Hae Anna.fi-sivustolta

Ruokaa pakastettavaksi

Viestiketju osiossa 'Omat ruokaohjeet' , käynnistäjänä Tallukka, 09.08.2011.

1. Tallukka Vierailija

Lomat loppuvat ja syksy lähenee. Aikomuksenani on tehdä pakastimeen valmiiksi ruokia (annoskokoon pakattuna), jolloin kiireisenäkin arkena olisi helposti ruokaa tarjolla. Liha-,kesä-,siskonmakkara- ja kalakeitto ovat jo pakastumassa. Uunissa kehkeytyy makaronilaatikko ja lasagnevuoka odottaa uuniin pääsyä.

Mutta mitä muuta voisin vielä tehdä? Vuokia, patoja, laatikoita, kiusauksia ?? Tarkoitus siis olisi tosiaan tehdä itselle "valmisruokia", kun ruoanlaittoon ei oikein tahdo riittää töiden jälkeen aikaa (samalla pystyn välttämään roskaruoan helppouden...)

2. no Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Anteeksi kantani. Jotkut ruuat suorastaan menevät pilalle jäätyessään ja useimmat menevät tosi huonoksi melko nopeasti. Minulla on kokemusta perunakeitosta, joka ei ollut miellyttävä kokemus, koska peruna meni pilalle pakastuksessa. Makaronilaatikko ei kestä pitkää pakastusta. Joten perunakeittoja älä pakasta ja laatikotkin kannattaa syödä muutamassa viikossa.

Mielestäni hyvä keino on tehdä vähän enemmän kerralla pitkin viikkoa tai viikonloppuna ja säilyttää kylmässä jääkaapissa. Näin ruoka säilyy kolmekin päivää melko hyvänä, jos vain pystyy sitä niin monena päivänä peräkkäin syömään.

3. Retikka Vierailija

Lähes kaikkea voi pakastaa. Meillä tehdään niin, että ruokaa laitetaan aina suuri määrä, osa jäähdytetään nopeasti ja pakastetaan evääksi. Mitään ruokaa emme ole onnistuneet pilaamaan pakastamalla. Eli pakasta niitä samoja ruokia joita muutoinkin syöt.

Me pakastimme uusia perunoita jouluksi, kuten olemme tehneet useana vuotena. Aivan ihania ovat. Perunat toki ryöpätään ennen pakastamista. Näin ollen en ymmärrä tuota non viestiä, etteikö ruokaa voisi pakastaa maun siitä kärsimättä.

4. Minulla on perunasta sama kokemus, ja siksi en pakasta ruokia, joissa on perunaa. Sen sijaan erilaiset lihakastikkeet ja -padat (stroganoff, stifado, Burgundin pata) säilyttävät pakastettuina hyvin makunsa ja rakenteensa.

Kaalilaatikko ja -keitto (ilman perunaa) ja borssi sopivat hyvin pakastettavaksi.

Käytän kyllä myös tuota toista keinoa eli teen sen verran reilumpia annoksia, että niistä riittää syötävää useammalle kerralle. Kahden hengen taloudessa ruokaa jää usein yli, ja hyvä on, että jää, koska en mitenkään ehtisi/jaksaisi/viitsisi kokata joka päivä.

5. Pakkasakka Vierailija

Eikö jouluisin lähes kaikissa ohjeissa neuvota pakastamaan perunalaatikko? Myös kermaperunat olen pakastanut. Ja myydäänhän kaupassakin pakaste-eineksiä joissa on pottua. Nyt on tekijästä kiinni jos ei onnistu! Ei raaka-aineesta.

6. passionate Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Minä en myöskään pakasta perunaa. Mielestäni maku ja tekstuuri kärsivät kovinkin ja perunat ovat muutenkin nopea keittää siinä ja silloin, kun niitä tarvitaan :)

Ruokatehtaitten pakastusmenetelmät ovat erilaiset, kuin kotioloissa.

Itse valmistan enimmäkseen pitkään haudutettuja lihapatoja pakkaseen. Keitot ilman kermaa. Kalaruokia en kypsennä pakkaseen valmiiksi, koska ne vain kärsivät uudelleen lämmityksestä.

7. no Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Kypsäksi keitetyn perunan pakastus ei onnistu, mutta tilanne on eri, kun peruna vain ryöpätään. Eli uudet perunat kiehautetaan, jäähdytetään hitaasti? ja pakastetaan. Mutta käsittääkseni sisälämpötilan on käytävä yli 42 asteessa, jotta entsyymitoiminta lakkaa, sama on sienten kuumentamisen kanssa pakastettaessa, esim. keltavahveroita. Jos osaa perunakeiton jättää sopivan raaáksi ja loppukypsentää sulatuksessa, niin voi jopa onnistua.

