Rv 36 lääkärintarkastus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Plääh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Plääh

Vieras
Miten teillä toimittu lääkärintarkastuksessa?

Kävin itse tarkastuksessa (olen ensisynnyttäjä) ja ihmettelen kovasti lääkärin toimintaa.. Ei tehnyt synnytystapa-arviota ollenkaan, kokeili vain kohdunkaulan tilanteen. Vauvan sydänääniä kuunteli n. 5 sekuntia eikä tunnustellut mahan päältä ollenkaan! Kirjoitti vielä neuvolakorttiinkin, että vauva on raivotilassa vaikkei päältä tunnustellutkaan! Eikä tehnyt edes painoarviota vauvasta saati katsonut ultralla. Ja kaikkein paras oli kun se akka vielä kysy että onko vauva laskeutunut eikä itse sitä voinut kokeilla. Mistähän mä sen voin tietää ku oon ensisynnyttäjä.

Taidanpa valittaa seuraavalla kerralla sen puoskarin toiminnasta.... Prkle.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Eiks ensisynnyttäjälle pitäis aina tehdä synnytystapa-arvio? Huomenna on neuvola, teen valituksen siitä lääkäristä...

Ei mulle ole tehty ikinä ja kolme lasta. Ihan samanlaiset menettelyt on täällä olleet, olen sitten ollut ensisynnyttäjä tai odottanut kolmatta. Keskimmäisestä tehtiin painoarvio ja sekin yliaikaiskontrollissa rv 41+6, jolloin määräsivät käynnistyksen (ja tämäkin tehtiin siis äitipolilla). Mitään synnytystapa-arvioita ei ole ikinä tehty.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Eiks ensisynnyttäjälle pitäis aina tehdä synnytystapa-arvio? Huomenna on neuvola, teen valituksen siitä lääkäristä...

Ei automaattisesti tehdä synnytystapa-arviota. Se tehdään jos siihen on tarvetta.

Ai, sit oon saanu ihan väärää tietoo.. Luulin tosiaan ett kaikille tehdään. Näkeeks ne sitte päältä päin, että mahtuuko vai minkä perusteella ne päättää ko. tutkimuksesta?

Kyl mulla ainakin tehtiin sisätutkimus ja katottiin ultralla. Sydänkäyrälläkin istuin jonkun aikaa. Sit muistaakseni lääkäri koitti et joustaako häntäluu (?) Taisinpa vielä käydä röntgenissäkin sillä reissulla, kun katottiin lantion koko tarkemmin!

Ei automaattisesti tehdä synnytystapa-arviota. Se tehdään jos siihen on tarvetta.

Kyllä meillä tehdään ainakin kaikille ensisynnyttäjille synnytystapa-arvio!!

Alkuperäinen kirjoittaja Mintuli:

Kyllä meillä tehdään ainakin kaikille ensisynnyttäjille synnytystapa-arvio!!

Se voi olla kunta/paikkakunta sidonnainen tuokin asia, niinkuin ultrat, neuvolat yms...

en muista, miten ensimmäisiltä oli, mutta tässä raskaudessa oli viikolla 16 ainoa lääkärin tarkastus ja siinä katsoi kohdunsuun ja kuunteli sydänäänet (sen että sai ne kuuluviin)

Alkuperäinen kirjoittaja Mintuli:
Kyl mulla ainakin tehtiin sisätutkimus ja katottiin ultralla. Sydänkäyrälläkin istuin jonkun aikaa. Sit muistaakseni lääkäri koitti et joustaako häntäluu (?) Taisinpa vielä käydä röntgenissäkin sillä reissulla, kun katottiin lantion koko tarkemmin!

Tää on äitiyspolilla tehty tutkimus, tavallinen neuvolatarkastus johon kuuluu toi lääkärintarkastus. Eikö?

Mä olin synnytyspelkokeskustelussa äitiyspolilla lääkärin luona ja siellä tehtiin synnytystapa-arviointi tai joku sellanen. Katto ultralla ja teki sisätutkimuksen ja lisäks kokeili mahan päältä. Ja arvioi vauvan syntymäpainon ja sano, että mulla on hyvän kokoinen lantio. Neuvolassa terkkari seurannu tota vauvan laskeutumista, ei oo tainnu vieläkään laskeutua, nyt rv 37+3. Välillä tuntuu olevan todella alhaalla, mutta seuraavassa hetkessä on taas korkeammalla.