Ruokavammainen tässä terve

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mä"

Vieras
Ruokavammainen tässä terve

2.8.2011 8:04 | Kommentit
A A

Virpi Salmi

Kesällä suomalainen kyläilee. Se näkee naapureita, sukulaisia ja ramppaa kavereiden mökeillä.

Ennen kuin suomalainen tulee vierailulle, se soittaa kyläpaikkaan ja kertoo, mitä se ei syö.

Kaikki alkoi laktoosi-intoleranssista, joka oli muotia 1980-luvulla. Sitä diagnosoitiin itse.

Kun söi kaksi lihapiirakkaa neljällä nakilla, raa'alla sipulilla ja paistetulla kananmunalla ja joi päälle lasin maitoa, oli intolerantikko, jos maha tuli kipeäksi. Kyläpaikoissa piti olla hylaa.

Aluksi ruokavaliokikkailuun suhtauduttiin epäilevästi. Vastahan täällä oli vedetty pettua riippumatta siitä, miten vatsa toleroi männyn jälsikerrosta. Mutta elintaso kohosi ja televisiosta nähtiin, kuinka amerikkalaiset halusivat ravintolassa tonnikalasalaatin ilman tonnikalaa ja salaattia, tilalle pekonia ja leipää, kastike erikseen.

Nykyään on vähän vammainen jos kaikki ruoka käy. Onkohan sillä nyt eettiset ja moraaliset arvot kunnossa, miten sen kolesteroli, käykö se ihan täysillä?

Nykyaikaiseen varakkaaseen länsimaalaisuuteen kuuluu kehitellä itselleen jokin jänskä syömishäiriö.

Aikuiset ihmiset selittävät ihan pokkana, että he eivät tykkää katkaravuista, koska ne syövät merenpohjassa ruumiita ja näyttävät sikiöiltä. Yhden kotiin ei saa tuoda kalaa, koska se "haisee kalalta". Tosi moni "ei syö lihaa", paitsi broileria ja jauhelihaa ja toisinaan pihvin.

Kun työpaikkajuhlien ruokailua varten kysytään ihmisten allergioita, on täysin normaalia ilmoittaa kaikkien kuullen, että ruuassa ei sitten saa olla juustoa, koska mää en pidä juustosta hyi yäk.

Infantiileja ruokatottumuksia ei piilotella kaapeissa vaan niitä julistetaan ylpeänä pitkin tantereita, eikä niistä ole aikeitakaan päästä eroon.

Janne Kataja voi rauhassa avautua lehtihaastattelussa ja tv-ohjelmissa, että kana tuntuu hänen suussaan ihan jalkapohjalta, eikä kukaan ajattele, että koko kansan suosikkijuontajan ruokailutavat ovat jääneet hemmotellun kaksivuotiaan tasolle.

On yksi ruoka, joka käy kaikille suomalaisille nykyaikuisille: irtokarkit. Niitä on kaupoissa hyllykilometreittän, enemmän kuin liha- ja juustotiskejä yhteensä.

Sieltä löytää kaikille kaikkea, myös sille, joka ei voi syödä vaahtosieniä, koska ne näyttävät sieniltä tai lakumatoja, koska ne saattavat maistua chincillan jätökselle, jos sellaista olisi joskus maistanut.

Kirjoittaja on vapaa toimittaja.

Niinpä! Asiaa vai ei....?

täyttä asiaa. Nykyään kaikilla on tuo laktoosi-intoleranssi tai maitoallergia, ja yleensä nää nirppikset ei edes tajua mitä eroa noilla on. Nehän on ihan eri asia.

Sama tää uus karppibuumi. HUOH!

Ilkeästi kirjoitettu. Vielä parikymmentä vuotta sitten oli vanhankansan ihmisiä. jotka pakottivat lapsetkin juomaan kahvia eikä mitään vaihtoehtoja tarjottu eikä sitäkään hyväksytty, ettei lapsi juo kahvia. Olisipa kiva, jos menisi kylään ja emäntä pakottaisi laktoosi-intolerikon syömään maitotuotteita. Hyvä emäntä pyrkii huomioimaan vieraiden toiveita eikä ainakaan pakota syömään, mikäli tarjottavat eivät syystä tai toisesta sovellu vieraalle. Hyvä vieras tyytyy tarjottaviin tai on ilman, jos ne eivät sovi.

Kekseliästä ehkä ja hauskaa (no jaa)...kärjistettyä kirjoittelua ainakin, mutta se kai oli tarkoituskin..Olen kyllä sitä mieltä, että laktoosiintoleranssa on ihan oikea tauti ja esim. keliakia hoitamattomana jopa vaarallinen. On vähän moukkamaista ja "maalaista" ajatella , että erikoisruokavaloit ovat jotain kikkailua. Toki on niitäkin ihmisiä (ehkä), jotka huvikseen tai huomoita hakeakseen keksisivät kaikkea itselleen. m mutta suurin osa ainakin omista läheisistäni ja ystävistäni ei kuulu niihin tyyppeihin..

