Ruotsin kielen taito rapistunut PAHASTI

Pikkukaupunkilainen

Aktiivinen jäsen
28.06.2011
9 370
16
38
Kyllä on muuten meikäläisen ruotsin kielen taito rapistunut ihan silmissä.
Piti soittaa ruotsiin tänä aamuna ja tuntuu, että kaikki se ruotsi, mitä lukiossa ja ammattikorkeassa tuli opittua, on rapistunut pois.
Vähän aikaa ihmetteli se ruotsinkielinen keskus siellä luurin päässä, kun meikäläinen hapuili kysymyssanoja vaikka kuinka kauan.
Vaimo (joka on ammattikoulun käynyt) tuli viereen neuvomaan, miten sitä ruotsia nyt oikeen puhuttiinkaan.
Pitäisi varmaan kaivaa kirjat esiin ja kerrata :D.
Miten kieli voi unohtua noin?

[QUOTE="no niin";25643440]Englannilla olisit tuonkin hoitanut paljon näppärämmin ja paljon nopeammin.[/QUOTE]

Niin olisin, mutta kun ruotsilla aloitin, niin en viittinyt sitten kesken puhelun alkaa englantia puhumaan. Englanti kyllä sujuu.

Ei pahalla, mut niin taitaa olla sun suomenkielentaitokin...

Kyllä mä suomella olen vielä tullut toimeen, niin kirjoitettuna kuin puhuttunakin. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Äkäinen Hra Majuri;25643432:
Ruotsi on tarpeeton kieli

Niin sulle varmasti onkin, mutta sähän asutkin siellä Keravan vuokrakasarmissa. Siellähän pärjää pelkästään sanomalla: "vittu, perkele, saatana".

De e bara som du böjar öva, skriver, läser o pratar svenska alltid när de e möjligt. :) Vi e flere svenskspråkiga här palstalla o, säkert hittar du nån att öva me. :)

[QUOTE="heh";25643434]Ei pahalla, mut niin taitaa olla sun suomenkielentaitokin... :D[/QUOTE]

Jos muhun viittasit, niin jep, venäjää kielenä ei kirjoiteta isolla paitsi just heränneenä ennen ekaa kahvikupillista. Valitettavasti olen ulkomailla asuessa alkanut unohtaa joitain suomen kielenkin kommervenkkejä.

Puhelimessa se on aina hankalampaa, mutta kyllä se kummasti ruostuu, kun ei käytä. Itse olen käynyt puolen vuoden kurssin Åbo Akademissa, mutta siitä on aikaa ja täytyy sanoa, että aika möngerrystä tuli, kun piti yrittää yhdelle tietä kysyneelle antaa neuvoja.

Ihan helpostihan ruotsi - tai mikä tahansa muukin kieli - unohtuu, jos sitä ei käytä. Mä kuulun niihin, joilla ensimmäinen vieras kieli kolmannella oli ruotsi. Olen siis lukenut ensin 10 vuotta ruotsia, kirjoittanut ruotsista (siihen aikaan oli vielä pakko kirjoittaa ruotsi) C:n ja sen lisäksi sairaanhoito-opistossa ja ammattikorkeassa pakolliset ruotsin kurssit. Silti en ole koko 50 vuotisen elämäni aikana tarvinnut ruotsia missään muualla kuin kouluissa. En siis yhtään ihmettele, että en osaa ruotsia.

Minullakin on ruotsin puhuminen ihan mahdottomalta tuntuva tehtävä. Ymmärrän kyllä puhuttua ja kirjoitettua ihan kohtuudella, mutta on valtavan korkea kynnys koittaa sanoa jotain tai kirjoittaa. En muista miten sanat kirjoitetaan.

Kyllä minäkin jonkinverran puhuttua kieltä ymmärrän, ainakin täällä Suomessa asuvien. Naapurustossa on asunut suomenruotsalaisia ja sellaisen yksinkertaisen arkisanaston, jossa huudellaan lapsia syömään, tekemään läksyjä jne. ymmärrän. Mutta itse en osaa / kynnys on liian korkea/ puhua kieltä.

Minulla ja yhdellä ystävälläni on tapana kirjoitella tekstareita ruotsiksi. Ihan vaan huvin vuoksi. Ystäväni osaa kieltä paljon paremmin kuin minä ja saan onneksi palautetta räikeistä kielioppivirheistäni.

Kyllä minäkin jonkinverran puhuttua kieltä ymmärrän, ainakin täällä Suomessa asuvien. Naapurustossa on asunut suomenruotsalaisia ja sellaisen yksinkertaisen arkisanaston, jossa huudellaan lapsia syömään, tekemään läksyjä jne. ymmärrän. Mutta itse en osaa / kynnys on liian korkea/ puhua kieltä.
Minä ymmärrän hyvin poliisisarjojen ruotsia, on tullut katsottua niin monta Beckiä ja Wallanderia. Samaan tapaan kuin saksaa osaan sen että, ahctung ahctung, hier spricht Polizai.

• Tykkää
Reactions: Ultramariini
[QUOTE="vieras";25643765]Polizei =)[/QUOTE]Aivan ja pitääkö se achtung kirjoittaa kans isolla? :D Saksan kanssa on myös niin, etten muista miten kirjoitetaan, kun ei koskaan ole juuri tarvetta kirjoittaa. Ymmärrän vähän puhetta ja saan jonkun lauseenkin aikaan, mutta kirjoittaminen... Pitäisi joka sana tarkastaa.:)