Ruokatarjoilu juhliin, onko riittävä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No joo jos tuolle EHDOTUKSIA linjalle lähtee niin eihän mitään vois tarjota jos joku ei vaikka tykkää.Niin minä oon aina luullut et kana/broileri on eläin,joten ei oikeen kuulosta kasvisruualta...

Alkuperäinen kirjoittaja Hörö:
Alkuperäinen kirjoittaja NellaLinnea:
Miksi pitää olla lämmin ruoka?Ite en oo aikasemmin kuullut että ristiäisissä tarjottas lämmint ruokaa :o Voisko joku ruokasampi salaatti+patonki tai suolanen piirakka olla parempi vaihtoehto?

Olen samaa mieltä. Kokemuksesta voin sanoa, että patonki on aina hitti, oli tilaisuus mikä tahansa. Sen jkanssa tuorejuustoa. Lisäksi tarjoaisin suolaisia ja makeita piirakoita (voi tehdä uunipellillisiä valmiiksi pakkaseen, sulattaa ja viipaloida juhla-aamuna, näin meidän suvussa tehdään), ja vielä siihen sopisi vihersalaatti pienellä höysteellä eli esim. kreikkalainen salaatti fetajuustolla on yleensä tuttu ja mieluisa ihmisille.

Mun sukulaiset on sen ikäisiä, et ne ei syö oliiveja ja fetajuustoja, eikä patonkikaan varmaan mene :( Ollaan vissiin ajasta jäljessä.

Ihan ok kuulostaa, mutta itse laittaisin mieluummin kanaa kuin punaista lihaa (jos kaikki siis kanaa syö:) )

- broilerinfilesuikalekastike (mukana esim. herkkusientä, hillosipulia tms. smetanalla kastike)
- runsaasti jasmiiniriisiä
- höyrytettyjä kasviksia (kaupan pakasteversiot lostavia)
- baby-porkkanoita
- runsas vihreä salaatti

Lisänä tummaa leipää (esim. Väinämöisen palttoonnapit), patonkia, voita ja jtn levitettä ehkä, normit ruokajuomat.

Itse en niin punaisesta leivästä pidä, kana parempaa mielestäni. Jotenkin nuo majoneesipohjaiset sallaatit (Italian- ja peruna) ei ihan istu kastikkeen ja riisin kanssa, vaan jotenkin "kuivempien" ruokien.

Mutta jos sinusta hyvälle menu tuntuu, niin sehän on ihan pääasia! :)

Mukavia ristiäisiä!

Ps. Itse en olisi jaksanut väsätä mitään syömisiä, hatunnosto sinulle!

Mä en halua syödä suikalekastiketta ees lounasruokalassa (jossa sitä harmittavan usein on tarjolla), joten oon ehkä huono vastaamaan, mutta meillä toi ois enempi jotain talkooruokaa kun juhliin.

Plus että ihan hirveän isotöinen, kun ottaa huomioon että aika vähän lajeja kuitenkin. Ja kaksi raskasta salaattia (peruna + lounas) on yhdelle aterialle vähän liikaa.

Itse suosittelisin vaikka jotain lihapataa läskisoossin tilalle, esim. burgundinpata, lammaspata, kanapata, ihan mikä vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja myy:
Kaikki tekee tyylillään.. Kannattaa hommata joku tuttu kuitenkin keittiöön jos olet itse kastettavan lapsen äiti. Meillä oli ristiäiset joulun alla ja tarjolla oli karjalan-/hirvipaistia, keitetyt perunat, porkkana-, lanttu- ja imellettyperunalaatikko. Perussalaatti (jäävuorisalaattia, tomaattia, kurkkua ja .. mitähän siinä oli muuta?) Jälkiruokana oli karpalorahkaa ja kahvit täytekakun kera. Ja ruoka oli ihan siks, että paljon pitkänmatkalaisia, joulu tulossa ja samassa yhteydessä vietettiin siis sukuna aikaa.

