Ruskettuuko/voiko palaa lasin läpi? Lähinnä vauvaa mietin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hmm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hmm

Vieras
Eli autossa olen pyrkinyt suojaamaan esim. harsolla ettei aurinko pääse paistamaan suoraan. Tänään sitten kävi niin että vauva nukkui vaunuissa sisällä ja puuhailin toisessa huoneessa ja kun palasin niin aurinko olikin liikkunut jo sen verran että paistoi suoraan vauvaan ikkunan läpi. Tuleeko lasin läpi säteilyä? Jotkut sanoo, että lasin läpi ei voi esim. ruskettua, mutta monesti paljon autoilevilla on se lasin puoleinen käsi kuitenkin ruskettunut vaikka lasia pidettäisiin kiinni.

Alkuperäinen kirjoittaja ???:
Alkuperäinen kirjoittaja salsai:
Alkuperäinen kirjoittaja ???:
Miten selitätte ns. rekkamiehen rusketuksen, jos ikkunan läpi ei rusketu?

Niil on yleensä luu ulkona. Ikkuna on auki.. ;)

Ei ainakaan tuolla minun ukolla, ja toinen käsi on kyllä huomattavasti ruskeampi kuin toinen...

Ja rekkamiehet ovat kasvoiltaankin aina ruskettuneita, vaikka jos uskoisi tuota että ei rusketu lasin läpi, tekisivät muka siistiä sisätyötä. Mä en kyllä toimistossa rusketu.

Mua onaina huvittanut nuo markettien aurinkolasit, kun niissä on iso laput että 100% uv- suoja. Niin on ikkunalasillakin lähes 100% uv- suoja ja kotona ihmisillä on kuitekin vähintään kaksoislasit ja autoissakin on nykyään polarisaatiolasia ainakin tuulilasi. Eli ei voi ruskettua lasin läpi vauvakaan, mutta kyllä voi palaa. Lämpösäteily tulee lasin läpi ja myös se voi pahimmillaan polttaa. Käytännössä pitäisi kuitenkin olla joki prismana toimiva välissä, eli esim vesilasi tai suurennuslasi. Eli ap vauvasi on ihan turvassa, mutta kuuma muksulle on varmasti tullut ja ehkä herännyt häikäisyyn.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Mua onaina huvittanut nuo markettien aurinkolasit, kun niissä on iso laput että 100% uv- suoja. Niin on ikkunalasillakin lähes 100% uv- suoja ja kotona ihmisillä on kuitekin vähintään kaksoislasit ja autoissakin on nykyään polarisaatiolasia ainakin tuulilasi. Eli ei voi ruskettua lasin läpi vauvakaan, mutta kyllä voi palaa. Lämpösäteily tulee lasin läpi ja myös se voi pahimmillaan polttaa. Käytännössä pitäisi kuitenkin olla joki prismana toimiva välissä, eli esim vesilasi tai suurennuslasi. Eli ap vauvasi on ihan turvassa, mutta kuuma muksulle on varmasti tullut ja ehkä herännyt häikäisyyn.

No mua on aina huvittanut nämä ihmiset jotka on väärässä ja väittää kiven kovaan olevansa oikeassa.
Lasin läpi voi ruskettua ja palaa.

Suojaisin jollain, jos nyt kovasti porottaa pitkään. Ja muista, ettei vauvat rusketu, koska pienten elimistössä ei vielä synny melatoniinia. Vauvat palavat suoraan, jos näin on käydäkseen. Ja saavat helposti lämpöhalvauksen myös...

Alkuperäinen kirjoittaja f:
Suojaisin jollain, jos nyt kovasti porottaa pitkään. Ja muista, ettei vauvat rusketu, koska pienten elimistössä ei vielä synny melatoniinia. Vauvat palavat suoraan, jos näin on käydäkseen. Ja saavat helposti lämpöhalvauksen myös...

Hih, kerroppa miten melatoniini liittyy ruskettumiseen?

Suora lainaus STUK sivuilta:

Ikkunan ja auton lasit vaimentavat UV-säteilyä hyvin tehokkasti. Mutta lasin läpi pääsee kuitenkin jonkin verran UVA-säteilyä. Määrä on niin vähäinen, ettei sillä ole mitään vaikutusta suurimmalle osalle ihmisistä. Kuitenkin joillain henkilöillä on sellainen ihotyyppi, joka ruskettuu hyvin helposti pienestäkin määrästä UV-säteilyä. Nämä henkilöt voivat joissain tilanteissa ruskettua myös lasin läpi. Tämä on kuitenkin hyvin harvinaista, suurin osa ihmisistä ei pala eikä rusketu lasin läpi tulevasta auringon valosta.

Yhteistyössä