ruotsin/kaksikieliset lapset, äiti suomenkielinen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jeis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jeis

Vieras

Löytyiskö täältä suomenkielisiä, joiden lapset ruotsinkielisessä
tarhassa/koulussa?
Mieheni on kaksikielinen ja itse olen ihan suomenkielinen ja lapsemme menevät näillä näkymin sitten aikanaan ruotsinkieliseen kouluun.
Nyt sitten mietityttää seuraava (vaikkei vielä ajankohtainen), miten kaikki
vanhempainillat ym. yhteydenotot tarhan/koulun kanssa sujuu suomenkielellä vai sujuuko?
Entä läksyt ja muut tehtävät? Miten teillä on nämä asiat järjestyneet?

Kiitän kovasti vastauksista jo näin etukäteen.

Meillä minä olen suomenkielinen, mies ruotsinkielinen. Päiväkodissa puhutaan kyllä suomea, mutta koska itse osaan ruotsia, hoidan lähes kaikki asiat ruotsiksi, jotkut sairaudet ja tämän tyyppiset asiat, puhun suomeksi, siis lähinnä yksittäisiä sanoja. Ja kielitaito on kyllä näiden vuosien aikana parantunut roimasti. Vanhempainilloissa puhutaan ruotsia, mutta olen minä niissäkin pärjännyt ja toiminut jopa vanhempainyhdistyksessä, siinäkin ruotsiksi. Tietysti voit lähettää miehesi vanhempainiltoihin.

Läksyjen osalta tilanne ei ole vielä ajankohtainen, mutta mies saa ottaa isomman osuuden vastuusta.

Olen suomenkielinen ja lapseni ovat ruotsinkielisessä koulussa ja päivähoidossa. Minulla ei ole ollut mitään ongelmia siihen suuntaan, mutta olen kyllä itsekin (vähintään kuulijana ja lukijana) täysin kaksikielinen, joten olenkohan siltikään etsimäsi 'kohtalontoveri'? Kaikki lasteni opettajat ja päiväkotihoitajat ovat ymmärtäneet myös suomea, kun oma ruotsi on ollut käytön puuttessa hieman ruosteessa (vaikka siis ymmärrän kyllä kaikki tiedotteet ilman ongelmia ja voin kuunnella vanhempainilloissa jutut äidinkielisten tavoin jne.).

Olemme muuttaneet Ruotsista tänne ja asumme nyt ruotsinkielisellä paikkakunnalla. Lapset ovat kaksikielisiä, vaikka tyttö nyt onkin suomenkielisessä päiväkodissa. En osaa kysymyksiisi omasta kokemuksesta vastata, mutta kuvittelisin että kyllä he koulussa varmasti voivat kanssasi olla yhteydessä suomeksi jos ruotsinkieli tuottaa vaikeuksia.

Kiitos vastauksista! Itsekin kyllä ymmärrän puhuttua ja luettua ruotsia, mutta jotenkin vaan
kieli menee solmuun kun jotain yritän sanoa.
Tämä hieman vaivasi, koska en halua jäädä näissä asioissa ulkopuoliseksi, sitten kun sen aika koittaa.
Kaikkea sitä miettiikin.......

Yhteistyössä