runo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mampsuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mampsuli

Vieras
Täällä kaivataan runoa tai jotain kivaa tekstiä isyyspakkaukseen.Oman äippäpakkauksen sain viime viikolla ja ajattelin yllättää rakkaani tulevana sunnuntaina omalla paketilla mihin olen koonnut kaikkea kivaa.Kiitos kaikille jo etukäteen!

Luulisi, että jopa iskä osaisi eniten arvostaa äiskän ihan itte omasta päästä keksimää runoa paljon enemmän ku jonku täysin ulkopuolisen hengentuotteita, mutta jokainen tavallaan. Mulla on se käsitys, että näille, jotka runoja julkisesti kerjäävät, ei kelpaisi omanlaiseni persoonalliset hengentuotteet, joten en edes ehdota. Kysyn vaan, että miksi et keksisi itse?

no olipa typerä komentti. Ehkä kuule on olemassa ihmisiä jotka eivät koskaan ole runoa kirjoittanut ja miksi ei voisi kysyä jotain kivaa runoa, jos oma runosuoni ei nyt toimi.

Tässä ehdotuksia runoiksi:
"" kiitos naurusi lahjasta.
kärsivällisyydestäsi.
kestävästä rakkaudestsi.
kiitos.""
(Jane Swan)

Sinusta tulee maailman paras isä!

tai

"" Minä olen minä.
Ainutlatuinen. Arvokas. Ihana.
Mutta tarvitseva.
Sinä työnnät syrjään omat
toiveesi ja tulet
osaksi elämääni ja annat minulle sen,
mitä minulta puuttuu.
Kuinka voisin sinua kiittää?""

(pam brown)
sinusta tulee maailman paras isä!

Joo

Tottahan toki tiedän, että on ihmisiä, jotka eivät edes yritä sitä runoa itse kirjoittaa. Ties mistä syystä. Sitä vaan en ymmärrä miksi kommenttini oli niin kamalan typerä.

Etenkin kun en edes lähtenyt spekuloimaan sillä miksi ap ei ihan ite runoa pullauta, vaan omasta mielestäni asiallisesti asiaa kysyin. Ja aidon kiinnostuneena vieläpä.

Noh, kai tuo runon muilta kysyminen herättää minussa ihmetystä siksikin, koska periaatteestakaan en juuri muiden runoja tällaisissa tarkoituksissa käytä. Eri asia sitten jos niitä lukisi vain omaksi ilokseen, mutta lahjaksi en toisen runoa antaisi. Mutta tämä nyt onkin vain minun periaatteeni enkä ollenkaan väitä että kaikkien muidenkin pitäisi tehdä niin. Ainoastaan kiinnostaa vain se, että onko tultu ajatelleeksi itse kirjoittamista alkuunkaan ja jos on, mistä syystä se vaihtoehto on hylätty.

Ja kyllä kyllä, tiedän varsin hyvin muutamia variaatioita selitykselle miksei, mutta uteliaisuuteni johtaa kysymään juuri tältä ihmiseltä. Yhävielä minua kiinnostaa myös se, miksi tämä uteluni on typerä. Aidon vilpittömästi haluaisin kuulla vastauksen myös tähän.

Ja jos kaihertamaan jäi oma runoehdottelemattomuuteni niin syynä siihen on juurikin se, että olisin voinut ehdottaa vain omia runojani ja tyylillisesti ne pruukaavat olla nasevuudessaan aivan toista kuin mikä keskivertonaisihmiseen, joka itse ei runoja rustaa, uppoaisi. Ajattelin siis säästää kaikkien vaivaa.

Kuvitteletkos olevasi muista näitä keskivertoihmisiä parempi, kun sinulla nyt sattuu tuo runosuoni sykkimään paremmin kuin jollakin muulla? Joskus on vain sellaisia päiviä, ettei keksi runoa sitten millään, niin ei siinä ole mielestäni mitään pahaa, jos apua kysyy muilta. Mutta sinähän et avun pyynnöistä mitään tiedä kun olet noin superhyvä!

Olen pahoillani, että kuvittelet minun pitävän itseäni jotenkin muita parempana noin yleisesti, sillä niinhän asia ei ole. Joku toinen osaa runoilla paremmin kuin toinen ja niiden runojen laadustakin voi olla niin montaa mieltä kun monasti ne ovat silkkoja makuasioita. Vastaavasti joku toinen tajuaa vaikkapa kasvienhoitoa enemmän kuin minä ja mikäs siinä. Jos joku saa kiinanruusun kukkimaan niin hatunnosto. En ymmärrä miksi siitä pitäisi pahoittaa mielensä, loukkaantua tahi vetäistä herneitä nenään.

Missään kohtaa tarkoitukseni ei ollut millään tavalla ilmaista, että ap (taikka muut ei-itse-runoilevat) olisivat jollakin tapaa ihmisinä huonoja tai huonompia kuin tämä minä. Minua kiinnosti aivan pelkästään se, MIKSI he eivät ole välttämättä edes harkinneet oman runon rustaamista (ja yritin myös perustella miksi se itseäni kiinnostaa, mutta selitykseni näyttää tulleen tulkituksi itsekorostuksena, -kehuna ja ylpeilynä, mitä siinä oikeasti ei ollut tipan tippaa). Ollenkaan en ottanut kantaa siihen pitäisikö tai saisiko apua pyytää ja olen siinä kanssasi täsmälleen samaa mieltä, ettei avun pyytämisessä ole yhtikäs mitään pahaa jos jokin asia ei itseltä luonnistu. Ja tokihan itsekin pyydän apua silloin kun koen sitä tarvitsevani, joten pidän hiukan asiattomana tuota viestisi viimeistä kommenttia, että ""superhyvyyteni takia en avunpyynnöistä tiedä mitään"". Näinkö todella pystyt muutaman rivin perusteella luonneanalyysiin? Vaikka ymmärrän kyllä että pyrkimyksenäsi oli tiputella minua olettamistasi ""superhyvyysylimielisyyspilvilinnoista"", tai näin ainakin oletan. Korjaa toki mikäli olen väärässä.

Eikä minusta ole yhtään mitään pahaa, tuomittavaa tahi halveksittavaa (siis ei mitään) jos joskus luovuus ei kukikaan. Ei se ole automaattijuttu. Ei kenellekään, edes niille joita pidetään luovina.

Miksi siis en saisi silti kysyä runoilemattomalta että onko hän harkinnut itse kirjoittamista ja miksi päätyi avun pyytämiseen muilta? Siksikö, että se saattaa saada kohteen tuntemaan itsensä ties mistä syystä jotenkin vähäarvoisemmaksi?

Minua surettaa tällainen.

Yhteistyössä