rv 25+0 kuuluisiko liikkeitä tuntua näillä viikoilla lähes päivittäin vai ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kreetta"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kreetta"

Vieras
Tuntuu, että reilu viikkoon - 2 viikkoon en ole juurikaan liikkeitä tuntenut. Muutama viikko sitten liikkeet tuntuivta paljon selvemmin. Ehkä sellaisen pienen elohiirimäisen tuntenuksen ehkä keskimäärin kolme kertaa peräkkäin ja yhden tällaisen sarjan maximissaan päivässä (ei siis joka päivä). En siis ole edes varma onko se vauva vai jotain suolistosta tuntuvaa kun oikein kuuntelemalla on pitkään paikallaan. Nytkin olen aamupalan jälkeen löhöillyt puoli-istuvassa asennossa sekä kyljellään 2,5 tuntia yhteensä ja koittanut keskittyä mutta ei ole tuntunut pienintäkään tuntemusta kohdun seudulla. Netistä olen koittanut etsiä tietoa, mutta monessa paikassa missä on kerrottu raskausviikoista sanotaan, että liikkeitä tuntuisi joka päivä ja keskusteluista taas käy ilmi, että näillä viikoilla liikkeitä tuntuu monilla vähemmän. Eli en todellakaan tiedä pitäisikö niitä liikeitä tuntua vai ei. Esikoista odotan joten ei ole aikaisempaakaan vertailukokemusta.

Seuraava neuvola, jolloin myös lääkärikäynti on ihan joulukuunlopussa, mutta harkitsin jo pitäisikö varata yksityiselle gynekologille aika, että ultraa ja katsoo mikä tilanne kohdussa on. Jotenkin vain tuntuu olenko täysin ylihysteerinen koska lapsi on niin kovasti toivottu ja pelkään tietysti pahinta kokoajan. Koitin huomiselle katsella aikoja ja ainut vapaa-aika olisi noin 200 km päässä sijaitsevassa kaupungissa, lähikaupungeissa ei siis aikoja edes ole enää vapaana ainakaan nettiajanvaruksessa huomiselle. Sunnuntaina olemme lähdössä 2 viikoksi lomalle ulkomaille minulle entuudestaan vieraaseen maahan joten en tiedä miten sieltä saa varattua lääkäriä. Jotenkin tuntuisi kivemmalta lähteä lomalle jos tietäisi kohdussa kaiken olevan hyvin, mutta toisaalta taas takaraivossa kummittelee ajatus, että olen vain turhasta huolissani. Neuvola oli viimeksi 20.11. ja silloin sydänäänet kuuluivat hyvin.

Mitä siis tekisitte tilanteessani? Kannattaako vain odotella seuraavaa neuvolaa kaikessa rauhassa ja unohtaa panikointi. Olen koittanut rauhoitella itseäni, että vauva saattaa olla vain niinpäin, etteivät liikkeet tunnu mutta ei oikein tunnu tämä ajatus auttavan.

Kannattaa soittaa synnärille ja kertoa tilanne. Luultavasti pääset käymään siellä näytillä. Ainakin sydänäänikäyrän voisivat ottaa.

Onko sulla istukka etu- vai takaseinämässä? Jos edessä niin se vaimentaa liikkeitä. Toki myös vauvan asento vaikuttaa. Jos on vaikka pyörähtänyt eri asentoon. Tilanpuutteesta ei vielä pitäisi olla kiinni...

Jospa kaikki olisi kuitenkin hyvin! Juo tai syö jotain makeaa ja rupea odottelemaan liikkeitä. Tunnissa pitäisi saada 10 liikettä tuntumaan.

Tsemppiä!

Mulla nyt rv 24 menossa ja liikkeet tuntuvat jokapäivä,tosin on aika vilkas tapaus kuten siskonsakin.
Sinuna kävisin neuvolassa kuunteluttamassa sydänäänet niin saat mielenrauhan!

Kannattaa soittaa synnärille ja kertoa tilanne. Luultavasti pääset käymään siellä näytillä. Ainakin sydänäänikäyrän voisivat ottaa.

Onko sulla istukka etu- vai takaseinämässä? Jos edessä niin se vaimentaa liikkeitä. Toki myös vauvan asento vaikuttaa. Jos on vaikka pyörähtänyt eri asentoon. Tilanpuutteesta ei vielä pitäisi olla kiinni...

Jospa kaikki olisi kuitenkin hyvin! Juo tai syö jotain makeaa ja rupea odottelemaan liikkeitä. Tunnissa pitäisi saada 10 liikettä tuntumaan.

Tsemppiä!

Niin, n. viikolta 30...

