada mahan seudun kiinteämmäksi ja toivon, että se onnistuu! Itse olen nähnyt aivan luonnollisia kauniita ja kiinteitä naisia kolmenkin raskauden jälkeen, enemmän niihin olen törmännyt ulkomailla kuin Suomessa, mutta eivät ole siis leikkauksissa käyneet. Luulen, että suurin asia on hyvä ruokavalio ja liikunta eli hyvin yksinkertaisia juttuja :)

Minulla on 8kk vauva ja paljon kuvaamiasi "oireita" ja oloa. Naama kukkii välillä enemmän, välillä vähemmän. Imetyksen lopetin jo 4kk sitten, mutta menkat tulleet pari kertaa. Rinnat kasvoi imettäessä 80B:stä 85D:hen ja nyt mahtuu taas vnhat rintsikat, mutta rinnat ovat arpiset ja tyhjemmät. Sille nyt ei vaan voi mitään. :(

Painoa on ehkä vain viitisen kiloa enemmän kuin ennen raskautta, mutta vatsa on aivan kamala! Arpia täynnä navasta alaspäin ja ylimääräistä nahkaa riippuu. Niinkuin olisi vyölaukku vyötäröllä. Olen nyt syksyllä aloittanut kahden tunnin vaunulenkkien lisäksi käymään kerran viikossa jumpassa tai salilla. Lähinnä mielen virkistykseksi ja kropan kiinteyttämiseksi, mutta mitään suuria muutoksia kropassa ei parissa kuukaudessa valitettavasti ole tapahtunut. Se nyt vaan täytynee hyväksyä. Ihmisten ilmoille lähtiessä laitan aina farkut (likistää vatsan) tai vatsaa litistävät alus/sukkahousut, jotta näyttäisin normaalimmalta. Ja hiuksia värjään ihan kotikonstein kaupan väreillä kiiltoa parantaakseni muutaman kuukauden välein ja kosmetologilla kasvonpuhdistuksessa/hemmottelussa n.4kk välein.

Mä syön nyt sellasta antibioottia tähän kukkivaan naamaan, joka on ihan hyvin rauhottanut jo ihoa, mutta tasavärisyyttä kaipaisin ku lärvässä on kaikki sateenkaaren värit ilman meikkiä. Hormonit taitaa olla ihan sekasin kun menkat tosiaan tulee miten sattuu. Nytkin on viikon pitänyt käyttää pikkuhousunsuojia, mutta kunnon menkkoja ei kuulu. Tule nyt sitten raskaaksi kun elimistöllä ei mee tän paremmin. Ääh. On kyllä päiviä, että tuntee itsensä suht ookoon näköiseksi, mutta sitten taas tuntuu et mä en poistu huushollista ihmisten ilmoille kun oon tän näkönen!
Jumppaa oon myös miettinyt. Vaunulenkit ei oikein kroppaa kiinteytä. Niin, joku kysyi montako hedelmää päivässä syön ja kasviksia... ei tarvi kauaa miettiä = nolla hedelmää, salaattia kylläkin iltaisin mutta varmasti pitäis pistää vähän remonttiin oma ruokavalio.
Lapsesta jaksan nauttia, hän on ihana ja surenkin sitä et vuoden alusta pitää palata töihin. Evvk. Jos nyt uusi raskaus alkaisi niin se tekisi varmasti kaikella lailla hyvää ja saisi olla kotonakin pian lasten kanssa kun hetken kävisi töissä.. en välitä mistään uran luomisesta rakastan lapsia..
Minkä verran te muut syötte herkkuja vai pidättekö "karkkipäivää"? Mulla on toi herkuttelu lähtenyt ihan käsistä, en halua olla mikään munkkipossu joka vaan syö hilloo ja paisuu... et oisko se yks päivä viikossa hyvä idea... mulla nyt vähän ajatukset sinkoilee ja lapsikin kiukuttelee jaloissa, täytyy alkaa leikkimään MUTTA KIITOS VASTAUKSISTANNE JA LISÄÄKIN SAA TULLA! :)

Yhteistyössä