Ja sitten on meitä joilla oikeat ruoka-aine allergiat. Itsellä keliakia ja tuo mainittu laktoosi-intoleranssi ja lisäksi olen allerginen chilille, polttaa suun limakalvot ihan korpuksi, sitten ei tarvii pariin päivään mitään syödäkkään.

Hyvä kirjoitus. Mulle on ihan sama mitä kukin syö, itsekin olen tarkka, vältän pahaa ruokaa, eineksiä, lisäaineita, tykkään tuoreesta ja hyvästä.

Mutta ei tulisi mieleenkään ilmoitella näitä kyläpaikkoihin. Siellä syödään mitä tarjotaan ja jos ei kelpaa siitä ollaan ihan hiljaa vaan. Itsestä on moukkamaista tehdä numeroa.

Erikseen ehkä jos saa päivälliskutsun mutta jos on menossa yllätysvierailulle, synttäreille, kahville, niin turpa pidetään kiinni omista rajoitteista. Kenenkään koti ei ole ravintola.Nykyäään tosiaan pidetän vammaisena tai huonompana jos kersalla ei ole mitään erikoista diagnoosia jonka ilmoittaa kaverisynttärikutsuun vastattaessa.

Jos siihen ei kuole, kennenkään ei tarvitse tietää sinun tai kakarasi ruokatottumuksista. Niistä ollaan hiljaa ja totutellaan. Itsestä eit ehdä numeroa.

Alkuperäinen kirjoittaja hyvä kirjoitus;24328107:
Hyvä kirjoitus. Mulle on ihan sama mitä kukin syö, itsekin olen tarkka, vältän pahaa ruokaa, eineksiä, lisäaineita, tykkään tuoreesta ja hyvästä.

Mutta ei tulisi mieleenkään ilmoitella näitä kyläpaikkoihin. Siellä syödään mitä tarjotaan ja jos ei kelpaa siitä ollaan ihan hiljaa vaan. Itsestä on moukkamaista tehdä numeroa.

Erikseen ehkä jos saa päivälliskutsun mutta jos on menossa yllätysvierailulle, synttäreille, kahville, niin turpa pidetään kiinni omista rajoitteista. Kenenkään koti ei ole ravintola.Nykyäään tosiaan pidetän vammaisena tai huonompana jos kersalla ei ole mitään erikoista diagnoosia jonka ilmoittaa kaverisynttärikutsuun vastattaessa.

No ei tosiaan pidetä huonompana , jos lapsella ei ole allergiaa tmv. Täällä palstalla on kummallinen henki tällaisissa asioisssa...

Hyvä kirjoitus ja niin totta!
¨
Mä luulen, että nää nirsoilut johtaa siihen, että juhlat ja kylästelykutsut vähenee. Ei kellään ole resursseja huolehtia jokaisen nirppiksen erikoissapuskoja.

Onneksi mä en asu Suomessa ja täällä ei ole vielä tullut vastaan vuosien varrella yhtään ruokanirsoilijaa. Kaikille on käynyt kaikki. Helppoa ja stressitöntä. Meillä onkin usein juhlia ja kylästelijöitä :)

[QUOTE="Vieras";24328153]Hyvä kirjoitus ja niin totta!
¨
Mä luulen, että nää nirsoilut johtaa siihen, että juhlat ja kylästelykutsut vähenee. Ei kellään ole resursseja huolehtia jokaisen nirppiksen erikoissapuskoja.

Onneksi mä en asu Suomessa ja täällä ei ole vielä tullut vastaan vuosien varrella yhtään ruokanirsoilijaa. Kaikille on käynyt kaikki. Helppoa ja stressitöntä. Meillä onkin usein juhlia ja kylästelijöitä :)[/QUOTE]

Joo ja jos ei ole mitään niin vähintään ruokapaikkaan ilmoitetaan että MINÄ syön rippijuhlissa vain karppausruokaa. Siis oikeasti aikuiset ihmiset vaativat että synttäreillä tai rippijuhlissa heille pitäisi tarjota pihvi kun toiset syövät kakkua. tai itse ajetaan yökylään yllätysvierailulle ja odotetaan pihviä tai muuta kallista. Ihmiset ovat tosi itsekkäitä.

ihan hauska kirjotus, ja osittain jopa asiaa... Mutta mutta, oikeasti vaikeasti allergisen lapsen äitinä särähtää korvaan jossain määrin. Jos mun tyttö saa maitoproteiinia/kananmunaa niin hengenlähtö on lähellä. Joten tykätköön emännät mitä vaan mä otan yleensä omat eväät likalle... Ja tutummille soitan, että mikä tilanne, otanko omat eväät vai onko tänään kahvipöydässä sellasta mikä käy likallekin. Ja pakko jossain määrin näitä allergioita etukäteenkin mainostaa, ettei tytölle tuputeta ruokia mitkä on hengenvaarallisia esim. sillä aikaa kun käyn vessassa tms.

