Rusinat yhtä pahasta kuin karkit pienelle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja dask
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

dask

Aktiivinen jäsen
30.04.2008
1 293
0
36
Onko tosiaan noin? Siis tiedän kyllä, että niissä on hedelmäsokeria ja täten hiilihydraatteja paljon, mutta onko ne oikeasti yhtä pahasta 1v:lle kuin karkit?! Meillä on nimittäin periaate, ettei anneta karkkia/keksiä/pullaa vielä varmaan ainakaaan vuoteen eli alle 2v. Anoppi sitten morkkasi mua, kun annan lapselle rusinoita... Tuli tosi paha mieli, ettei hän (eikä kukaan muukaan miehen puolelta) yhtään arvosta meidän "herkkukieltoa", vaan morkkaa vaan :( Ollaanko me oikeasti liian tiukkiksia?! Ja mitä ootte mieltä noista rusinoista ja muista kuivatuista hedelmistä? Kyse ei ole siis joka päiväisestä jutusta, vaan esim silloin, kun me istumme kahvipöydässä ja syömme pullaa tms, saa lapsi rusinoita ja maissinaksuja.

Alkuperäinen kirjoittaja dd:
rusinat pilaa hampaat kun ne jää niihin kii. suklaa on parasta kun huuhtoutuu pois hyvin.

mutta verrattuna karkkiin? Me siis pestään kyllä lapsen hampaat aamuin illoin... Suklaa taas on rasvasta ja muutenkin epäterveellistä, ei tulis mieleenkään antaa 1v:lle...

Alkuperäinen kirjoittaja Tukka Tötteröllä:
no mieluummin rusinoita kuin karkkia! Meillä lapsi saa usein herkkuja (pullaa, jäätelöä ja karkkia) ja nä olen yrittänyt sit kuitenkin ne korvata rusinoilla, koska miellän ne pienemmäksi pahaksi.

No sitä minäkin. En tiedä kokeeko anoppi jotain syyllisyyttä siitä, että on syöttänyt omilleen herkkuja, vai miksi pitää meitä (mua) morkata!

herkuista paras on jäätelö... on vain vähän aikaa suussa (tämä oli meidän hammaslääkärin mielipide).
Sano, et jos haluatte herkutella, ni herkutelkaa jäätelöllä

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Niissä ei kai juurikaan ole lisäaineita? Karkit on yleensä ihan keinotekoisia, rusina on periaatteessa hedelmä :xmas:

jep, karkit täynnä lisä- ja väriaineita, rusinoissa ei ole mitään. Tätä mä olen myös ajatellut sokerin lisäksi.

Hammaslääkäri sanoi että hampaille rusinat on pahempi kuin karkki :/ Se suositteli jäätelöä =) Muilta osin varmasti on rusinat parempi vaihtoehto kuin karkki, mutta tosiaan jäätelöä on joka paikassa pidetty pienimpänä pahana verttuna just pullaan, karkkiin, keksiin, suklaaseen jne.

Meil on saanu laps kyl herkkuja, mut meil 2v natustelee erittäin mielellään kuivattuja ohuita ruisleivän siivuja (esim. autossa jos tulee aikapitkäksi), nyt alkaa saamaan esim. kurkkua/paprikaa edullisesti. Myös suolattomat riisikakut on meil herkkua.
Mut oon tosiaan antanu mm. kaurakeksejä tai muumikeksejä. Niissäkin se kohtuus on se tärkein pointi.

Alkuperäinen kirjoittaja vb:
Hammaslääkäri sanoi että hampaille rusinat on pahempi kuin karkki :/ Se suositteli jäätelöä =) Muilta osin varmasti on rusinat parempi vaihtoehto kuin karkki, mutta tosiaan jäätelöä on joka paikassa pidetty pienimpänä pahana verttuna just pullaan, karkkiin, keksiin, suklaaseen jne.

