Rv 27 ja paino vaan nousee ja nousee:( Ahdistaa !

27.06.2012
93
1
6
Kymenlaakso
Olen ylipainoinen odottaja, ja bmi oli 35 ennen raskautta. Nyt kiloja oli tullut viime
neuvolaan mennessä 7kg lisää, ja nyt kahden viikon jälkeen kiloja on tullut vielä 3kg lisää.
Nestettä on alkanut sormiin ja jalkoihin kertymään, sekö sitä painoa nyt lisää entisestään?
Voin myöntää, olen herkutellut, tuppaan ajattelemaan asian niin, että kun olen raskaana,
mulla voi olla myös iso maha... Ei siis tarvitse sinällänsä ajatella lihomista. Nyt vain
alko ahdistamaan vaa´an antamat luvut :(

Tän on pakko olla tsoukki?! Kuka on sanonut, että raskaana ei tarvitse ajatella lihomista? Sillonhan juuri tarvitsee ajatella terveellisesti! Sinä rakennat lapsesi lähtökohdat elämään ja se on paljon myös sitä, mitä suuhusi pistät. Haluatko, että lapsesi koostuu sokerista?

Viimeksi muokattu:
Kerkeet vielä ihan hyvin muuttamaan ruokailutottumuksia parempaan!
Tosiaan sitä tuppaa ajattelemaan että raskaana saa syödä mitä tahansa ja herkutella.. On niinkuin siihen oikeus. Mutta uskon kanssa että suurin osa noista kiloista on nestettä, nyt vaav herkut pois ja normaalia ruokaa (mitä se sinulla sitten onkaan)
Laihduttaahan ei tarvitse mutta jo pieni liikunnan lisä ja herkkujen poisjättäminen stoppaa lihomisen.
Sulle on varmaan neuvolasta sanottu että kiloja ei sais tulla yhtään?

Siis miten niin ei oo väliä ja saa olla iso maha? Toki saa olla iso raskaus maha, mut se läski onkin sit jo asia erikseen!
Mä en ymmättä et mistä ihmiset on saanu päähänsä että raskaana saa herkutella?!
Ja niitä liika kiloja on sitte raskauden jälkeen entistä vaikeenpi karistaa pois, jos niitä tulee oman tyhmyyden takia liikaa..

Tsemppiä alottajalle!!
Minua myös ahdistaa tämä painonnousu. Nyt menosa rv 23 ja painoa tullut jo nyt lisää 8 kg :( BMI oli ennen raskautta 23 ja alkuraskauden jaksoin syödä todella terveellsesti/kevyesti vaikka huono olo tuli jos en syönyt muutaman tunnin välein. Ensimmäisten 12 viikon aikana painoa tuli lisää 4 kg (vaikka jätin herkut lähes kokonaan pois ja välipalat olivat vihanneksia ja pelkkää näkkileipää ja sillintällöin maustamatonta rahkaa). Osa painosta kyllä varmasti ihan turvotusta koska koska kerään helposti nestettä. Nyt viikoilla 12-23 on painoa tullut taas 4 kg lisää. Nyt en ole kyllä jaksanut tsempata syömisen kanssa niin paljoa kun alussa. Jotenkin alkoi ärsyttää tämä jatkuva salaatin ja vihannesten syöminen ja töissä oli kurjaa katsella vierestä kun muut söivät herkkuja ja itse kaivoin pussillisen porkkanaa :( Nyt olen ottanut töissä kohtuudella herkkuja jos niitä on tarjolla ja syönyt muutaman kerran viikossa lounaaksi lämpimän ruuan salaatin sijaan. Olen ajatellut, että karistan sitten urakalla kiloja raskauden jälkeen. Ei voi sikiöllekkään olla hyväksi tämä jatkuva kaloreiden laskeminen ja mielipaha kaikesta hyvästä kieltäytyminen.

Olen ylipainoinen odottaja, ja bmi oli 35 ennen raskautta. Nyt kiloja oli tullut viime
neuvolaan mennessä 7kg lisää, ja nyt kahden viikon jälkeen kiloja on tullut vielä 3kg lisää.
Nestettä on alkanut sormiin ja jalkoihin kertymään, sekö sitä painoa nyt lisää entisestään?
Voin myöntää, olen herkutellut, tuppaan ajattelemaan asian niin, että kun olen raskaana,
mulla voi olla myös iso maha... Ei siis tarvitse sinällänsä ajatella lihomista. Nyt vain
alko ahdistamaan vaa´an antamat luvut :(

Tuolla painoindeksillä huomaa ettei voi ruokavalio ja liikunta mitenkään olla kunnossa, ja sitten kun pamahdetaan paksuksi niin sama laiskottelu ja herkuttelu jatkuu, arvatenkin.. Noin suurella painoindeksillä suositeltava painonnousu raskausaikana olisi vain 5-6kg! Tästä oli vasta juttua televisiossakin missä jutteli aiheesta suomalaisia asiantuntijoita. Sulla on tolla BMI:llä iso maha jo muutenkin, älä enää vedä niitä herkkuja, vaan syö terveellisesti, liiku, ja juo nestettä.. Eli KYLLÄ, sun pitää ajatella lihomista, tai sairastut vielä raskausdiabetekseen ja synnytät valmiiksi ylipainoisen lapsenkin!