Kiitos Ken guru!! Onkohan kaikilla lääkäriasemilla dopleri vai kannattaako soittaa ja varmistaa asia etukäteen? Neuvolaa en viitsisi häiritä tällaisella asialla kun vaikuttaa muutenkin ajat olevan vähissä ja soittoaika on aina klo 14-15 ja aika olisi tosiaan saatava perjantaille mitä en usko saavani kaupungin neuvolasta. Lisäksi tuntuu kun olen kaksi kertaa soittanut soittoajalla on terkkari ollut todella kiireisen ja ärtyneen oloinen vaikka sovittu, että soitan.

Kyllä munkin käsityksen niitä liikkeitä pitäis tuntua noilla viikoilla jo ihan päivittäin ja aika montakin kertaa.... Itselläni päivittäiset selkeesti vauvasta johtuvat liikkeet/muljuamiset alkoi noin viikolla 20. Esikosta istukka oli etuseinämässä vaimentamassa niitä mut kyllä ne tuntui ihan selvästi siitä huolimatta. Ja omaakin elopainoa oli ihan riittävästi...

Jos mulla olisi tuo tilanne niin varmasti kävisin neuvolassa kuunteluttamassa sydänäänet...

Istukka oli viimeksi (rakenneultrassa) keskellä kohdunsuuta ja seuraava ultra on tammikuussa. Ei siis sanonut onko etu vai takaseinämässä vaan jäin käsitykseen että "keskellä" enkä älynnyt tarkemmin kysyä.

[QUOTE="kreeta";27655021]Kiitos Ken guru!! Onkohan kaikilla lääkäriasemilla dopleri vai kannattaako soittaa ja varmistaa asia etukäteen? Neuvolaa en viitsisi häiritä tällaisella asialla kun vaikuttaa muutenkin ajat olevan vähissä ja soittoaika on aina klo 14-15 ja aika olisi tosiaan saatava perjantaille mitä en usko saavani kaupungin neuvolasta. Lisäksi tuntuu kun olen kaksi kertaa soittanut soittoajalla on terkkari ollut todella kiireisen ja ärtyneen oloinen vaikka sovittu, että soitan.[/QUOTE]

Eipä sille sitten mitään voi, jos et viitsi neuvolaa häiritä...
Itse soittaisin kyllä jo kiireen vilkkaa synnärin päivystyspolille. En tiedä mistä tuo 30 viikon raja muka on repäisty, kyllä niitä liikkeitä kuuluu tuntua päivittäin jo aiemmin ainakin mulle niin on sanottu kun olen liikehälytyksen takia päivystyksessä käynyt.
Eli syö jotain sokeri pitoista, makaa kyljelläsi tunti ja jos et saa yli 10 liikettä laskettua, niin soita sinne synnärille.

[QUOTE="kreeta";27655021]Kiitos Ken guru!! Onkohan kaikilla lääkäriasemilla dopleri vai kannattaako soittaa ja varmistaa asia etukäteen? Neuvolaa en viitsisi häiritä tällaisella asialla kun vaikuttaa muutenkin ajat olevan vähissä ja soittoaika on aina klo 14-15 ja aika olisi tosiaan saatava perjantaille mitä en usko saavani kaupungin neuvolasta. Lisäksi tuntuu kun olen kaksi kertaa soittanut soittoajalla on terkkari ollut todella kiireisen ja ärtyneen oloinen vaikka sovittu, että soitan.[/QUOTE]

Voit vaan kävellä monesti neuvolaan ilman ajan varausta tai joissain neuvoloissa on joku tietty aika varattu tällaiseen. Siinä kuuntelussa menee niin lyhyt aika, että ainakin meillä sai mennä vaan joidenkin muiden aikojen välissä jos oli huolestunut.

Mulla oli juuri noilla viikoilla pari hiljaisempaa viikkoa, ja tuolla tuo vauva tuhisee..

Lisäksi sekin ärsyttää kun meille osunut terkkari on ihan äskettäin valmistunut ja taidetaan olla melkein sen ensimmäisiä "omia asiakkaita" eli tuntuu, että häneltä ei viitsi kysyä mitään kun ei osaa vastata ilman, että katsoo netistä vastauksen (minkä voin tehdä itsekin kotona) ja syntyy kiusallisia tilanteita kun menee noloksi ja punastuu aina ennen kun alkaa etsimään vastausta. Muuten taas valittaa kokoajan kiirettä ja on ollut todella ärtynyt kun olen soittanut puhelinajalla. Joskushan me kaikki olemme aloittelijoia ammateissamme, mutta jotenkin vain silti harmittaa kun omallekohdalle sattui tällainen terkkari eikä kokemutta.

Lisäksi mietin vaikuttaako paino kuinka siihen, että liikkeet tuntuvat? Olen aika pullukka (BMI ennen raskautta 23 ja kiloja tullut jo lisää 7).