Rusinat tosiaan jää helposti hampaisiin. Mutta mä ainakin ajattelen muutakin hyvinvointia kuin hampaita.

Rusinat tosiaan jää helposti hampaisiin. Mutta mä ainakin ajattelen muutakin hyvinvointia kuin hampaita.

Aivan, jäätelöhän onkin maitotuote :xmas:

Meidän Perhe -lehdessä oli juttu ruoista, ja siinä kerrottiin että rusinoissa on jotain ainetta (en muista mitä...) joka nimenomaa estää karieksen syntymistä hampaisiin!! Oon sen jälkeen antanut satunnaisesti rusinoita lapsille..

Meille myös hammaslääkärit ovat suositelleet jäätelöä lasten herkkuhetkiin. Rusinat (ja muut kuivatut hedelmät) hammashoitolassa luokitellaan täysin karkkeja vastaaviksi.

Mulla on vähän sama. Meillä ei ole toi hammasasia tässä ollut päälimmäisenä, vaan se, ettei lapsi oppisi heti pienestä pyytämään karkkia. Miehen suvussa on lapsi, joka on pienestä pitäen saanut karkkia ja häntä on lahjottu karkilla. Nyt 2v:na suuttuu, jos ei saa karkkia juuri silloin kun haluaa. Jätski menee mulla vähän samaan kategoriaan, eli en haluais sitäkään vielä antaa. Mielummin annan omenan paloja, rusinoita tai maissinaksuja. En siis väitä olevani oikeassa tässä jutussa, mutta näin me ollaan asia ajateltu... Saa kommentoida ja kritisoida!

Kuivattu hedelmä/marja on AINA parempi kuin vastaava määrä karkkia! Onhan kuivahedelmissä vitamiineja, kivennäisaineita jne. eikä juurikaan lisäaineita- voiko samaa sanoa muka karkeista? :o Pelkkä sokerin määrä ei ratkaise mitään, jossei tolkuttomasti ja päivittäin syö kuivattuja tuotteita!

Alkuperäinen kirjoittaja daa:
Kuivattu hedelmä/marja on AINA parempi kuin vastaava määrä karkkia! Onhan kuivahedelmissä vitamiineja, kivennäisaineita jne. eikä juurikaan lisäaineita- voiko samaa sanoa muka karkeista? :o Pelkkä sokerin määrä ei ratkaise mitään, jossei tolkuttomasti ja päivittäin syö kuivattuja tuotteita!

Näin mäkin olen ajatellut. Siis paras olis varmaan juottaa lapselle vettä herkuksi, mutta olettaen, että jotain annetaan, niin valitsen sitten sen hedelmän mielummin.

faktaa on se, että rusinat ovat pahempia kuin karkit, koska jäävät hampaisiin kiinni. Faktaa on myös se, että ne eivät sisällä lisäaineita tms toisin kuin karkit.

Jokainen valitkoon kahdesta pahasta pienemmän pahan. Kyllä minusta hampaiden hyvinvointi on ihan yhtä tärkeää kuin muukin hyvinvointi.

Alkuperäinen kirjoittaja daa:

tässäkin on muistettava kohtuus. Itse en näe mitenkään pahana, että meillä n. 1-2krt viikossa laps saa karkkia tai keksin. (tyttö on nyt 2v3kk). Meil karkin korvike on lähinnä purkka ja sitä saa yleensä pyydettäessä. Karkkeiksi useimmiten annan 1-3 sylitoli pastillia tai sit jotain muuta, imeskeltävää.
Söisähän tuo vaik pussitolkulla jos antas, mut meil on siitä pidetty aika tiukasti kiinni, et herkkupäivä ei ole jokapäivä ja et kohtuus kaikessa.
Rusinoita meil neiti ei suostu syömään, eikä kuivattuja hedelmiä (ostin niitä muumi sekoituksia). Mut toki muuten syö hedelmiä.

Yhteistyössä