Ruskea vuoto rv 5

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jenska
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jenska

Vieras
Toivoisin pikaisesti kokemuksia omaavilta vastauksia / kommentteja.

Eli meneillään vasta rv 4+6, mutta eilen alkoi rusehtava ""vuoto"". Sitä ei voi edes vuodoksi kutsua, koska sitä ei valu eikä ole jäänyt housuihinkaan tässä vuorokauden aikana mitään. En olisi varmaan kiinnittänyt siihen huomiota lainkaan ellen olisi vessassakäynnin yhteydessä sattunut pyyhkimään hieman syvemmältä. Mutta kun sen kerran näin, olen nyt joka wc-käynnin yhteydessä tarkistanut tuleeko sitä vielä. Välillä paperiin ei jää mitään, välillä jää. Kyseessä ei ole verta, vaan ennemmin ruskeahkoa (haaleaa) limaa.

Mitä tämä vuoto voi olla? Voinko olla ihan rauhallisin mielin ja uskotella, ettei hätää ole kun ei ole kipuja (paitsi menkkamaista tunnetta ja juilintaa jatkunut jo viikon) saati edes vuoda mitäään kunnolla? Voivatko nämä ""limat"" olla jotain kiinnittymisvuotoja?

Milloin pitää huolestua?? 2 keskenmenoa takana joten olen aika vainoharhainen. On äärimmäisen vaikea alkaa nauttia tästä raskaudesta, kun alkaa tällä tavalla ja ultraankin on vielä aikaa...!!!

Hei minulla kanssa kaksi keskenmenoa takana, ensimmäisessä alkoi juuri tuossa rv 5 paikkeilla kellertävän rusertavan liman tulo ja rv6+2 alkoi km vuoto=(

Pidän kuitenkin peukkuja että kaikki olisi sinulla ja matkustajallasi hyvin. Eihän vuodot ym aina tarkoita keskenmenoa.

2km takana ja nyt rv 4+6 myös joten jännätään taas kuinka käy.

Voi olla vaaratonta, mutta oman mielenterveyden kannalta kannattaa käydä tutkituttamassa. Itelläni oli vastaava tilanne rv 9 ja olin ihan paniikissa kun niin ikään keskenmenoja takana. Omassa tapauksessani kaikki oli kuitenki kuitenkin kunnossa. Toivottavasti sullakin.

Hei!

Minulla on aivan samanlaisia oireita! Hui, ei kai vaan keskenmeno ole nyt vaihtoehtona, oiken vatsanpohjasta ottaa, kun luin juttuja.
Itselläni on menossa rv 5+3.
Olisin tosi kiitollinen, jos joku vielä viitsisi kertoa omista kokemuksista. Kannattaako ottaa yhteyttä johonkin...

Ketjun lukemisen jälkeen oli pakko soittaa neuvolaan. Mulla rv6+1 ja samaa ruskeeta ollut nyt muutaman päivän. Neuvolasta sanottiin, että saattaa olla KM kyseessä, mutta ei välttämättä. Mitään vuotoja ei kuulema saisi tulla raskauden aikana :(. Seuraan nyt tilannetta ja toivon parasta - olo on todella surullinen :(. Ultra olisi yksityisellä ensi to.

:(

Lainaus Perhesuunnitelun sivuilta: ""Ruskea vuoto voi kuitenkin olla normaalia alkuraskaudessa ja jopa 1/3:lla odottavista äideistä on kokenut vuotoa jossakin raskauden vaiheessa. Keskenmenon jatkuessa vuoto lisääntyy ja veren mukana tulee kudospalasia."" (http://metku.net/~pesu/keskenmeno.html)

Itselläni ei ole vielä tänään ollut vuotoa.

Hei.
Mulla on molemmissa raskauksissa tullut vaaleanpunaista/rusehtavaa limaa joskus 6-7 viikoilla. Kaikki on kuitenkin ollut kunnossa. Gynen mukaan pienet ""vuodot"" on aika tavallisia. Jos jatkuu niukkana niin ei varmaankaan syytä huoleen.

itsellä ihan alkuraskaudessa vessassa käydessä lotina vaan kävi kun kirkkaanpunaiset veret lotisi vessanpönttöön, terveydenhoitajakin oli varma että kesken meni mutta toisin kävi. nyt rv 41+4 ja sisällä melskaa edelleen eikä merkkiäkään että olisi pois haluamassa. että ei ne vuodot aina vaarallisia ole, etenkään pikkutuhrut.tsemppiä vaan

Mulle tänään tosiaan äitiysneuvolan terkkari sanoi heti, että taitaa enteillä KMää. Kysyi, että onko ollut kipuja ja sanoin että ei. Naikkonen kuulosti kyllä mukavalta, mutta aika negatiiviselta. Tänään tosiaan tuhrua ei ole ollut lainkaan. Kiitos teille, joilla on hyviä kokemuksia asiasta!

toivotaan nyt teille parasta.. tässä vähän possitiivisempi kertomus.. minulla myös tuli rv. 5+2 rusehtavaa vuotoa ja itsekkin hieman pelästyin.. mietin että alkoko mankat nyt sit taas.. mutta ei raskaus meni todella hyvin ja nyt mulla on 6 viikon ikänen ihana pikku prinsessa tässä sylissä syömässä.. että kyllä näinkin voi käydä.. toivottavasti teille käy myös.. ;)
onnea kaikille pikku prinssiä tai prinsessaa odottaville..

toiv. niina ja vauveli

Hei!
Itsekin siis samassa jamassa täällä ja olen käynyt lukemassa viestejä. Kiitos kaikille, jotka ovat vastanneet, kylläpä kivi vierähtää sydämeltä kun kuulee, kuinka yleistä vuodot loppujen lopuksi raskaudessa ovat.
Soitin kahdelle ystävälleni, jotka ovat olleet raskaana ja toinen lohdutti, että hänellä oli rusehtavan kellertävää vuotoa juurikin rv 6 paikkeilla.
Kävin vielä netissä etsimässä tietoa ja löydin erään vastauksen vuotoihin, josta voisi olla ehkä apua.