Jos noilla viikoilla alkaa jo nesteet kertymään, ni kannattaa olla kyllä erityisin tarkka suolaisten ruokien suhteen! Eli suolat todella minimiin ja muistat juoda tarpeeksi vettä.

Mulla oli BMI 32 ennen raskautta ja kiloja kertyi 30.... Puolet tuosta jäi laitokselle, pelkkää nestettä ja muuta, mutta puolet oli ihan syömisestä. Sokerit pysyi hyvinä onneksi ja vauva oli terve. Eihän se fiksua ole, mutta minkäpä tuolle heikolle mielelle mitään voi.

Nyt toinen raskaus menossa, rv 28 ja kiloja tullut 10 tähän mennessä. Alussa ei juuri mitään, mutta viimeisen kk:n aikana 5kg. Keho alkaa taas kerätä nestettä, syömiset on olleet paljon paremmalla tolalla nyt.

Kyllä se paino lähtee sitten raskauden jälkeenkin jos vaan haluaa, että en nyt aloittajana masennukseen vaipuis. Itselläkin tarkoitus laihduttaa takas normaalipainoon, missä muutama vuosi sitten vielä olin. Ei saa olla liian rankka itselle, ei tää oo kuin elämää :)

Mulla BMI 36,3 ennen raskautta ja nyt rv 32+5 35,2. Nestettä ei ole tullut ainakaan käsiin ja jalkoihin. Vauva on arvioitu isohkoksi, mutta normaaliksi ja sokereihin syön metformiinia+ruokavalio on vähempi/parempi hiilihydraattinen kuin ennen raskautta. Mun mielestä raskausaikana viimeistään kannattaa yrittää alkaa korjaan niitä ruokailutottumuksia lapsenkin takia. En halua että lapsi oppii minulta huonoja ruokailutapoja, enkä myöskään välitä sairastua 2 tyypin diabetekseen, johon minulla on iso riski. Vauvan terveys oli mulle sellainen asia että meni mässäilyn edelle ja ruokavalion korjaus yllättävän helppoa, siihen nähden miten vaikeaa se on ennen ollut. Noin ylipainoiselle ei sitä painoa tarvitse tulla kuin max 10 kg ja se on ihan itsestä kiinni. JOs taas selkeästi olet turvoksissa, lienee syytä tutkia ettei kyse ole raskausmerkytyksestä, joka sekin on muuten yleisempää ylipainoisilla odottajilla.

Mulla BMI 36,3 ennen raskautta ja nyt rv 32+5 35,2. Nestettä ei ole tullut ainakaan käsiin ja jalkoihin. Vauva on arvioitu isohkoksi, mutta normaaliksi ja sokereihin syön metformiinia+ruokavalio on vähempi/parempi hiilihydraattinen kuin ennen raskautta. Mun mielestä raskausaikana viimeistään kannattaa yrittää alkaa korjaan niitä ruokailutottumuksia lapsenkin takia. En halua että lapsi oppii minulta huonoja ruokailutapoja, enkä myöskään välitä sairastua 2 tyypin diabetekseen, johon minulla on iso riski. Vauvan terveys oli mulle sellainen asia että meni mässäilyn edelle ja ruokavalion korjaus yllättävän helppoa, siihen nähden miten vaikeaa se on ennen ollut. Noin ylipainoiselle ei sitä painoa tarvitse tulla kuin max 10 kg ja se on ihan itsestä kiinni. JOs taas selkeästi olet turvoksissa, lienee syytä tutkia ettei kyse ole raskausmerkytyksestä, joka sekin on muuten yleisempää ylipainoisilla odottajilla.

Täyspeesi tälle ja olisin itsekin erittäin huolissani, jos olis vielä RD tullut. Vaan ei tullut, ei silloin kun tuli 30kg eikä nytkään. Itsellä on hyvät ruokailutottumukset, ei harrasteta roskaruokia, vaan ihan peruskotiruokaa. Mun pahe on suklaa, sitä menee iltaisin kun esikko on mennyt nukkumaan. Eli en ole huolissani siitä, että opettaisin lapsilleni mässäilyn saloja kun en muuten mässää.

Mulla rv 28 ja on tainnut tulla kiloja jo vajaa 10.

Olin ennen raskautta HOIKKA,mutta silti heti raskauden alussa todettiin RD!!!!
Välillä jaksan syöd'ä hyvin ja terveellisesti,mutta välillä lipsuu. On kiire,juosta paikasta toiseen,ei siinä mieti syökö huonoon oloon salaattia vai nappaako mukaansa pullan.

Liian rankka ei saa itselleen olla silti.
Kyllä niistä kiloista sitten eroon pääsee.

Herkut pois kylmästi, päivittäiset pitkät kävelylenkit ja juo paljon vettä, niin lähtee liiat nesteetkin kiertämään ja olosi paranee.

