Ruuat kahdeksi viikoksi 40 eurolla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kahden viikon köyhä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kahden viikon köyhä

Vieras
Tilanne on nyt tämä erinäisistä yllättävistä syistä johtuen että rahaa on ruokaan 40e kahdeksi viikoksi yhdelle ihmiselle. Antakaas vinkkejä mitä halpaa ruokaa voisin tehdä että pärjään! Ei tarvitse olla superterveellistä, pari viikkoa kestää vähän epäterveellisempääkin pöperöä. Kaapissa on pari purkkia hernekeittoa, riisiä, vähän kaurahiutaleitakin. Perunaa ja porkkanaa nyt ainakin, mutta mitä muuta?

helposti pärjää. yksi ihminen syö hernekeitosta pari päivää, ostat jauhelihaa ja teet makaroonijauhelihasekotuksen mitä syö pari päivää... pakasteesta saa esim. kalapuikkoja (maksoi tänään 1,25€/ 10 kpl) ja vaikka kasvissosekeittoa tai pinaattisoppaa (1,15€/paketti).

Unohda kalliit lihat ja kalat sekä leikkeleet ja juustot. Etsi lähikauppojen tarjoukset ja tee isoja satseja ruokaa kerralla eli keittoja, laatikko- ja pataruokia. Aamupalaksi kaurapuuroa ja vaikka 1 kananmuna, niin saat proteiinia. Leivo itse sämpylöitä ja pakasta. Kaupoissa on myös yleensä -30% alella (liha)tuotteita, joissa viimeinen myyntipäivä umpeutumassa. Ja tunge itsesi ruoka-aikaan kylään kaverille tai sukulaiselle... :)

Perunaa, porkkanaa, sipulia, kaurapuuroa, kananmunia. Soijarouhetta + makaronia joista teet makaronilaatikkoa. Kalapuikkoja perunoiden kaveriksi, kaalilaatikkokin on halpaa jos teet isomman annoksen eli siitä syö useamman kerran.

Uunimakkara on myös edullista. Basmati/jasmiinriisistä teet monenlaisia ruokia pakastevihannesten kanssa, siihen lisäksi vähän esim. broilersuikaleita. Lihaa/janaa ei tartte olla paljoa jos ruoan maustaa hyvin.

Kilo lihapullia (joissa 70 % lihaa) Lidlissä maksoi 3,99 muistaakseni, ihan parisen päivää sitten. Eineshän se on mutta sou? Kaurahiutaleista puuroa ja voihan niitä sokerin kera syödä ilman keittämistäkin "köyhän miehen myslinä". Jos porkkanat, kaali, perunat halvalla, ostaisin niitä. Keräkaalia, porkkanaa lihaliemessä uunissa pitkään haudutettuna kelvannee lisukkeeksi melkein minkä kanssa vaan tai sellaisenaan. Kalapuikot?

Kalapuikot jää ostamatta, niitä ei saa gluteenittomina enää (ja ne mitä sai oli paljon kalliimpia). Mutta tuon kaalilaatikon voisinkin tehdä, en ole tehnyt pitkään aikaan!

-kaalikeitto isoon kattilaan, riittää yhdelle ihmiselle varmaan 4 päiväksi
-makaronilaatikko (ilman juustoa), 3 päivää
-hernekeittokattilallinen (itse tehty, ei purkki) 3 päivää
- kinkkukiusaus (perunoita ja sipuleita suikaloit vuokaan, päälle sellainen kinkkusuikalepussi ja ruokakerma), 3 päivää

ihan helposti 1 ihminen syö tuolla summalla pari viikkoa ja pidempäänkin!

Mä olen varmaan totuttanut itseni liian höveliin ruokaostoksissa kun ensin meni ihan sormi suuhun... Nyt kun luen näitä teidän vinkkejä niin eihän tämä mikään ongelma enää olekaan! Tekisi varmaan hyvää vähän useamminkin katsoa paljonko sitä rahaa oikein ruokaan pistää.

Ai niin, ja onhan mulla vielä pakastimessa pari vihannespussia ja taitaa vielä vähän sieniäkin olla!

• Tykkää
Reactions: Sadana
Sienirisotto mullekin tuli mieleen, ostan vain risottoriisiä... ja onhan mulla kuivattujakin sieniä vielä! Voi hyvänen aika, eihän mulla mitään hätää edes ole. Pitäisiköhän oikeasti alkaa katsomaan paljonko mulla oikein menee rahaa ruokaan ja paljonko siitä on ihan turhaa? Kuinka moni tekee niin?

• Tykkää
Reactions: Sadana
Alkuperäinen kirjoittaja kahden viikon köyhä;27445903:
Sienirisotto mullekin tuli mieleen, ostan vain risottoriisiä... ja onhan mulla kuivattujakin sieniä vielä! Voi hyvänen aika, eihän mulla mitään hätää edes ole. Pitäisiköhän oikeasti alkaa katsomaan paljonko mulla oikein menee rahaa ruokaan ja paljonko siitä on ihan turhaa? Kuinka moni tekee niin?