Siis nuo keitetyt perunat nyt mun mielestä kuulostaa niin arkisilta, et hyvänen aika sentään. Joku rahka jälkkärinä ois tosi hyvä juttu, mut hei semmonen asia mikä tuntuu olevan nykyään tosi muodikasta: JOTKUT IHMISET EI TOSIAAN TYKKÄÄ TÄYTEKAKUSTA JA SE ON IHAN P....STÄ ET MONISSA JUHLISSA EI TARJOTA KAHVIN KANSSA MUUTA KUIN TÄYTEKAKKUA. SIIS PLIIIIIS, EDES JOTAIN PITKOPULLAA TAI TAVISPIPAREITA!!!! OON OLLU KAKSISSA TÄLLAISISSA HÄISSÄ TÄNÄ VUONNA JA SITÄ V.....TUKSEN MÄÄRÄÄ KUN JUO PELKÄN KAHVIN. OLIS VAIKKA KONVEHTEJA TARJOLLA!!!!!!!!!! ENKÄ OLE MUUTEN AINOA!!!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja EHDOTUKSIA :
Alkuperäinen kirjoittaja myy:
Kaikki tekee tyylillään.. Kannattaa hommata joku tuttu kuitenkin keittiöön jos olet itse kastettavan lapsen äiti. Meillä oli ristiäiset joulun alla ja tarjolla oli karjalan-/hirvipaistia, keitetyt perunat, porkkana-, lanttu- ja imellettyperunalaatikko. Perussalaatti (jäävuorisalaattia, tomaattia, kurkkua ja .. mitähän siinä oli muuta?) Jälkiruokana oli karpalorahkaa ja kahvit täytekakun kera. Ja ruoka oli ihan siks, että paljon pitkänmatkalaisia, joulu tulossa ja samassa yhteydessä vietettiin siis sukuna aikaa.

Siis nuo keitetyt perunat nyt mun mielestä kuulostaa niin arkisilta, et hyvänen aika sentään. Joku rahka jälkkärinä ois tosi hyvä juttu, mut hei semmonen asia mikä tuntuu olevan nykyään tosi muodikasta: JOTKUT IHMISET EI TOSIAAN TYKKÄÄ TÄYTEKAKUSTA JA SE ON IHAN P....STÄ ET MONISSA JUHLISSA EI TARJOTA KAHVIN KANSSA MUUTA KUIN TÄYTEKAKKUA. SIIS PLIIIIIS, EDES JOTAIN PITKOPULLAA TAI TAVISPIPAREITA!!!! OON OLLU KAKSISSA TÄLLAISISSA HÄISSÄ TÄNÄ VUONNA JA SITÄ V.....TUKSEN MÄÄRÄÄ KUN JUO PELKÄN KAHVIN. OLIS VAIKKA KONVEHTEJA TARJOLLA!!!!!!!!!! ENKÄ OLE MUUTEN AINOA!!!!!!

MULLE RIITTÄÄ IHAN NORMAALI FONTTI, että asia tuli perille. Kyllä meillä oli pikkuleivät, pullapitkot ja suolaiset piiraat sen täytekakun lisänä jos koit sen NOIN SUUREKSI ongelmaksi niin voin sen tähän vielä lisätä. Keitetyt perunat on helppo siinä kastetoimituksen ohessa valmistaa eli keittää. Riisistä saa helposti kuivan ja puuroutuneen jos ei seiso vieressä. Enkä kyllä oikein olisi sitä meillä paisin kanssa tarjonnut.. Maalta kun ollaan niin ne noi maanläheiset ja arkiset ruoat on meillä paremmin meneviä kuin riisit ja patongit. Sorry vaan.. Tässä ketjussa oli vissiin tarkoitus ap:n kysymykseen vastata tai antaa ehdotuksia, jotka molemmat hoidin aikaisemmissa kommenteissani. Joten jos ja kun ap on päättänyt ruokalajeikseen ne mitkä nyt on, niin hän toteuttakoon ne. Kaikkia ei voi miellyttää kuin keräämällä gallupin vierailta mitä he haluaisivat syödä.

Näin meillä mammapalstalla :laugh: :laugh: :laugh: ei kiesus mikä tappelu tälläsestäkin asiasta voidaan saada aikaan :D

Ap, Ihan hyvältä kuulostaa ruoka

ja mitä siihen nykyaikaan tulee... taitaa ennemminkin olla nykyaikaa se, että joka juhlissa EI tarjota kunnon ruokaa

Meillä tehdään vihreäsalaatti, graavilohta, rieskaa ja ruisleipää, poronkäristystä ja perunamuussia puolukalla ja maustekurkulla. Makeana täytekakku, pulla ja pipari. Näin oli esikoisenkin ristiäisissä.

Eräissä ristiäisissä olin, missä oli tarjolla ihan perus lihakastiketta perunoiden kera. Tuore salaattia, etikkakurkkuja ja keitettyjä kasviksia. Lisänä leipää + juotskut.
Tarjottava oli hyvää, eikä tarvinnut itse tehdä sinä päivänä ruokaa =)

Kaikkia ei kuitenkaan voi miellyttää...