Ei makeisia, herkkuja, suolaisia ruokia, valmisruokia tms vaan salaattia ja itse tehtyä terveellistä ruokaa. Alkuperäinen painoindeksi kertoo, että ennen raskauttakaan ei ollut elämänhallinta/liikunta/ruokailutottumukset kondiksessa. Nyt vaan tsemppaamaan, ihan jo vauvasikin vuoksi. Ja tottakai oman ulkonäkösi vuoksi.

Kun vauva syntyy, ei muutakun pitkiä vaunulenkkejä ulkona ja terveellistä, hyvää ruokaa. Tsemppiä loppuraskauteen!

Selventäiskö mulle vielä joku,kun ihan oikeasti en tiedä:

Mitä haittaa vauvalle on esim.satunnaisesta herkuttelusta (siis jos äiti herkuttelee..)? Suolaisesta ruuasta? tai siitä että äiti lihoo huomattavasti raskauden aikana?

Kun yleisesti puhutaan että vauva kyllä ottaa tarvitsemansa..?

Mulla on joskus mennyt rauta-arvot niin huonoksi että kuulo hävisi. Mutta vauvalla ei kuulemma ollut hätää.

[QUOTE="mei";27554351]Selventäiskö mulle vielä joku,kun ihan oikeasti en tiedä:

Mitä haittaa vauvalle on esim.satunnaisesta herkuttelusta (siis jos äiti herkuttelee..)? Suolaisesta ruuasta? tai siitä että äiti lihoo huomattavasti raskauden aikana?

Kun yleisesti puhutaan että vauva kyllä ottaa tarvitsemansa..?

Mulla on joskus mennyt rauta-arvot niin huonoksi että kuulo hävisi. Mutta vauvalla ei kuulemma ollut hätää.[/QUOTE]

Satunnainen herkuttelu ei tietenkään ole pahaksi, eikä suolainenkaan ruoka toisinaan haittaa. Mutta suola ei tee hyvää terveydelle! Sen tietää jokainen! Ja jos jo valmiiksi lihava äiti turpoaa kuin pullataikina raskausaikana, niin ymmärrätkö, että se lapsikin syntyy isokokoisena ja valmiiksi lihavana ja todennäköisesti tulee myöhemmin itse myös lihomaan paljon. Jos ei syö kuin roskaruokaa ja ei liiku ja ei syö vihanneksia yms kaikkea monipuolisesti, MITEN se lapsi saa siitä tarvitsemansa? Kasvaa sitten hiilarilla sokerilla ja sipsirasvamätöllä kun ei muuta äiti naamaansa lapa

Satunnainen herkuttelu ei tietenkään ole pahaksi, eikä suolainenkaan ruoka toisinaan haittaa. Mutta suola ei tee hyvää terveydelle! Sen tietää jokainen! Ja jos jo valmiiksi lihava äiti turpoaa kuin pullataikina raskausaikana, niin ymmärrätkö, että se lapsikin syntyy isokokoisena ja valmiiksi lihavana ja todennäköisesti tulee myöhemmin itse myös lihomaan paljon. Jos ei syö kuin roskaruokaa ja ei liiku ja ei syö vihanneksia yms kaikkea monipuolisesti, MITEN se lapsi saa siitä tarvitsemansa? Kasvaa sitten hiilarilla sokerilla ja sipsirasvamätöllä kun ei muuta äiti naamaansa lapa

Öö, minä turposin kuin pullataikina ja synnytin rv 41+2 pojan, hänellä painoa 3100g :D

Nyt tuo on 2-vuotias, kaikkiruokainen, normaalipainoinen vesseli. Kyllä meillä syödään vihanneksia, eikä harrasteta eineksiä saatika mäkkäreitä. Isänsä on normaalipainoinen, itse olen edelleen ylipainoinen mutta nyt osasyy on jälleen raskaus :)

Niin, enkä tykkää yhtään sipseistä, en sitten yhtään. Enkä vaaleasta leivästä, pullista, kekseistä, en oikeastaan mistään hiilarimättöruoasta. Kuvitella! :D

Ok kiitos informaatiosta :) Itsellä tulee herkuteltua,mutta muuten syön tasapainoisesti.Sipsit ja roskaruoka ei kuulu ruokavalioon.

Kuitenkin RD ja raskausmyrkytys ovat jo tuttuja edellisistä raskauskista,jolloin oikeasti söin terveellisesti :D

[QUOTE="vieras";27554554]Öö, minä turposin kuin pullataikina ja synnytin rv 41+2 pojan, hänellä painoa 3100g :D

Nyt tuo on 2-vuotias, kaikkiruokainen, normaalipainoinen vesseli. Kyllä meillä syödään vihanneksia, eikä harrasteta eineksiä saatika mäkkäreitä. Isänsä on normaalipainoinen, itse olen edelleen ylipainoinen mutta nyt osasyy on jälleen raskaus :)

Niin, enkä tykkää yhtään sipseistä, en sitten yhtään. Enkä vaaleasta leivästä, pullista, kekseistä, en oikeastaan mistään hiilarimättöruoasta. Kuvitella! :D[/QUOTE]

Meillä syödään tosi vähän vihanneksia! Hedelmät kyllä uppoavat,,

Yhteistyössä