Ruskea tuhru alkuraskaudessa....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jennies"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"jennies"

Vieras
haluaisin kuulla muiden odottajien ruskeasta tuhru vuodosta...
on ilmeisesti aika yleistä?
itselläni viikkoja nyt 10+1 ja viikosta 5 tai 6 asti ollut epäsäännöllisen säännölisesti ruskeaa vähäistä vuotoa... Kestää yleensä 2-3päivää ja sitten saattaa olla viikonkin tauko. Tuhrua tulee vain pyyhkiessä että ei ole tarvinnut sidettä käyttää.
Kovasti huolestuttaa... neuvolasta olen kysynyt neuvoa ja sieltä sanottu että jos vuoto ei ole menkkoja runsaampaa tai tule kipuja, niin huolta ei pitäisi olla!
onko muillakin ollut ruskeaa vuoto koko alkuraskauden, johtiko keskenmenoon vai oliko vaaratonta?
eka ultrakin vasta viikon päästä :(
T: huolestunut ensiodottaja

Mulla on ollut viisi keskenmenoa ja neljättä lasta nyt odottelen, eli yhdeksän raskautta yhteensä. Mun tapauksessa nää vuotohommat on melkein menneet niin päin, että jos on ollut tuhru- tai runsaampaa vuotoa, raskaus ei ole mennyt kesken. Ne kesken menneet taas ei pääsääntöisesti ole juurikaan vuotaneet ennen kuin (keskeytynyt) keskenmeno on todettu.

Tuhruvuoto on varsin yleistä raskauden ensimmäisellä kolmanneksella (itse olen tokasta lapsesta vuotanut ihan reilusti viikot 6-16), eli tuollaisesta niukasta on-off-tuhruilusta ei sinänsä kannata vielä keskenmenoa ennustaa.

Tuhruvuoto on ilmeisesti melko yleistä alkuraskaudessa, mutta minulla se oli keskeytyneen keskenmenon oire. Silloin se kuitattiin "normaalina" mutta myöhemmin np-ultrassa selvisi sen olleen keskeytynyt keskenmeno. Minulla vuoto oli viikoilla 6 ja 7, km todettiin rv 11+5. En halua toki pelotella mutta jos asia huolettaa, kannattaa tilanne käydä tarkistuttamassa. Toivottavasti sinun pienelläsi on kaikki kuitenkin hyvin. :)

Yhteistyössä