Ruotsiin joutuvat potilaat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tilli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tilli

Vieras
Kuinkahan kauan ne riski-raskaus äidit joutuvat olemaan Ruotsissa? Jos kyse on ennenaikaisen synnytyksen riskistä, niin heillähän voi olla vielä pitkä matka edessään. Onko joku lukenut millä viikolla he ovat? Ovatkohan he yksin siellä, kai sitä ainakin työssäkäyvän puolison on vaikea saada lomaa mahdollisesti moneksi viikoksi? Tai jos heillä on ennestäänkin lapsia... hirveää joutua heistäkin eroon! On tämä älytöntä touhua... Onneksi kuitenkin Ruotsista löytyy halua auttaa.

eniten mua säälittää se että jos ne lapset syntyvät keskosina, joutuvat lapset olemaan kauankin hoidossa ruotsissa kun äiti kotiutetaan. kiva matka hoitaa asiat koti päässä ja tehdä tuttavuutta vauvan kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
eniten mua säälittää se että jos ne lapset syntyvät keskosina, joutuvat lapset olemaan kauankin hoidossa ruotsissa kun äiti kotiutetaan. kiva matka hoitaa asiat koti päässä ja tehdä tuttavuutta vauvan kanssa.

sama tuli minullakin mieleen, meillä lapsi syntyi myös keskosena ja oli sairaalassa 2kk ja yhden viikon. matkaa kotoa sairaalaan oli 165 kilometriä/suunta. ja tulihan tuossakin kivasti melkein päivittäin matkaa, onneksi kelalta sai matka apua.

Mistäs tiedätte, jos vaikka ovat äidinkieleltään ruotsinkielisiä, saavathan kerrankin palvelua ja hoitoa omalla äidinkielellään =) Se kun ei aina onnistu pääkaupunkiseudulla. Tuskin sinne ketään pakolla lähetetään, jokainen varmasti saa päättää itse lähteekö vai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mistäs tiedätte, jos vaikka ovat äidinkieleltään ruotsinkielisiä, saavathan kerrankin palvelua ja hoitoa omalla äidinkielellään =) Se kun ei aina onnistu pääkaupunkiseudulla. Tuskin sinne ketään pakolla lähetetään, jokainen varmasti saa päättää itse lähteekö vai ei.

Ei siitä olekaan kysymys, että pakotettaisiin. Vaan siitä, että joutuvat mahdollisesti eroon läheisistään pitkäksikin aikaa. Ja siitä, kuten vieraat jälkeeni mainitsivat, että keskosvauva joutuu olla ehkä viikkoja/kuukausia Ruotsissa. Siinä ei varmaan paljon äidinkieli lohduta.

Niin, onneksi Suomi on kaksikielinen maa, jossa kaikkien täytyy opiskella (pakko)ruotsia, joten KAIKKI suomalaisethan ruotsia osaavat. Tuleepahan sillekin kielitaidolle kerrankin hyötyä... :whistle: ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
kai sinne ruotsiin järjestetään omaisille jotain majoitusta sairaalahoidon ajaksi? Vai korvaako kela ollenkaan niitä yöpymisiä jos hoito ei tapahdu suomessa?

En tiedä korvaako kela, mutta onkohan mahdollista saada töistä noin pitkää lomaa? Eihän sitä tiedä meneekö päiviä/viikkoja vai kuukausia... :\

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
TÄH!eikös kuitenkin ensimmäinen asia ole että synnytys onnistuu ja vauva sekä äiti voi hyvin?aivan sama muilla asioilla.

Joo, kunhan heniin jäädään niin millään muulla ei mitään väliä :headwall:

Yhteistyössä