Ruokailu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kk

Vieras
Elikkä missä iässä on teidän lapset aloittaneet opetella lusikan käyttöä ja minkälaisin tuloksin?

Meillä poika 1v2kk ja kova on into ottaa lusikka omaan käteen mutta rassukka on vasta oppinut taputtamaan käsiä yhteen niin saatikka sitten viemään ruokaa suuhunsa lusikalla! Olen siis uusavuton kun tällaisia kyselen, mutta missä iässä se yleensä tapahtuu se ruokailun opettelu?
ja sotkua ilmeisesti on odotettavissa?

Ps. pinsetti ote on jo näppärä, eli leipää, muroja ja makaroneja saa suuhunsa...

Meillä saman ikäinen tyttö eikä tosiaankaan saa lusikalla mitään suuhunsa. Monesti annan hänelle ruoka-aikana lusikan käteen, mutta tykkää enemmän rummuttaa sillä pöytää eikä oikeastaan edes yritä ottaa sillä ruokaa tai laittaa sitä suuhunsa. En ole asiasta panikoinut, kyllä kai se joskus oppii. :D

Eipä tuo meidänkään lapsukainen vielä osaa itse syödä.Lusikan ottaa kauniiseen käteen ja ojentaa sen minun suuhun:) Mutta kyllä kai se kohta hoksaa että oma suukin on lähellä.

Meillä poika kyllä tietää että ruokaa sillä lusikalla hämmennetään, mutta puurot on pahimmassa tapauksessa uunin kyljessä, joten olen päättänyt lykätä ruokailun opettelua sinne asti kun koordinaatio kehittyy silleen et on ees periaatteessa mahdollista saada ruokaa suuhun!

Kiva kun on kohtalotovereita!

Meillä poika huomenna 1v 1kk ja on jo jonki aikaa syönyt itse lusikalla. Alkuun oli melkoista haparointia, mutta nyt lusikka menee suuhun ja ruoka pysyy lusikassa. Ja enää häntä ei oikeastaan saa syöttää, tahtoo siis itse syödä.

Alussa oli keittiö aina sen näköinen kuin ruokapommi ois räjähtäny ja siivota sai joka syönnin jälkeen ja ruokalapusta ei ollut hyötyä, paremminkin ois saanu olla joku ruokakaapu.

Tuo on todella yksilöllistä, niinkuin kaikki muukin kävely, istuminen, ryömiminen jne.
Meillä vain kiinnostus ruokaa kohtaan heräsi aikaisessa vaiheessa ja poika todella oli kiinnostunut syömisestä. Joskus toki on päiviä, että ruoka menee paremmin alas syöttämällä, mutta yleensä omalla lusikalla ja joskus jopa haarukalla, silloin vain saa vahtia tarkemmin.

Sulle pyh!

Kyllä kuule niitä löytyy, jotka jo itse osaavat lusikalla syödä ja jopa 1v. ikäisenä. Se katsos riippuu siitä, kuinka aikaisessa vaiheessa annat lapsesi itse syödä, toisilla tämä lusikan ja suun koordinaatio kehittyy nopeammin, toiset haluavat taas olla syötettävänä kauemmin. Kyllä meilläkin tyttö itse söi lusikalla synttärikakkuaan kun täytty 1v. mutta toki sitä kakkua oli myös hieman vaatteilla ja pöydällä. Eikös jo neuvolassa kehoiteta antamaan lapselle jo siinä 10kk iässä lusikka käteen, jotta oppisi syömään. Meillä tyttö on syönyt 1v. iästä asti itse ruokansa, toki suurimman osasta ruokaa välillä joudun syöttämään ja auttamaan mutta halu on kova itse ruokailuun.
Turhaa sitä on pelätä,lapsi syöttötuoliin ja penkin alle jokin liina tai lehti, johon ruoat saa surutta tippua niin ettei tartte olla koko ajan lattioita pesemässä. Harjoittelemalla se taidon oppii!

Totta. Mitä tommoista valehtelemaan. Tyttö söi jäätelöä lusikalla, totta kai se totkuista oli, mutta söi kumminkin :)

Aika myöhäisiä lapset ovat jos 1v 3 kk vasta aloittelevat itse syömään lusikalla.

Meillä on vauva pitänyt lusikkaa kädessä siitä asti, kun aloitettiin kiinteät. Ei tietenkään ruokaa sillä suuhun laita, mutta kädessä pitää ja lusikkaa välillä maistelee. Tuo pinsettiote meillä on ollut 5 kk iästä asti. Lapset kehittyvät eri asioissa eri aikaan.

Ei se, että syö lusikalla vuoden iässä ole outoa, mutta se, että joku ihan pokkana väittää, että heillä vauva käveli kädestä taluttaen 5 kk neuvolaan on jo puppua:) Kyllähän siinä jo selkä viottuu, kun mamma käsistä roikottaa:(

Tätä olen itsekin tässä miettinyt! Poika on samanikäinen kuin ap:n lapsi. Lusikka on syödessä kädessä lähes aina ja nyt ihan parina viimeisenä päivänä on syöminen alkanut onnistua jollakin tavalla.

Sotkua tulee ja lapsi hermostuu herkästi omaan taitamattomuuteensa (onko äitiinsä tullut, onko..), mutta kyllä sitä ruokaa nyt suuhunkin jo menee. Itse syötän toisella lusikalla apuna.

Kaikkein mieluiten hän söisi kuitenkin edelleen sormin. Se taas aiheuttaa lisää sotkua, kun pitää se vapaa käsi työntää puurokuppiin ja koittaa, josko sieltä jotakin saisi ongittua. Ja sitten tulee raivari, kun äiti kieltää syömästä puuroa sormin..

Että sellaista sähläämistä tuo syöminen tässä talossa.. Odotan innolla aikaa, jolloin voin vain laittaa kupin pojan eteen ja antaa lusikan käteen. :)

ps. Yksivuotissynttäreillään ipana söi kakkunsa itse, pääasiassa sormin kylläkin.

Yhteistyössä