Mä, aina välillä. Ihn vaan siksi, että työpäivät venyvät välillä niin pitkiksi, eikä millään jaksaisi käydä ruokakaupassa. Silloin tulee sit ostettua kaappiin valmiiksi jotain mikä on tarjouksessa ja sovellettua siitä sitä mitä muuta euraksi sattuu kaapista/pakastimesta löytymään.

Tänäänkin päivälliseksi tulee just kaalilaatikkoa, kun miehet antoivat mun pitää vapaapäivän ja turvaudun siis pakastimen antimiin.

Alkuperäinen kirjoittaja kahden viikon köyhä;27445903:

Minä olevinani rustasin tiukan ruokabudjetin perheelle. Sitten kävi viime kuussa niin, että tuli sähkö-, vesi-, ja nuohouslaskut sekä kotivakuutuksen lasku. Lisäksi minulla oli vähän vähemmän työtunteja ja mies oli unohtanut uusia verokorttinsa, niin siltä meni lisäprosentin mukaan verot. Oli siis useampi satanen vähemmän rahaa käytössä kuin normaalisti. En viitsinyt säästöjä syödä (kirjaimellisesti :D ), joten mietittiin todella tarkkaan ruokaostokset. Vähän piti tinkiä, mm. syötiin uunimakkaraa, nakkeja ja kalapuikkoja (normisti näitä ei osteta, koska ne on minusta ällöjä. Muut oli kyllä iloisia ja tykkäsivät...), mutta just kaalia, porkkanaa ja muuta semmosta sai halvalla.

Joskus vain yllättäviä tilanteita sattuu yhtä aikaa... Olin hetken työttömänä joten mulla ei ole säästöjä vielä kertynyt, yleensä mulla on aina vararahasto olemassa yllättävien tilanteiden varalle. Mutta enköhän mä näillä vinkeillä pärjää kevyesti sen pari viikkoa!

[QUOTE="vieras";27445934]Minä olevinani rustasin tiukan ruokabudjetin perheelle. Sitten kävi viime kuussa niin, että tuli sähkö-, vesi-, ja nuohouslaskut sekä kotivakuutuksen lasku. Lisäksi minulla oli vähän vähemmän työtunteja ja mies oli unohtanut uusia verokorttinsa, niin siltä meni lisäprosentin mukaan verot. Oli siis useampi satanen vähemmän rahaa käytössä kuin normaalisti. En viitsinyt säästöjä syödä (kirjaimellisesti :D ), joten mietittiin todella tarkkaan ruokaostokset. Vähän piti tinkiä, mm. syötiin uunimakkaraa, nakkeja ja kalapuikkoja (normisti näitä ei osteta, koska ne on minusta ällöjä. Muut oli kyllä iloisia ja tykkäsivät...), mutta just kaalia, porkkanaa ja muuta semmosta sai halvalla.[/QUOTE]

Kannattaisi kyllä listata ylös laskujen tulevat eräpäivät niin ei tule yllätyksiä niiden suhteen. Ainakin itseäni rupeaisi ahdistamaan, jos en tietäisi milloin mikäkin lasku tulee.

Itselläni siis kyse ei ollut laskuista, vaan useampi juttu sattui hajoamaan yhtä aikaa ja pakko oli ostaa uudet tilalle. Aloin jo tehdä ostoslistaa kauppaan :)

Joo, 40 euroa yhdelle hengelle kahdeksi viikoksi riittää kyllä mainiosti. Kun hätätilanteessa minä ruokin 5 henkilöä viikon 70 eurolla, ja siihen saa vielä hedelmiä ja kasviksia ja ihan terveellistä ruokaa.

Eli ihan tavallisella kotiruualla pitäisi rahan riittää, teet vain isompia annoksia ja pakastat, ellet viitsi montaa kertaa syödä samaa ruokaa peräkkäin.

[QUOTE="vieras";27446072]Kannattaisi kyllä listata ylös laskujen tulevat eräpäivät niin ei tule yllätyksiä niiden suhteen. Ainakin itseäni rupeaisi ahdistamaan, jos en tietäisi milloin mikäkin lasku tulee.[/QUOTE]

Minä en ole niin järjestelmällinen... me ollaan asuttu tässä talossa puolisen vuotta, niin on vielä vähän nuo laskujen tulemiset muutenkin hakusessa. Sitä paitsi, minä yleensäkin maksan kaiken vaan pois, sitten jää mitä jää. Jos on hirveän tiukka paikka, niin sitten otan jemmasta. Mutta vaan jos on ihan pakko. Eli siis minä säästään hamaa tulevaisuutta varten, en laskuja varten :D

Alkuperäinen kirjoittaja kahden viikon köyhä;27446140:
Itselläni siis kyse ei ollut laskuista, vaan useampi juttu sattui hajoamaan yhtä aikaa ja pakko oli ostaa uudet tilalle. Aloin jo tehdä ostoslistaa kauppaan :)

Ettekö voisi vinguttaa visaa?

Yhteistyössä