Ruuan syöminen kaupassa ennen maksamista on näpistys. Mitä mieltä te olette?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Birgitte
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28706627]Ei se mun mielestä varastamista ole, jos on täydet aikeet maksaa tuote? [/QUOTE]

Entäs jos on täydet aikeet mutta tekninen toteutus mättää? Viikko takaperin kävin huoltoaseman kaupassa jossa vasta kassalla huomasin lapun jossa kerrottiin ukkosen tehneen tuhojaan ja vain käteismaksujen olevan mahdollisia. Käteistä ei luonnollisesti ollut juuri sillä hetkellä mukana. Aika ankea olisi ollut tilanne syötyjen eväiden kanssa kassalla selitellä.

Maailmaan mahtuu huutoa mutta ei sitä että vanhempi opettaa lapselle jo varhain huonoja epäkunnioittavia tapoja..

No nyt päästiin mun lempiaiheeseen :D
Aika helpostihan nykyään syntyy sellainen käsitys, että se kaupassa kirkuva lapsi olisi huonosti kasvatettu. Kun asiahan on täysin päinvastoin, sitä vartenhan se lapsi kirkuu kun sitä kasvatetaan eikä se tykkää siitä!!!

Kun et ole kassalinjaa ohittanut, et ole näpistänyt. Ja voit mennä kysymään miltä oikeusalan oppineelta tahansa, näin se vaan on. Enkä mä ymmärrä mitä pahaa siinä on, jos punnitsen banaanin, otan sen tarran talteen ja annan kersan syödä sen kaupassa. Maksan sitten kassalla sen tarran perusteella ja kerron, että lapsi söi jo. Miten hemmetissä se on taas teiltä nirppanokka pissiksiltä jotenkin pois?

Sekä lasten että aikuisten kuuluu osata ja opetella normaalit käyttäytymissäännöt, joihin lukeutuu myös se, ettei kaupassa mennä ronkkimaan auki ruoka- tai juomapakkauksia ennen kuin ne on asiallisesti maksettu. Täysin absurdi perustelu on se, että esim. lapselle (tai aikuiselle) voi tulla niin kova jano tai nälkä, että hänelle on ns. hyvinvoinnin nimissä "pakko" antaa jotakin suuhunpantavaa. Harva ihminen kuitenkaan lienee nääntyy janoon tai nälkään yhden kauppareissun aikana. Jokainen normaalilla järjellä varustettu vanhempi osannee myös huolehtia, että jälkikasvu on juotettu ja syötetty ennen kauppaan menoa sen verran, että jaksavat tuon reissun ajan olla ilman juomia ja ruokia. En ajattele asiaa niinkään tuon näpistämisargumentin näkökulmasta, vaan siitä perspektiivistä, että ei voi olla kaupan kassasta kovin mukavaa, kun hänelle ojennetaan nuoltujen ja rähmittyjen ruokapakkauksien kuoria maksutapahtuman yhteydessä - tai hän joutuu jopa pyytäämään niitä pakkausten kuoria, kun niitä ei haluta edes oma-aloitteisesti ojentaa. Ei henkilökunnan tehtävänä ole käsitellä toisten rähmimiä jätteitä tai perätä maksua tuotteista, joita asiakas on vapaaehtoisesti hyllystä valinnut. Kyllä pitää ihmisen olla vailla sydämen sivistystä, jos ei tämä yksinkertainen asia mene ymmärrykseen. Mielestäni on lasten kohdalla myös periaatteellinen kasvatuskysymys, että opettaa heidät odottamaan sen verran, että ostokset on maksettu. Hieman haasteellisimpiakin kärsivällisyyttä vaativia tilanteita kun saattaa elämässä eteen tulla. Eikä kauppa sitä paitsi ole muutenkaan mikään ruokailuun tarkoitettu tila.

Kaupassa syöminen on ehkä enemmänkin mun mielestä käytöstapojen puutetta kun näpistelyä jos nyt oletetaan että syömiset maksetaan kassalla.

Näin juuri. Järkky muuten tuossa iltalehden artikkelissa se kommentti missä joku aikuinen kertoi syövänsä milloin mitäkin ennen maksamista. Erityisesti puistatti kun vielä erikseen mainitsi että kaveritkin häpeää häntä ja silti vaan jatkaa. :O tuollaisia just kasvaa niistä lapsista joiden annetaan tehdä noin, eivät edes tajua ettei niin kuulu tehdä.

