Rupesin tässä miettimään, että mitä kaikkia sitä onkaan käynyt läpi (älä lue jos ei kiinnosta sairaskertomukset )

Scarlett O Harava

Tunnettu jäsen
17.08.2004
61 304
187
63
Mä olen joskus ajatellut, että mitä niin väärää mä olen tehnyt että ansaitten tämän. Varsinkin kun toista kertaa sairastuun syöpään.

Nyt olen syövästä terve, mutta onhan tässä kaikkia muuta. Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta sädehoidon takia. Mun sylkirauhaset on ollut sädehoitoalueella, syljen koostumus muuttunut ja hampaat reikiintyy todella helposti. Maksa on ollut kovilla sytostaattien takia. Mulla on ollut 2kk sisällä keuhkokuume ja lääkeainereaktio keuhkoissa, tiedä sitten mitä pysyviä vaurioita tuli keuhkoohin. Sädehoidon takia mulla on suurentunut riski sairastua rintasyöpään, mulle on jo tässä iässä tehty mammografia. Mulla on lisäksi suurentunut riski sairastua sydän- ja verisuonitautiin joskus 50-vuotiaana. Rytmihäriöitä mulla jo on ja mun pulssi on normaalitilassa n. 40 eli aivan liian matala.

Sytostaattien ja/tai kortisonin takia luusto kärsinyt niin, että kesällä mulle piti laittaa tekonivel. Täällä palstalla jotkut louskutti suutaan, että johtuu ylipainosta vaikka kaksi ortopedia ei edes maininnut mun painoa missään vaiheessa. Tuskin ylipaino aiheuttaa sitä, että luu menee kuolioon ja reisiluun päästä pitää poistaa 25%.

Mulla on arpia kaulalla ja solisluun alapuolella. Ne näkyy edelleen jonkun verran, mutta ovat haalistuneet. Mutta tuo heinäkuisen leikkauksen arpi. Siis se on aivan järkyttävän ruma. Yläreidestä pakaran puolelle n. 20cm punaasta viivaa. Kun vaikkapa seison suorana kummallakin jalalla, niin sen tuntee, että siinä toisella puolella on lovi. Toinen puoli menee aivan normaalisti pyöreänä ja sileänä, mutta se leikattu puoli. Sitäpaitti se arpi kutiaa edelleen välillä ja on kipiä. Ehkä pinnallista ajattella jotakin arpia, mutta kun näkisitte tuon arven...

Syövästä vielä sen verran, että jos kolmas kerta tulisi, niin mä en tiedä jaksaasinko mä. Viime kerralla hoidot oli jo todella rankat ja seuraavalla kerralla ne olisi vielä rankemmat. Hoito olisi sitä, että multa tuhottaisiin kantasolut ja laitettaisiin ne pakkasessa olevat kantasolut tilalle.

Kaikesta tästä huolimatta mä haluan elää, mä haluan tehdä asioota mistä mä pidän, saada lisää lapsia ja oikiasti elää.

Sori tämä purkaus. Vaikka mä jatkaa elämää eteenpäin niin välillä tulee olo, että mitä h*lvettiä. Nyt muuten odotan tietoa papakokeesta. Sitä ei vain ole kuulunut vaikka siitä on jo yli kuukausi!

Muoks. enkä kaipaa sääliä. Mä tosiaan halusin nyt vain purkaa oloani.

Minulla ei ole edes syöpää, mutta jo tähän astinen oma sairashistoria on varma syy siihen, etten hankkisi lisää lapsia edes nelikymppisenä vaikka alkaisin jostain kumman syystä haikailla iltatähdestä.. Pahin kauhuni kun on, että joku syöpä iskee vielä ennen nelikymppisiä..

Miten pitkiä jaksoja ja millä annoksin sinulla on kortisonia mennyt? Minulla muutama lyhyt kuuri mutta niistäkin saanut niveliin oireita (kävellessä tuntunut tuossa mistä jalka alkaa, miksi sitä aluetta nyt sanotaankaan) ja pohtinut onko ne annokset ehtineet jotain aiheuttaa..

