Rv 20 ja vauva meinaa syntyä. Nyt sairaalassa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Harmaana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Harmaana"

Vieras
Kohdunkaula on lähtenyt avautumaan supistusten takia ja nyt ahdistun täällä pedillä supistustenestolääkkeissä.
Voisitteko kertoa kokemuksista, millaista se on jos vauva syntyy jo näillä viikoilla. Lääkäri sanoi vain, että mahdollisuuksia selvitä ei vielä ole jos syntyy, ei vielä kuukauteen. Tässäkö tämä olisi sitten? Onko kukaan selvinnyt tästä elävän vauvan kanssa, eli auennutkin kohdunkaula pysähtyisi ja pitäisi vauvan vielä isommille viikoille?

23+ viikoilla voi olla mahdollisuus 24+ mutta riskit ihan tajuttoman suuria. Mutta alle noilla viikoilla, ei ole mitään mahdollisuuksia. Suomessa ei ole yksikään 22viikolla syntynyt selvinnyt, on voinut päiviä elää, mutta se oli siinä. Mutta jos sulla vedet tallella, eikä ole tulehdusta, niin hyvät mahdollisuudet ettei vauva synny vielä viikkoihin! Tsemppiä!

T.keskolan hoitaja :)

Tiedän että tämä on kamalaa kuultavaa, mutta noilla viikoilla ei lasta elvytetä jos se syntyy, koska sillä ei ole vielä mitään mahdollisuuksia selvitä niin se olisi vaan kiduttamista.
Nyt ei auta muuta kuin maata sielä ja toivoa parasta, osaan kuvitella että tuo on ihan kamala tilanne. Paljon jaksamista ja toivotaan että vauva jaksaisi pysyä mahassa vielä :hug:

Muistan lukeneeni jutun, että jollakin naisella Puolassa oli samankaltainen tilanne ja lopulta tehtiin niin että hänet kiinnitettiin sänkyyn sellaiseen asentoon että pää oli alaspäin ja jalat ylöspäin. Synnytys oli tavallaan käynnissä koko ajan mutta se saatiin estettyä niin pitkään että lapset syntyivät turvallisilla viikoilla. Toivottavasti kaikki menee hyvin, jaksamista ja tsemppiä!

Mulla alkoi vastaava ruljanssi viikoilla 25, vauva saatiin levolla pidettyä kohdussa viikolle 34 saakka....olin sairaalassa, kun lapsivedet meni. Kotona ei tullut lepäämisestä mitään niin sairaalaan passittivat sitten. Esikoinen taas syntyi ilman mitään ennakko varoitusta rv 30, lapsivedet vaan meni, en ainakaan ollut huomannut supistuksia tai mitään. Samasta syystä käynnistyi raskaus molemmissa ennenaikaisesti, syynä streptokokki.

Olen kovin pahoillani tilanteestasi. Eihän noilla viikoilla oikein toivoa ole, mutta voihan hyvin olla että synnytys saadaan pitkittymään vielä. Mitä lääkärit ovat sanoneet?

Oma lapseni syntyi vko 34 ja keskolassa samassa huoneessa oli viikolla 28 syntynyt poika. Hän joutui olemaan sairaalassa pitkän aikaa, mutta oli pääsemässä pois samaan aikaan omamme kanssa.

Voimia!

Tiedän tapauksen missä ihminen oli sängyssä sen 4-5 viikkoa ja lapsi syntyi elävänä, selvisi vaikka oli pieni. Jos nyt vaan lääkkeet toimii ja voit olla vuoteenomana (todellakin ole, tiedän tapauksen missä ei välitetty vuodelevosta ja kesken meni...), lapsellasi on mahdollisuuksia. Aika sängyssä voi olla raastavaa, mutta jokainen päivä sen 24 viikon maagisen rajan jälkeen on suurta plussaa.

Mun ystävän vauva selvisi samanlaisesta tilanteesta. Viikkoja oli myöskin n. 20, kun supistukset alkoivat. Sai lääkityksen supistusten estämiseksi ja sairaalassa oli n. 7 viikkoa. Sitten pääsi kotiin miehensä hoidettavaksi (sai edelleen vaan maata) ja myös kotona oli lääkitys. Vauva syntyi muistaakseni 37+2.

Minä jouduin sairaalaan tasan kolme viikkoa sitten ja täällä ollaan edelleen. Kolme viikkoa sitten siis rv 23+5 ja kohdunsuu oli sisäsuuta myöten lähes 3cm auki, kanavaa jäljellä parisen senttiä. Parin päivän sairaalassaolon jälkeen tutkittiin uudelleen ja silloin olivat sikiökalvot pullahtaneet kanavaan. Nyt on kalvot edelleen kanavassa mutta tilanne on muuten pysynyt vakaana. Viikkoja jo 26+5. Kotiin en kuulemma pääse vielä moneen viikkoon, mutta ainakin nyt näyttää lupaavalta että vauva pysyisi masussa edes viikolle 30. Olen siis lepohoidossa, viikon olin kokonaan sängyssä pää alaspäin noin 45 asteen kulmassa, nyt saan maata vaakatasossa ja käydä 2 metrin päässä olevassa vessassa.

Tsemppiä vuodelepoon. Raskasta on sekä henkisesti että fyysisesti mutta palkinto on sitäkin parempi! :hug:

Kaveri joutui joskus noilla viikoilla vuodelepoin sairaalaan ja lääkirys päälle. Makas siel kaks kuukautta, sit vauva sai luvan syntyä jos syntyy. No synty kaks päivää ennen laskettua aikaa!
Pidetään peukkuja! Jokainen päivä on eteenpäin. Nyt otat eauhallisesti!

[QUOTE="Mie";27570234]Suomessa ei ole yksikään 22viikolla syntynyt selvinnyt, on voinut päiviä elää, mutta se oli siinä. [/QUOTE]

On Suomessa useampikin 22-viikkoisena syntynyt selviytynyt.

Yhteistyössä