Saako pyörtää puheitaan :)

Kyllä tuo kuullostaa ihan fiksulta, että on lämmin ruoka, jos on pitkänmatkalaisia. Mutta on meidänkin suvussa, ja silti on piirakat riittäneet, kai se on, että mitä on kenenkin suvussa tapana.

Mutta kyllä se ruoka vois jotain juhlavampaa olla kuin suikaleliha. Karjalanpaisti tai kylmä naudanpaisti tms. Tai kunnon savulohi. Ja tietenkin ne salaatit. Ja se patonki! Ja on ne suvut tosiaan erilaisia, meillä esim. isoisovanhemmat ovat todella kulinaristeja, maistavat mielellään kaikkea uutta. Fetajuusto ja oliivit ovat heille ihan tuttua kauraa...:)

Kyllä tuo kuullostaa ihan fiksulta, että on lämmin ruoka, jos on pitkänmatkalaisia. Mutta on meidänkin suvussa, ja silti on piirakat riittäneet, kai se on, että mitä on kenenkin suvussa tapana.

Mutta kyllä se ruoka vois jotain juhlavampaa olla kuin suikaleliha. Karjalanpaisti tai kylmä naudanpaisti tms. Tai kunnon savulohi. Ja tietenkin ne salaatit. Ja se patonki! Ja on ne suvut tosiaan erilaisia, meillä esim. isoisovanhemmat ovat todella kulinaristeja, maistavat mielellään kaikkea uutta. Fetajuusto ja oliivit ovat heille ihan tuttua kauraa...:)

Ja isovanhemmat on mitä ikää?? Mulla ne on 80 ja 87v.

Kerroppas sinä sitten, että mikä on tarpeeksi juhlavaa ruokaa ristiäisiin?! Sisäfile, kaviaari ja hanhenmaksapallerotko?

Alkuperäinen kirjoittaja wtf??:
kasvissyöjille pelkkää sienikastiketta sen riisin kanssa??? kiva, tiedänpä kiertää sun kemut kaukaa...

Onhan sinä perunasalaatti, vihreä salaatti ja kinkuton italiansalaatti lisänä. Ja tunnen kasvissyöjät, kanttarellit ja suppilovbahverot ovat heidän suurinta herkkua. Ja älä pelkää, en ikinä kutsuisi sinua.

Alkuperäinen kirjoittaja wtf??:
kasvissyöjille pelkkää sienikastiketta sen riisin kanssa??? kiva, tiedänpä kiertää sun kemut kaukaa...

Wtf itselles. Muille naudansuikalekastike, kasvissyöjälle sienikastike. Salaatit ja muut lisukkeet käy kaikille. Mikä tässä sun mielestä on vialla?!?!

Mielummin riisi kuin muusi, joka on liian arkista ja sitten lisäksi keitettyjä perunoista, kaikki ei syö riisiä. Jos kastike on tehty naudan lihasta se on ihan sopivaa ruokaa ristiäisiin, possu sen sijaan ei.Ristiäisethän ovat yleensä perhejuhla ja toden totta ruoka niihin kuluu, jos vieraat tulee pitkän matkan takaa, kuten meillä.

Salaateista jättäisin pois majoneesipohjaiset salaatit, kun kastike on kermainen, muutenkin kuuluvat enneminkin buffetpöytään ;) Ihan raikasta vihreääsalaattia, mozzarellasalaattia tarjolle.

Onko muuten ruokailu järjestetty niin että kaikki pääsee syömään pöydään ääreen? Jos on ristiäiset kotona eikä kaikki mahdu pöydän viereen niin riisi ja kastike on varsin hyvä idea kun voi syödä pelkällä haarukalla perunoihin verrattuna joihin tarvitaan veistä ja haarukkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Lumivalkoinen:
Onko muuten ruokailu järjestetty niin että kaikki pääsee syömään pöydään ääreen? Jos on ristiäiset kotona eikä kaikki mahdu pöydän viereen niin riisi ja kastike on varsin hyvä idea kun voi syödä pelkällä haarukalla perunoihin verrattuna joihin tarvitaan veistä ja haarukkaa.

Kaikki pääsee pöydän ääreen, osa lapsista matalaan pöytään jakkaroilla.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Lumivalkoinen:

Kaikki pääsee pöydän ääreen, osa lapsista matalaan pöytään jakkaroilla.

Joka tapauksessa sun alkuperäinen suunnitelma on hyvä. Pidä siitä kiinni!

Yhteistyössä