Ruskeasta kastikkeesta?!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Häirikkö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Häirikkö

Vieras
Nyt kysyn kun kerrankin muistan!

Teen itse ko. kastikkeen vanhaan tyyliin, eli ruskistan vehnäjauhot voissa ja heitän vettä perään.
Mutta... Kun se ei vaan aina onnistu! Joskus tulee sellasia ihme kökkäreitä, ja joskus ei. Vaikka oon yrittäny kuinka kattoo levyn kuumuuden, voin ja jauhojen määrän jne. niin toisella kertaa samoilla määrillä kastike ei onnistukaan.

Siis kyllä sitä syö vaikka niitä köntsiä siel vähän onkin, mut miten te saatte siitä sellasta sileetä?

Niinku anoppi :snotty:

Sulla on liian vähän rasvaa suhteessa jauhoihin...Sen pitää olla sellaista tasaista ja ei mitään kökkörasvajauhoseosta- sitten tulee sileä kun lähtökohtakin on paakuton. ;)

Mä suosittelen, että kokeilet ihan sellaista, että vispaat jauhoja kylmään veteen ja kuumennat koko ajan sekoittaen. Värjäät lihaliemikuutiolla ja ketsupilla esimerkiksi ja maustat hyvin. Rasvatonta ja hyvää kun maustaa hyvin.

Mutku sen huomaa jo siinä vaiheessa kun ruskistan niitä jauhoja että tuleeko niitä köntsiä vai ei. Se seos menee sellaseks rakeiseks. Onko sillä sit väliä et tekeekö sen kattilassa vai paistinpannulla? Minä kun aina pannulla ruskistan...

mä otan levyltä ja laitan KUUMAA vettä pikkuhiljaa. eli eka pieni loraus, ehkä desi? ja sit sekotan ja sit kaadan sitä vettä koko ajan sekotaen. norona siis vesi. Et ei kippaa het.

mun mielestä kylmä vesi tekee sen kokkareisuuden? ja jos heti kaataa. SIt tosiaan anna kastikkeen muhia itekseen hetki. kiehuu niin lähtee se jauhonmakuki pois

Alkuperäinen kirjoittaja Häirikkö:
Mutku sen huomaa jo siinä vaiheessa kun ruskistan niitä jauhoja että tuleeko niitä köntsiä vai ei. Se seos menee sellaseks rakeiseks. Onko sillä sit väliä et tekeekö sen kattilassa vai paistinpannulla? Minä kun aina pannulla ruskistan...

Usko pois, se on se rasvan puute. :D Laita tuplamäärä rasvaa ja normaali määrä jauhoja ja varmasti onnistuu. (Jos siis haluat tehdä tuota rasvasoosia).

mä teen kastikkeen näin ja ei tuu klönttejä ja tää on myöskin kevyempi versio,otettu joskus painonvartijoista tää ohje..elikkäs kiehautan vettä sen verta mitä nyt haluaa sitä kastiketta,sillä aikaa ku vesi kiehahtaa ni laitan kaks ruokalusikallista vehnäjauhoja lautaselle ja kaadan vettä nii että jauhot peittyy,sit vaa sekottaa hyvin.sitte ku vesi kattilas kiehahtaa ni lisään liruttaen sen jauhojutun,sit vaa lihaliemikuutiota ja mausteita sekaa ja avot siinä on sulla ruskee kastike ilman jauhojen ruskistamisia sun muita

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mä teen kastikkeen näin ja ei tuu klönttejä ja tää on myöskin kevyempi versio,otettu joskus painonvartijoista tää ohje..elikkäs kiehautan vettä sen verta mitä nyt haluaa sitä kastiketta,sillä aikaa ku vesi kiehahtaa ni laitan kaks ruokalusikallista vehnäjauhoja lautaselle ja kaadan vettä nii että jauhot peittyy,sit vaa sekottaa hyvin.sitte ku vesi kattilas kiehahtaa ni lisään liruttaen sen jauhojutun,sit vaa lihaliemikuutiota ja mausteita sekaa ja avot siinä on sulla ruskee kastike ilman jauhojen ruskistamisia sun muita

No tuo tosiaan on terveellisempi tapa kuin se perinteinen.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No tuo tosiaan on terveellisempi tapa kuin se perinteinen.

No lihaliemikuutio on kyllä kaukana terveellisestä, mutta kevyempi versio tuo tosiaan on.

No mä olen sen aina saanut onnistumaan :xmas: Tainnut olla tuuria :whistle:
Mullakin on onnistunut aina, samoin äidilläni... Äiti aina jaksaakin sitä ihmetellä, että miten jotkin saa paakkuja kastikkeeseen kun hän ei saa ikinä, vaikka yrittäis :D

Alkuperäinen kirjoittaja Lumiina:
No mä olen sen aina saanut onnistumaan :xmas: Tainnut olla tuuria :whistle:
Mullakin on onnistunut aina, samoin äidilläni... Äiti aina jaksaakin sitä ihmetellä, että miten jotkin saa paakkuja kastikkeeseen kun hän ei saa ikinä, vaikka yrittäis :D

No en mäkään siihen onnistu saamaan paakkuja, hyvin sekoitan vispilällä niin ei mitään ongelmia tule.

Sillo ku mä kokkaan, ni mun voi ja jauhoseos on sellasta vetelää. Mieluummi vetelää kuin kökköräistä. Ruskistan kunnolla.Ja hiljallee lorotan vetta sitte joukkoon. Ei oo pakkuja näkynyt minu kastikkees. ;)

Yhteistyössä