Suolaa ei kannata laittaa pakastettaviin ruokiin, koska se heikentää jäätymistä ja säilymistä. ja yleensäkin ne on käytyttävä aika nopeasti.

8. Kaupan einekset on pakastettu nopeammin ja kylmemmässä kuin kotipakastimissa.

Voi olla "tekijästä kiinni", mutta ei keitetyn perunan rakenteen muuttuminen ikäväksi ole pelkästään minun ongelmani, monissa pakastusohjeissa varoitetaan siitä.

9. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Tuosta suolan laittamisesta rohkenen olla eri mieltä.

10. no Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Se on ihan totta. Tavalliseen ruokaan sitä voi laittaa, minulla oli mielessäni kirjoittaessani epäonnistunut graavatun lohen pakastus, jossa on suolaa enemmän. Kyllä se säilyy sen kaksi viikkoa todella hyvin, mutta sitten alkaa tapahtumaan....

11. Liina Vierailija

Taas tätä. Mistä ihmeestä me muut voisimme tietää SINUN ajatuksesi :( Sotket, sähläät ja väännät, riitelet ja aiheutat riitoja kun kirjoittelet mitä sattuu, vaikka ajattelet kirjoittavasi ajatuksiasi. Onko sulla päässä jotain vikaa? Niiku ihan oikeasti? Joku keskittymishäiriö tmv? Älä pliis jakele niitä ohjeita, kun ne useinmiten ova käyttökelvottomia ja joku voi oikeasti uskoa niitä.

12. Gilmoren tyttö Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Minä olen vallan laiska pakastamaan valmista ruokaa, raaka-aineita kylläkin olen jo oppinut pakastimeen ostamaan. Hernekeittoa olen kuitenkin pakastanut, eikä se ainakaan mene miksikään.

Muistaisin lukeneeni joskus jostakin, että jos perunaruokia haluaa pakastaa, niin jonkun jo mainitsema ryöppäys on hyvä vaihtoehto. Toinen vaihtoehto on tehdä perunasta valmista sosetta, jonka sitten käyttää keittoihin tai laatikoihin.

13. mutsimummu Vierailija

Pakastan samankokoisia pieniä uusia perunoita jouluksi myös. Ryöppään niitä 4 min. ja jäähdytän kylmän veden alla nopeasti, sitten kuivaan pinnat talouspaperin päällä. Ne perunat eivät onnistu "kesäperunoista".

Pakastan jatkuvasti kypsää ruokaa kerta-annoksina evääksi, mutta ilman perunoita. Keitän perunat/riisit/makaronit edellisenä iltana. Samoin pakasteannokseni nostan sulamaan jo edellisenä iltana (pitää jääkaappia kylmänä osaltaan) ja aamulla otan sopivan määrän lisuketta purkkiin tai salaattia eri astiaan mukaan. Mielestäni pakasteannokseni maku on parempi, kun se on saanut hitaasti sulaa jääkaapissa.

Tämä on toiminut minulla jo vuosia. Tällä varmistan myös syömieni ruoka-aineiden gluteenittomuuden. Tämä pakkasruoka toimii hyvin myös lasteni talouksissa.

14. no Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    kiitos palautteesta

15. noh Vierailija

ole hyvä vaan vaikket missään hyvä olekaan..

16. Jäähdytä ruoka mahd.nopeasti vaikka kylmävesiastiassa (talvella parveke tmv). Ruoka säilyy jääkaapissa hyvänä vähintään viikon, jos otat siitä lämmitettäväksi kerrallaan vain tarvittavan määrän. Käytä maku- ja hajuaistejasi :) Eiköhän kerran viikossa ole kaikilla aikaa tehdä pari eri ruokaa?

17. vierailija Vierailija

Ei tarvitse aina pakastaakaan Jäähdytä ruoka mahd.nopeasti vaikka kylmävesiastiassa (talvella parveke tmv). Ruoka säilyy jääkaapissa hyvänä vähintään viikon, jos otat siitä lämmitettäväksi kerrallaan vain tarvittavan määrän. Käytä maku- ja hajuaistejasi :) Eiköhän kerran viikossa ole kaikilla aikaa tehdä pari eri ruokaa?

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri