RuneScape

No meillä pelaa 8-vuotias silloin tällöin. Tietokone on olkkarissa eli näen kokoajan mitä lapsi touhuaa koneella. Ilmeisesti siellä on jotain "pelottavempia" paikkoja ja jotain lällympiä. Ja kyllä meidän pojan luokalla pelaa kaikki pojat sitä...

No niinpä tuntuu pelaavan yksi jos toinenkin.... Ja siksi meillä poika on alkanut kärttämään että pitäisi saada myös pelata runea... Olen vain kuullut että peli on väkivaltainen eikä sovi alle 13 vuotiaille.. Siksipä täältä kyselen jos jollain olisi kokemuksia... Pelissä siis erilaisia tasoja..?

Alkuperäinen kirjoittaja kaalimaan vartija:
No niinpä tuntuu pelaavan yksi jos toinenkin.... Ja siksi meillä poika on alkanut kärttämään että pitäisi saada myös pelata runea... Olen vain kuullut että peli on väkivaltainen eikä sovi alle 13 vuotiaille.. Siksipä täältä kyselen jos jollain olisi kokemuksia... Pelissä siis erilaisia tasoja..?

No mun poika mun mielestä vaan kävelee paikasta toiseen ja ostelee jotain tavaroita...

Yritinhän minäkin aluksi kieltää, mutta lapsen kavereista pelaa tosiaan kaikki ja sit se istui joka ilta kavereillaan katsomassa kun kaverit pelaa... Jotenkin kuitenkin koen paremmaksi sen, että oon ite läsnä... Innostus on kyllä nyt jo vähän laantunut ja poika on tänäänkin pelannut vain jotain lastenpelejä pikku kakkosen sivuilla :)

meillä pelataan, 12-vuotias pelaa 13-vuotiaan kaverinsa kanssa. Ovat pelanneet jo vuosia. Grafiikka on melko kesyä, ja peli on sellainen imperiuminrakennus/seikkailupeli. Itse olen joskus antanut jopa 6-vuotiaiden kaverusten katsoa, kun isoveli on pelannut -tosin itsekin olin paikalla ja seurasin yhtä taistelukohtausta. taistelu tapahtuu siten, että sulla on joku hahmo, jota olet rakentanut ja ansainnut eri tavoin sille varusteita. Sen jälkeen klikkaat "fight" ja sitten klikkaat omasta valikostasi jonkun aseen, vaikka miekan ja kilven (tällaisia ritarivarusteita, ei mitään ydinaseita) ja sitten klikkaat sen taistelun käyntiin. Varsinaista taistelua ei edes tapahdu, vaan kone ikään kuin "arpoo" sen, että voititko taistelun sillä perusteella, että sinulla on enemmän voima/elämäpisteitä, parempi varustelu jne. ja sitten taas saat pisteitä ja pääset eteenpäin. Sellainen puuduttava pimpelipompeli-musiikki soi koko ajan, ja meillä poika hermostuu aina kun kysyn, että "ai pelaatsa taas sitä nukketeatteria?" :D

Pari vaaranpaikkaa: Siellä on interaktiivinen chat, ja myös aikuisia pelaajia. Joten pedofilia ym. hommat kannattaa pitää mielessä ja pohtia, kenen kanssa jää jutteluun. Toinen asia on, että niitä Rune-ukkoja, joita monet ovat keräänneet vuosia, myydään mm. huutonetissä. Siis joku on saanut todella "voimakkaan" hahmon, jolla on kaikki mahdolliset varusteet ja valta pelissä, ja sitten sitä myydään esim. sadalla eurolla huutiksessa. Eli kannattaa olla tarkkana ja kertoa siten lapselle, että mitään oikeaa rahaa ei luvata kenellekään.

Pari vaaranpaikkaa: Siellä on interaktiivinen chat, ja myös aikuisia pelaajia. Joten pedofilia ym. hommat kannattaa pitää mielessä ja pohtia, kenen kanssa jää jutteluun.

Pedofilia lienee Runescapessa onneksi lähes tuntematon käsite. Itse olen pelannut kyseistä peliä vuosikausia, enkä ole koskaan törmännyt siellä moiseen.

Ja vaikka siellä pedofiiliin törmäisikin, niin jos pedofiili on ulkomaalainen (kyseinen peli on erittäin kansainvälinen), niin pikkaisen vaikea sitä siellä olisi saada teoistaan vastuuseen, ainakaan niin, että joutuisi tänne Suomen oikeuden eteen teoistaan vastuuseen. Suomalaiset pedofiilit olisivat tietenkin juttu erikseen, mutta sellaisiin en ole siellä onneksi koskaan törmännyt.

Yhteistyössä