Mä vaihdoin th ta ekan käynnin jälkeen enkä ole katunut. Sen kanssa kun on pitkä taival vielä vauvan syntymän jälkeen. Mun th oli ihanan rauhoittava juuri tuon liikelaskennankin suhteen. Ja paino voi vaikuttaa liikkeiden tuntemiseen. Kaikki ei tunne liikkeitä niin paljoa koko raskauden aikana. Tai niin voimakkaita.

Itselläni liikkeet tuntuneet kaikissa raskauksissa päivittäin rv 18 ja tunneittain n. rv 20. Omat lapseni ovat olleet todella vilkkaita kohdussa, joten tuossa tilanteessa olisin käynyt ä.polilla jo aikoja sitten. Tosiasia on, että kaikki vauvat ja raskaudet ovat erilaisia, joten todennäköisesti kaikki on ok. Tosiasia on myös se, että niin kauheaa kun se onkin, niitä vauvoja kuolee myös sinne kohtuun.

Soita ä.polille jo tänään ja selitä tilanne sinne!

Ihanne BMI on 22, joten ihan hurjan pullukka olet ollut ennen raskautta ;)

Mää kyllä menisin viimeistään huomenna neuvolaan kuuntelemaan sydänäänet, siis meet vaan sinne paikanpäälle ni kyllä joku sut ehtii siinä ottamaan, yritä mennä niin et se just aukee ni usein siinä alussa niillä on pieni hetki missä voi ottaa. En kyllä tossa tilanteessa miettis sitä etten neuvolaa viittis vaivata, mulle olis ihan yks hailee mitä ne musta siellä ajattelis tollasen asian takia ja jos neuvolatäti ei miellytä ni vaihda se.

Ite oon sellanen murehtija et kyllä menisin varmaan sinne synnytysvastaanottoon käymään (jos soitat ni ei ne sua sinne ota, sanoo vaan et odota huomiseen). En kans tiä mistä toi jonkun mainitsema 30 viikkoo on, mun ystävä synnytti rv 28+ vauvan ja kyllä sen ihan siellä synnärillä synnytti (ja vauva on tällä hetkellä reipas 4v tyttönen alun vaikeuksista huolimatta). Älä turhaa murehdi, todennäkösesti kaikki on hyvin, mut mee silti ittes takia viimeistään huomenna ja ihan senkin takia et JOS sattuis oleen joku hullusti ni mitäs ku oot ulkomailla ja siellä se käy ilmi, kyllä sitä ennen kannattaa selvittää. Yksityisellekin kyllä saa ajan soittamalla, niillä on aikoja siellä aina mitkä saa sitten soittamalla.

Älä nyt turhaan stressaa, jotkut lapset on vaan tosi rauhallisia. Käy neuvolassa, että saat mielenrauhan. :)

Itse en todellakaan lähtis neuvolaan sen perusteella, jos ei tunnu yli 10 liikettä tunnissa... Vauvathan nukkuu melkeen koko ajan ja itsellänikin kuopus oli niin rauhallinen, et joskus saattoi mennä yli vuorokausi, ettei tuntunut pienintäkään liikettä. Paitsi mulla oli myös istukka edessä.

Minä olisin mennyt jo kaksi viikkoa sitten neuvolaan, jos olisi kulunut 1 päivä, enkä olisi tuntenut vauvan liikkeitä. Aika onneton tilanne, jos te olette matkallekin lähdössä ja tämmöinen asia on selvittämättä vielä kolme päivää ennen matkaa:O

Minä en kyllä tiedä miksi liikkeitä ei aina tunne. Minulla oli menossa aamu 40+3, kun en tuntenut ollenkaan vauvan liikkeitä, vaikka muuten oli tosi vilkkaasti liikkuva lapsi ollut siihen asti. Lähdin äkkiä synnärille ja ultraäänikuvassa näkyi lapsen liikkuvan, vaikka minä en tuntenut yhtään mitään. Synnytys käynnistyi itsestään sinä päivänä, joten tiedä sitten olisiko liittynyt siihen.

Mä en myöskään suosittele mitään panikointia. Neuvolaan menisin kuunteluttamaan ne sydänäänet ennen matkaa. Mulle th sanoi että ennen rviikkoa 30 ei kuulu tehdä liikelaskentaa koska kaikkia vauvan liikkeitä ei vielä tunne, kun vauva on vielä niin pieni ja liikkeet hentoisempia.

Mulla oli viikko-pari, ettei tuntunut mitään. Lopulta soitin neuvolaan, ja sanoivat että saan tulla heti kuuntelemaan sydänäänet. Menin itku kurkussa sinne, ja siellä se sydän jumputti. Vauva oli vaan kääntynyt selkään päin ja potki sinne, niin en tuntenut mitään :) Viikkoja en muista, mutta taisi olla about saman verran. Soita vaan neuvolaan, siinä sydänäänien kuuntelussa ei mene viittä minuuttiakaan, ottavat kyllä johonkin väliin! :)

Yhteistyössä