Miten helvetissä te jaksatte vääntää tästä iskuisuusasiasta? Eikö ole jo aika pönttömäistä. Toiset on vastaan toiset taas ei ja sillä selvä. Antakaa olla.

Itse aikoinani tätä asiaa kysyin meidän alueen citymarket- ja prisma-kauppiaalta ja heille ei ole ongelma se että lapselle annetaan esim se pillimehu tai banaani. Kun taas pienemmässä naapurikunnassa se ei ollut kauppiaiden osalta hyväksyttävää.
Jos kerta kauppiaissa on puolesta ja vastaan niin miksi tästä kohkata jatkuvasti?

Samaa mieltä kun "Mies" ja äärettömän huvittunut tästä keskustelusta :D Vai että ihan rikosilmoitus pitäisi tehdä!!! No tehkääpä ensi kerralla :D Vähän suuremmassa mittakaavassa katsottuna tällaista stalkkausta ja kyyläystä ei juurikaan muualla kuin Suomessa, missä kyräily on kansanhuvi. En kannata kaupassa mässäilyä, mutta kannatan sitä, että jos on pakko olla jostain asiasta huolissaan niin olisi nyt edes jostain todellisesta ongelmasta...

Ei se mun mielestä näpistys ole, joskaan en silti pidä sitä täysin hyväksyttävänä ja "normaalina" asiana. Lapsia ei minulla ole, mutta voisin kuvitella syöväni esim. suklaapatukan jo pitkässä kassajonossa, jos tulisi todella paha verensokeridroppi ja huono olo (kiireessä tulee joskus säännöllinen ruokailurytmi unohdettua ja aina välillä sitä aikuisenakin päästää itsensä siihen tilaan.. Noloa.). En ole kuitenkaan koskaan avannut mitään jo kaupassa, ei se jano nyt minuutista ole kiinni...

Muistan kun olin pieni ja äiti tyrkkäsi jäätelön käteen kaupassa. Sanoi että syö se ja säästetään käärepaperi niin maksetaan sitten kassalla. Vaikka olin pieni tyttö, minulla oli paha ja syyllinen olo tapahtuneesta. Ei kassat silloin mitään sanoneet, se oli 80-lukua.

Äitini kyllä myöhemminkin osoitti puutteita lahjoissaan kasvattamiseen. Jatkuva veljeni lahjominen aiheutti tälle myöhemmin jättilainat, niiden holtittoman tuhlauksen, asunnon menetyksen ja nimen mustalle listalle luottotietorekisteriin.

Lapsille kannattaisi opettaa kohtuutta ja itsehillintää, kauppareissulla ei kukaan nälkään/janoon kuole.

Jos "Kaupassa syötetty" on kärsinyt hirveästä syyllisyydestä ja pahasta olosta pienenä, koska äiti on antanut syödä jäätelön niin on todellakin mennyt kasvatuksessa jotain pieleen. EIkä tosiaankaan se, että on saanut kaupassa syödä jäätelön, vaan joku ihan muu...

Onpas nyt kukkahattutätejä taas liikkeellä.

Itsekin hyvin usein (jos lapseni on kärttyisä nälästä) haen voipaketin, juustosiivuja, kinkkua ja valmiiksi siivutettuja leipiä (paahtoleipiä) sekä kertakäyttöveitsen paketista ja teen pari voikkuleipää. Saatan jopa tehdä itsellenikin. Vien tietysti avatut rasiat takaisin kylmään etteivät mene pilalle.

Löysätään sitä pipoa...

Nuo selitykset että avasin jonkun paketin koska/syötin lapselleni ennen kassaa jotain koska, ne kuulostaa idiooteilta! Siis aivan sama, jos sinun lapsesi aivasti niin että räkä lensi lihatiskille asti, niin miksei sinulla ollut omaa liinaa taskussa? Juu, ihan "hyvä" syy avata paketti mutta silti jokainen tuollainen selitys on minusta selittelyä vain, ja ihminen joka noin on toiminut on yleensä aika yksinkertaisen oloinen.

Se ei ole kyllä näpistys. Näpistys tapahtuu vasta silloin, kun kassalinja ohitetaan maksamatta tuotetta. Sitä ennen tuotteen saa tunkea vaikka omaan taskuunsa.