Yllättävän hyvin sitä kuitenkin sopeutuu sairauden tuomiin rajoituksiin vaikka joskus, kun oli vielä terve olisi läpikäytyjä tilanteita ajatellessa ajatellut, että ei kestäisi niitä. Kun on ollut pakko, niin on kestänyt. Lapset ovat kantava voima.

Tuli vain tässä mieleen, että johtuukohan mun asenne mun ylipainoon siitä, että koen olevan tärkiempiäkin asioota. Mä kun en pidä mun painoa mitenkään kauhia kamalana asiana eikä mun tarvitte stressata sitä. Nuo muut asiat painaa paljon enemmän kuin joku paino. Olishan se terveellisempää olla hoikempi, mutta kyllä se tästä pikkuhiljaa tippuu. :D

Tsemppiä ja paljon jaksamista! Itse olen aina saanut olla terve, mutta miehelläni on ollut kaksi vakavaa sairautta, joten olen saanut läheltä seurata vastaavaa taistelua. Ole sinnikäs!

Tuttua tekstiä... Meidän tytöllä pienenä kaksi kertaa syöpä. Nyt uusi aivan eri syöpä ollut kolme vuotta. Aina saatu pois ja kaksi kertaa uusinut. Nyt odotetaan ihmettä..

Silti mua säälittää vaikket sitä kaipaa. Mua säälittää se kun sanot ettet välttämättä jaksaisi kolmatta syöpähoitoa.. sulla on lapsi, kyllä sä jaksaisit. Ja mua säälittää se kun sua on kiusattu täällä mm. ulkonäköön liittyen, miten pinnallista joidenkin elämä on.. Mut sä oot vahva...

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Tuli vain tässä mieleen, että johtuukohan mun asenne mun ylipainoon siitä, että koen olevan tärkiempiäkin asioota. Mä kun en pidä mun painoa mitenkään kauhia kamalana asiana eikä mun tarvitte stressata sitä. Nuo muut asiat painaa paljon enemmän kuin joku paino. Olishan se terveellisempää olla hoikempi, mutta kyllä se tästä pikkuhiljaa tippuu. :D

Ihan oikea asenne sinulle! Sama mullakin, vaikkei mitään tuollaista taustalla olekaan.

en minäkään jaksa ylipainostani murehtia on tosiaan ollut rankat sairaudet täälläkin lisäksi minulla kuten sinullakin on kilpparin vajis joka osaltaa ei ainakaan edistä laihtumista...
Olen kiitollinen että elän ja voin hyvin juuri nyt-tänään. Huomisesta ei taas tiedä. Toivon sinulle terveyttä ja onnea! Olet sisukas mimmi!

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Minulla ei ole edes syöpää, mutta jo tähän astinen oma sairashistoria on varma syy siihen, etten hankkisi lisää lapsia edes nelikymppisenä vaikka alkaisin jostain kumman syystä haikailla iltatähdestä.. Pahin kauhuni kun on, että joku syöpä iskee vielä ennen nelikymppisiä..

Miten pitkiä jaksoja ja millä annoksin sinulla on kortisonia mennyt? Minulla muutama lyhyt kuuri mutta niistäkin saanut niveliin oireita (kävellessä tuntunut tuossa mistä jalka alkaa, miksi sitä aluetta nyt sanotaankaan) ja pohtinut onko ne annokset ehtineet jotain aiheuttaa..

Yllättävän hyvin sitä kuitenkin sopeutuu sairauden tuomiin rajoituksiin vaikka joskus, kun oli vielä terve olisi läpikäytyjä tilanteita ajatellessa ajatellut, että ei kestäisi niitä. Kun on ollut pakko, niin on kestänyt. Lapset ovat kantava voima.

Mä en nyt muista näitä lääkejuttuja kovin tarkkaan eikä mulla ole epikriisejä. Mutta siis oliskohan tammikuusta toukokuuhun pitänyt syödä sitä kortisoonia. Ei muuten turvottanut mua vaikka sitä pelkäsin.

Mä kärsin 2 vuotta niistä kivuusta mitä tuo lonkka aiheutti. Heinäkuussa tosiaan leikattiin ja aika pian leikkauksen jälkeen tajusin sen ihanan tunteen, että kivut on poissa. Olinhan mä toki leikkauksen takia erittäin kipiä enkä vieläkään ole täysin toipunut, mutta mä tunnistin heti että se vanha kipu on poissa! Se tunne on aivan käsittämätön kun tajuaa tämän asian!