[QUOTE="Vieras";24328153]Mä luulen, että nää nirsoilut johtaa siihen, että juhlat ja kylästelykutsut vähenee. Ei kellään ole resursseja huolehtia jokaisen nirppiksen erikoissapuskoja.
[/QUOTE]

Aika usein on mahdollista löytää yksi ruoka, jonka saa vaikka jonkun ainesosan erilleen laittamalla sopimaan todella erilaisille ruokavalioille, jos ei itse turhia NIRSOILE vierastarjottavien suhteen. Mun tuttavapiirissä on ehkä 1 tai 2 ihmistä, jotka voivat syödä ihan mitä tahansa, kaikilla muilla on jotain rajoitteita. En ole tehnyt asiasta mitään ongelmaa, mulle on ihan luonnollista, että jos läheisilleni tahdon juhlat järjestää, niin tietty valitsen ruoan sellaiseksi että sen syömisestä tulee kaikille hyvä mieli ja hyvä olo. Jotain supergourmetkokkailuja voin sitten harjoitella ihan keskenäni.

Mut mä en järjestelekään mitään velvollisuuskutsuja, jonne on pakko kutsua jotain serkunkumminkaimoja ja miehen työkaverintyttöystäviä jotka ovat mulle ihan samantekeviä ja joiden hyvinvointi ei kiinnosta mua paskaakaan. Mun juhliin tulee vaan mulle oikeasti tärkeitä ihmisiä, joiden viihtymisen eteen tahdon nähdä vaivaa enkä vedä mitään itkupotkuraivareita siitä, että mä en saa tarjota just tasan sitä mitä itse olisin halunnut vaan "joudun" huomioimaan niitä syöjiäkin.

Ihan noin pahasti ei saisi yleistää. Itselläni on anafylaktiseen shokkiin johtavia ruoka-aineallergioita ja ei todellakaan ole kiva, kun niitä ei oteta vakavasti. 4 kertaa olen joutunut sairaalaan, kun minulle on vakuutettu, että voit syödä, ei ole mitään mitä et voisi syödä. Eipä siinä ole leikkimistä, kun henki alkaa loppumaan. Nykyään otan omat eväät jokaiseen kyläpaikkaan.

On minulla tuo parjattu laktoosi-intoleranssikin. Se ei ole itse diagnosoitu. Olin 30 vuotta sitten pari viikkoa sairaalassa tutkittavana, kun oksensin ja ripuloin jatkuvasti lapsena. Silloin vielä ei ollut niin yleistä heti testata intoleranssia.

Itsellä oli aiemmin lievänä laktoosi-intoleranssi,en toki mennyt mitään testejä tekemään ja söin normaalisti. Kaiken taustalla olikin keliakia.

Todella monet eivät tunnu ymmärtävän kuinka tarkkaa on oikea ruokavalio,vieläkin syntymäpäivillä yms. monet kerrat jätän tarjoilut väliin,koska jotkut ajattelevat ettei yksi pulla tee vielä mitään. Joten täälläkin otetaan välillä omia eväitä mukaan. Ja kyllä ruokavammanen olen myös minäkin.

Antaisin mitä vain jos saisin vielä edes kerran syödä kaikkea "normaalia". *haaveilee ruisleivästä*

Hyvä kirjoitus. Kirjoittaja tuskin ajattelee, ettei oikeita ruoka-allergioita tms. ole olemassa, vaan halusi herättää keskustelua kärjistämällä.

Itse järjestin synttärit alkukesästä ja kieltämättä hetken joutui pähkäilemään, kun n. 25 vieraan joukossa oli 3 vegaania, 1 karppaaja, 1 maitoallergikko, 1 keliaakikko, 2 kokonaan laktoositonta ja 3 hylatuotteita käyttävää vierasta. Lisäksi juhlissa tuli ilmi, että yhdellä vieraalla oli mansikka, omena, palkokasvi jne. allergia. Eli omassa otannassani 25 vieraasta 12 oli joku ruokarajoite. Hyvin juhlista selvittiin ja kaikille tarjosin jotain syötävää. Hieman viitseliäisyyttä kyllä vaati ja rahaakin kului normaalia enemmän.

Yhteistyössä