""Verenvuodot ovat melko yleisiä alkuraskaudessa, eikä niiden syytä yleensä saada selville. Vain harvoin ne johtavat keskenmenoon. Tavallisinta on, että ensimmäisten ja/tai toisten poisjääneiden kuukautisten aikana on niukkaa verenvuotoa, jota ei enää myöhemmin esiinny. Tämän arvellaan johtuvan hormonaalisista syistä, vaikkakaan teoriaa ei ole tieteellisesti todistettu. Niukka verenvuoto voi olla peräisin kohdunsuun pintaverisuonista tai kohdun kaulakanavasta, ja silloin se voi alkaa yhdynnän jälkeen tai voimakkaan fyysisen rasituksen jälkeen. Verenvuodot (ja toistuvat keskenmenot) voivat johtua myös kohdun poikkeavasta rakenteesta. Syitä on siis lukuisia. Jos vuodot ovat runsaita tai ne jatkuvat pidempään, voi verenvuoto olla peräisin istukasta. Istukkaperäinen verenvuoto voi johtua istukan huonosta sijainnista (ns. eteisistukka), tai tulla vain yhdestä pienestä verisuonesta. Pahimmillaan vuoto voi toistua aina silloin tällöin pitkin raskautta, jolloin se aiheuttaa paljon huolta ja stressiä, vaikkei se sikiön kasvua ja kehitystä haittaisikaan.Vuotojen toistuessa tai ollessa jatkuvaa on syytä käydä erikoislääkärin seurannassa äitiyspoliklinikalla. Siellä pyritään varmistamaan, että sikiön kehitys, kasvu ja hapensaanti pysyvät normaaleina vuodoista huolimatta.Ns. ""hankalat"" raskaudet eivät periydy.

- Erja Halmesmäki""

Heippa!

Minulla alku raskauden aikaan hetkellisesti kirkasta verta lorisi ja paljon. Lopahti kuin seinää ja nyt minulla 4 viikkoinen terve tyttö. Onnea odotuksiin kaikille!

Kiitos kaikille jaetuista kokemuksistanne! Jos asia nyt tosiaan on niin, että sikiölläni on kaikki hyvin (selviää ensi ti varhaisultrassa) niin äitiysneuvolan hoitaja menee kyllä mun osalta vaihtoon. Hän kun oli melko varma, että rusehtava lima johtaa keskenmenoon ""Olen pahoillani..."" 4 päivän odotus tuntuu erittäin tuskaiselta. :(

Iloisia uutisia myös tähän ketjuun, varsinkin heille, jotka murehtivat samaa asiaa:

Takaisin varhaisultrasta ja kaikki aivan kunossa - sydän sykkii oikeassa paikassa! :) Tyypillä mittaa 6+4 rv:n verran! Mitään keskenmenoon tai muuhun poikkeavaan ei havaittavissa.

Ruskea lima kuulemma kuuluu asiaan aina 8 rv asti sillä istukka ei ole vielä täysin kehittynyt ja sen vuoksi päästää pientä tuhrua läpi. 8+rv jälkeen tuhrun ja pahoinvoinnin pitäisi helpottaa kun istukka on kehittynyt. (itselläni tuhrua ollut nyt viikon verran)

Kerroin yksityisgynelleni myös kunnallisen terkkarin mulle langettaman ""tuomion"" ja hän oli kyllä aivan ällikällä lyöty, että miten ihmeessä terkkari on voinut sanoa mulle, että tod. näk. kyseessä on enteilevä keskenmeno :-| Pieni vuoto kuulemma on enemmän kuin yleistä.

No niin, tässähän kävi sitten niin että kesken meni. Eli minun kohdallani ruskea vuoto tarkoitti alkavaa keskenmenoa. Vuoto alkoi perjantaina ja pönttöön tirahti tunti tunnilta kirkkaampaa vuotoa, joka äityi runsaaksi. Sunnuntaina vuoto taukosi, mutta jatkui iltaan mennessä uusiksi.

Minullekin lääkäri sanoi vielä torstaina todettuaan verikokeesta vielä plussan, että kuvailemani vuoto kuulosti ihan normaalilta mitä alkuraskaudessa on.

Neuvolassa vielä elättelivät toivoa, että jos oireet jatkuu vielä vuodon loputtua, niin uutta testiä kehiin vaan. Sanoivat myös, että joskus raskaudessa tulee kovempiakin verenvuotoja, mutta silti kaikki on kunnossa.

Raskausoireeni tosin hävisivät kuin seinään jo lauantain aikana, joten turha tässä enää elätellä mitään toiveita.

Vauvahaaveet menevät nyt jäihin vähäksi aikaa. Tämä oli jo 3. km eli ei kiitos enää...

Voi Jenska! Otan osaa menetykseesi. Voin vain arvailla, kuinka kurjalta sinusta nyt tuntuu. Paljon voimia sinulle jatkosssa, älä kuitenkaan kaikkea toivoa menetä. Nyt vaan juoksemaan lääkärissä ja selvittämään, että mikä menee vikaan raskauksissa.
Ainakin sinulla niin sanotusti paikat toimivat ja tulet kuitenkin raskaaksi, pakkohan sen joskus on loppuun asti jaksaa mennä!

Pidä huoli itsestäsi! Kyllä asiat aina loppujen lopuksi kääntyvät parhain päin. Jaksa vain uskoa!

""sähköinen"" halaus.

Yhteistyössä