Runsas liikunta ja lapsettomuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Auppis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Auppis

Jäsen
28.05.2012
50
0
6
Liikunnan harrastamista pidetään yleisesti hyödyllisenä raskautumisen kannalta, mutta missä menee raja hyväksi olevan ja haitallisen treenauksen välillä?

Harrastan itse aktiivisesti eri urheilulajeja (juoksu, pyöräily, kuntosali, tennis...), liikun päivittäin ja monta tuntia viikossa, mutta olen alkanut ajatella, pitäisikö liikuntamääriä alkaa vähentää, jotta raskautuminen olisi helpompaa. Lääkärini sanoi, että kunhan en treenaa itseäni näännyksiin, ongelmaa ei ole.

Kuitenkin, kun aloin asiaa itse selvittää, löysin tutkimustuloksia, joiden mukaan runsas liikunta (yli 7 tuntia viikossa, päivittäin treenaaminen tai toistuvat rankat treenit) haittaisi hedelmällisyyttä mm. alentamalla progesteronitasoja, vaikka nainen ei olisikaan alipainoinen ja vaikka ovulaatio tapahtuisikin. (Aiheesta mm. täällä: http://www.bionews.o.../page_51170.asp).

Itselläni edellisen kierron lutealaalivaihe jäi viiteen päivään, joten epäilen, että mulla olisi häikkää nimenomaan progesteronitasoissa, mikä voisi selittyä liikunnan suurella määrällä. Olen kuitenkin pitkään liikkunut viikossa reippaasti yli 10 tuntia. Pitäisikö minun vähentää urheilua, esim. jättää rankimmat treenit kokonaan pois ja korvata ne vaikka kävelylenkeillä?

Minulla on PCO ja kilpirauhasen vajaatoiminta ja joulukuusta lähtien olen käyttänyt metformiinia ja kolmessa kierrossa nyt clomifemia. Tässä kierrossa pitäisi aloittaa myös lugesteron loppukierrosta tukemaan luteaalivaihetta.

Hei "auppis"!

Kiitos kysymyksestäsi.

Oletkin itse analysoinut asiaasi oikein hienosti.

Liiallisella liikunnalla voi tosiaan olla häiritsevää vaikutusta hormonitasapainoon, mutta toisaalta on juuri vaikeaa sanoa missä sitten menee liiallisen liikunnan raja. Onko sinulta tutkittu hormoniveriarvoja ollenkaan vai onko nämä lääkityksesi aloitettu ilman näitä tutkimuksia?

Ei varmasti olisi haittaakaan hieman ainakin vähentää tuota liikunnan määrä ja pitää ainakin pari lepopäivää viikossa. Oikeastaan se jää sitten vain nähtäväksi mikä vaikutus ja miten nopeasti sillä on.
Kehoittaisin sinua mahdollisuuksien mukaan hakeutumaan suoraan lapsettomuuteen erikoistuneen lääkärin luo, hän pystyisi ottamaan kantaa kaikkiinkin noihin asioihisi.

Onnea matkaan!

Minulta ei ole otettu veriarvoja, vaan lääkitys on määrätty ihan oireiden ja ultrausten perusteella. Olenkin jo käynyt ihan lapsettomuuteen erikoistuneella gynekologilla ja nimenomaan PCO-spesialistilla, jolta tuo aiempi ohjeistus tuli.

"Liikuntaholistina" vähentäminen tuntuu vaikealta, varsinkin kun olen jo lähes kymmenen vuotta harrastanut liikuntaa päivittäin. Välillä tuleekin liikuttua päivittäin yli pari tuntia, välillä vähemmän. Mutta täytyy yrittää siis vaan pitää kirkkaana mielessä, että vähentämällä liikuntaa mahdollisuuteni raskautua on suurempi. Se, että lääkärikin olisi asiasta samaa mieltä, helpottaisi tässä projektissa.

Yhteistyössä