Se on tietysti sitten ihan eri asia onko ok syödä kaupassa (vielä kaupan) tuotteita.

Minä en tiedä, mitä täällä tapahtuisi, jos alkaisi syömään kaupassa maksamatonta tuotetta. En ole koskaan nähnyt, että kukaan (lapsi tai aikuinen) niin tekisi.

Hedelmien ja paistopisteiden tuotteiden kanssa homma ei edes toimisi, koska hedelmät punnitaan vasta kassalla ja paistopisteiden tuotteet näpytellään (määrän mukaan) kassaan. Eli varmaan, jos vaikka banaanin antaisi lapselle, voisi tulla rikosilmoitus myymälävarkaudesta.

Tosin täällä on monissa kauppaketjuissa systeemi, että lapset saavat liha- ja makkaratiskiltä palan makkaraa. Sekin tosin on kauppakohtainen. Meidän vakkarikaupassa alkoivat antamaan tytölle palan makkaraa, kun juuri ja juuri osasi istua ostoskärryssä ja hänellä oli sen verran hampaita, että sai makkarasta jotain irti. :D Myyjät aina vaan sanovat, että näin he kasvattavat tulevat asiakkaat.

Muuten meillä on kyllä opetettu, että ostetut tuotteet syödään vasta, kun ne on maksettu. Eikä koskaan ole tyttö kiukutellut kaupassa. Sinne kun häntä ei väsyneenä ja nälkäisenä olla edes viety.

Suomi on hyvin lapsivastainen maa, ei lapsia hääjuhliin, lapset ei saa kuulua edes kaupassa vaan vaiennetaan se mukula vaikka pillimehun voimin, mitähän seuraavaksi :(

En todellakaan antaisi lapseni syödä kaupassa enkä tietenkään syö itsekään.

Turha selittää kuinka sillä lapsella on nälkä, minkä takia niitä lapsia pitää nälkäisenä sinne kauppaan raahata? Ja typerää opettaa se lapsi siihen, että aina kaupassa syödään/juodaan jotain. Vinkuu vaan entistä enemmän.

Ei kai kukaan esim pue uusia rintsikoita ennen kassalla käyntiä päällensä, ajatuksella että "tarvin nää nyt heti kun unohdin kotona rintsikat laittaa, maksan kyllä myöhemmin"?

Toisellakin keskustelupalstalla on aiheesta keskustelua. Siellä joku myyjä kertoi, että heillä oli käynyt niin että oli mamma päätynyt vartijan koppiin kun oli antanut lapsen mussuttaa naposteltavia ennen maksua eikä mammalla ollutkaan tilillä rahaa...

Pitkä kassajono on myös aika naurettava selitys. Siis ihan totta, Suomessa on ehkä kaksi kertaa vuodessa (joulu ja juhannus) koko kylä samaan aikaan kaupassa ja saattaa syntyä sellainen jono, jossa joutuu sen kymmenen viisitoista minuuttia odottelemaan. Jos lapsi tai aikuinen ei sitä kestä SYÖMÄTTÄ tai JUOMATTA, kannattaa pohtia tarkemmin syitä sille
miksi näin on. Mielestäni tämä on periaatekysymys ja osin kasvatuksellinen, koska onhan kyse hyvistä tavoista.

En vertaisi näpistykseen.

Itse olen avannut vesipullon ja juonut siitä ollessani kassajonossa. Olin viim. raskaana ja alkoi heikottaa niin pahasti, että tuntui ettei tolpillaan pysy.

Joka tapauksessa olin ostamassa vesipullon, joten ei luulisi kenellekään olevan ongelmaa, jos siitä hörppäsin ennen maksamista, muuten olisin joutunut lähtemään kaupasta ja jättämään kärryt ostoksineen siihen. Muulloin en ole tuota tehnyt.

Kauheasti keskitytään taas muiden tekemiseen, eiköhän jokaiselle osu kohdalle huonoja päiviä yms.
En tuota hyväksy jatkuvana tapana, mutta jos joskus sellainen tilanne yllättää, niin eipä tuo minun elämääni hetkauta, jos joku tarpeeseensa avaa jotakin, minkä joka tapauksessa ostaa.

• Tykkää
Reactions: Oubou