Rv 12, verivuoto ja kivut = ei km??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jjuuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

jjuuli

Jäsen
27.02.2011
200
1
16
Turku
Haluaisin kuulla ovatko muut kokeneet samaa, otsikko varsinaista koodikieltä, mutta siis kerronpa tarinani.. Menossa nyt rv 11+6 ja eilen sain mielettömän vatsakipukohtauksen, joka alkoi alaselän ja peräaukon kohdilta, mutta lopulta käsitti koko alavatsan sekä nivuset. Kohtaus kesti n. 40min pahimmillaan, jonka aikana en pystynyt tekemään mitään. Kipukohtauksen jälkeen sattui kyllä vielä, mutta huomattavasti vähemmän ja n. 5min päästä alkoi verta vuotamaan kuin hanasta. Olin tietysti ihan varma, että kesken meni. Mulla oli ollut jo rusehtavaa vuotoa muutamaa päivää ennen ihan vähän, mutta terkka käski olla siitä huolestumatta. Tuon verentulon alettua lähdin päivystykseen ja pääsin äitipolille sisätutkimukseen ja ultraan, jossa todettiin että verentulo loppumassa ja pikkuinen hengissä. En saanut mitään syytä tapahtuneeseen ja minut passitettiin kotiin, vaikkei kivut olleet täysin loppuneet ja vertakin tuli vielä vähän. Tänään jo parempi olo, välillä vihloo masun pohjukassa ja nivusissa.
Huomenna soitan neuvolaan ja pyydän pääsyä lisätutkimukseen, koska kipu eilen oli kyllä pahimmillaan ihan hirmuinen ja verta tuli tolkuttomasti, mutta nyt haluisin kysyä, onko kukaan kokenut samaa ja mistäköhän voisi johtua?? Mainitsen vielä, että ennen kipukohtausta mulla oli ollut lievää ummetusta ja sitten illalla oli vatsassa hirveästi ilmaa, vaikken usko, että nämä kauheasti vaikuttivat asiaan..

Mulla oli samanlainen tilanne ensimmäisessä raskaudessa ja syytä ei saatu selville ja viikot olivat samat. Raskaus jatkui normaalisti ja vauva syntyi. Seuraavassa raskaudessa oli kaksoset sitten mukana loppuun asti. Tiputtelu vuotoa tuolloinkin tuonne 12 viikolle. Tuon yhteydessä sitten arveltiin, että ensimmäisellä kerrallakin olisi voinut olla kyseessä kaksoset, mutta varmuuttahan tuolle ei koskaan saa. Nyt menossa kolmasraskaus ja nyt ei ole ollut mitään vuotoja, kaikki siis ovat olleet erilaisia.

Ap - syynä saattaa olla esim. hematooma jos istukka lähellä kohdunsuuta.(vuotelee istukan reunasta)
..missä kohden siulla istukka sijaitsee?..

..jos kyseessä alkava Km, ei tilanteelle valitettavasti voi mitään..

Toivotaan että vuoto/kivut lakkaisivat ja pikkisellä siellä masussa olisi kaikki hyvin.:heart:

Verenvuoto alkuraskaudessa on yleistä

Alkuraskauden verenvuodot ovat yleisiä ja ne pelästyttävät odottavan äidin pahanpäiväisesti. Erityisesti vuotoja on usein ensimmäistä lasta odottavilla.

”Ne liittyvät istukan kasvamiseen. Alkuraskaudessa istukka hankaa kohdunsuuta ja se aiheuttaa vuotoa. Kun kohtu kasvaa, istukka siirtyy istukan suulta pois ja verenvuoto loppuu. Myös hormonaalista vuotoa voi olla silloin, kun normaalisti olisi kuukautiset. Niin kauan kuin vuoto ei ole voimakasta, ei ole aihetta huoleen”, Ekroth kertoo.

Jos verenvuoto on runsasta tai siihen liittyy voimakasta ja pitkäaikaista alavatsakipua, on syytä mennä lääkäriin. Kuukautiskipumainen alavatsakipuilu on sen sijaan osa normaalia raskautta. Kipu voi olla melko voimakastakin, mutta lyhytkestoista. Myös painontunne alavatsalla on tavallista.

”Kivut menevät lähes aina ohi ilman suurempaa huolta. Alkuraskaus on yleisesti ottaen sellaista aikaa, että mitään ei ole tehtävissä, jos raskaus on mennäkseen kesken.

googlettelin hieman:
alkuraskauden runsas verenvuoto - Google-haku

Koeta kuitenkin levätä, aina ei tuo runsaskaan vuoto merkitse sitä pahinta mahdollista - toivotaan, että ei nytkään:)

ps. Mielestäni ummetus ja vatsassa oleva ilma, voivat aiheuttaa myöskin kovia kipuja(ainahin itselläni)

Viimeksi muokattu:
Lekuri kun ei sanonut mulle mitään, että mitään kystan tapaista tms. olisi näkynyt, mun mielestä hän mainitsi ultratessaan, että "mitään syytä tuolle vuodolle ei ainakaan täällä ole näkyvissä". Tilanne oli kyllä niin shokkinen, että tosin en edes tarkkaan muista kaikkea. Yksi sikiö löytyi, eikä kai merkkejä, että toinen olisi mennyt kesken.. Ja veri oli koko ajan kirkasta, ei klimppistä. Tänään aamun kankeutta ja lievää kipuilua tietyissä asennoissa lukuunottamatta olo on ollut aika normaali eikä verta ole tullut lainkaan, aamulla hiukan tuhrua mutta sitäkin hyvin hyvin vähän.
Ja joku kyseli istukan sijainnista, niin ei mitään hajua, kun kukaan ei tosiaan mulle muuta kertonut, kuin että sikiö oli ainakin toistaiseksi hengissä ja liikkui. Kamalaa tulla tänne arvailemaan, mutta minkäs teet. Huomenna soitan neuvolaan ja pyydän aikaa sydänääniä kuuntelemaan, että tietäisin edes hieman mitä pienelle kuuluu vai kuuluuko enää mitää... Todennäköisesti tuota aikaa en kyllä saa ja joudun yhtenä kysymysmerkkinä odottamaan virallista ultraamme, joka on 5.7. Huoh, kuinka stressaavaa, koita tässä sitten ottaa rauhassa.

Yhteistyössä