Olen usein lukenut juttujasi täällä ja monesti ajatellutkin kuinka väärin on, että noin nuorelle ja elinvoimaiselle ihmiselle kasaantuu noin paljon. Ei se ole oikein, mutta valitettavasti tämä elämä ei toimi oikeudenmukaisesti. Voimia ja jaksamista sinulle todella paljon. Olet hieno ihminen ja varmasti ihana äiti lapsellesi. Kaikkea hyvää jatkossa ja pidä mieli pirteänä kaikesta huolimatta :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

en minäkään jaksa ylipainostani murehtia on tosiaan ollut rankat sairaudet täälläkin lisäksi minulla kuten sinullakin on kilpparin vajis joka osaltaa ei ainakaan edistä laihtumista...
Olen kiitollinen että elän ja voin hyvin juuri nyt-tänään. Huomisesta ei taas tiedä. Toivon sinulle terveyttä ja onnea! Olet sisukas mimmi!

Mun pitää muuten huomenna verikokeisiin ja siellä kattotaan kilpirauhasen arvot. Olen aloittanut e-pillerit ja lääkäri sanoi, että ne voi vaikuttaa kilpirauhaseen. Lisäksi pitää kattoa maksa-arvot.

Silti mua säälittää vaikket sitä kaipaa. Mua säälittää se kun sanot ettet välttämättä jaksaisi kolmatta syöpähoitoa.. sulla on lapsi, kyllä sä jaksaisit. Ja mua säälittää se kun sua on kiusattu täällä mm. ulkonäköön liittyen, miten pinnallista joidenkin elämä on.. Mut sä oot vahva...

Kiusaaminen on älytöntä.

Mutta joillekin se ylipaino ei ole mikään ulkonäkökysymys, vaan terveydellinen asia. Ymmärrän kyllä että aplla on suurempiakin murheita terveyden saralla, mutta itse pelkäisin että ylipaino sairastuttaisi ennemmin tai myöhemmin vielä lisää. Se on se suurin syy, miksi en aio sitä painoa ikinä kerryttää vahingossa enkä tietoisesti. Tosin minähän pelkään tuhoavani terveyteni jo karkkipussin syömällä ja silti joskus syön niitä :ashamed:

Sairastaminen on vaan niin kamalaa, että ei haluaisi kokea yhtään enempää niitä rankkoja hetkiä joita on ollut.

Tuttua tekstiä... Meidän tytöllä pienenä kaksi kertaa syöpä. Nyt uusi aivan eri syöpä ollut kolme vuotta. Aina saatu pois ja kaksi kertaa uusinut. Nyt odotetaan ihmettä..

:hug: Voimia teille taistoon.

Mä aikuusena olen ymmärtänyt, että mistä on kyse ja miksi kaikki tehdään. Lapsi ei sitä välttämättä tajua. Jos mun likalla todettaisiin syöpä, niin kyllä mun maailma romahtaisi.

Scarlett - jep, kipujen poistuminen on ihan mieletön tunne. Minusta oli aivan mahtavaa kun tänään kykenin seisomaan ilman kipuja paikoillani (joulunavausta katsoessa) puolisentoista tuntia. Ei olisi vielä muutama päivä sitten onnistunut, tiskatessakin on joutunut istumaan. Aivan upeaa!

Alkuperäinen kirjoittaja hemuli:
Sen vielä lisään, että ihminen ei osaa arvostaa terveytään niin kauan kun on terve.

Sepä se. En mäkään ennen syksyä -99 osannut ajatella, että mulle tulis jotakin vakavaa. Kun mitä sitä nyt muka voisi 20-vuotiaalle ihmiselle tulla. Karu totuus iski päin naamaa. Siinä meni haaveet aupairiksi lähtemisestä, olin jo laittanut hakemukset ja yksi perheenäiti ehti soittaa mulle ennenkuin ehdin ilmootaa allianssiin. Sain muuten ennakkomaksun takaasin, vaikka sanottiin, että sitä ei saa kovin helposti takaasin.

Yhteistyössä