Rytmihäiriöistä kysymys.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmeissään

Vieras
Mulla oli äsken (ja on tainnut olla aikaisemminkin) rytmihäiriöitä. Rinnnassa tuntui "värähdys" ja aina tuon värähdyksen aikana huomasin, että sydän jätti lyönnin välistä (kokeilin ranteesta pulssia). Vähän myös huimasi. Sitä kesti n.10 minuuttia.

Tajusin, että on aiemminkin ollut sellainen "värähtävä" tunne rinnassa (rintalastan alla) ja huimausta. Mutta silloin en ole älynnyt kokeilla pulssia. Pulssi ei ollut nopea, ihan normaali. Mutta muutaman lyönnin välein jäi yksi lyönti välistä.

Onko ihan normaalia? Vai olisko syytä kysyä lääkäriltä? En ole ylipainoinen. Olen nuori.

Mulla oli rytmihäiriöitä alle 25-vuotiaana. Tehtiin rasituskokeita ja 24-tunnin sydänfilmi. Väliin jääviä lyöntejä oli jonkin verran, mutta normaalin rajoissa. Ilmiö on kuulema yleinen nuorilla naislla. Mene tutkituttamaan itsesi, jos huolestuttaa. :hug:

Lepopulssi on ihan normaali. Nyt kun mietin, niin on ollut joskus sama värähtelevä tunne esim kun olen ollut kuntoilemassa (spinning ja bodypump).

Ei kipuile ollenkaan! Vain se outo tunne ja huimausta.

Eikös se ole niin että ne on kuitenkin lisälyöntejä, jonka jälkeen tasaava tauko eli ei siinä jää lyöntiä välistä. Ja yleensä vaarattomia, jos ei muuta sydänvikaa ole. Kärsin itsekkin niistä ajoittain.

Alkuperäinen kirjoittaja yks vaan:
Eikös se ole niin että ne on kuitenkin lisälyöntejä, jonka jälkeen tasaava tauko eli ei siinä jää lyöntiä välistä. Ja yleensä vaarattomia, jos ei muuta sydänvikaa ole. Kärsin itsekkin niistä ajoittain.

Joo, voihan se olla että oli juuri sellaisia. Pulssi vaan tuntui ihan tasaisen normaalilta muuten, paitsi se lyönti jäi välistä.

No, eiköhän tää ole ihan normaalia? Jos kerran on yleistä nuorilla naisilla.

Minulla on eräänlainen hermotuksen häiriö sydämessä, välillä pulssi harventuu niin, että vaivun tajuttomuuden puolelle (en vain pyörry) ja välillä lisälyöntejä tulee roimasti. Perusteellisesti aikanaan tutkittiin eikä ole juuri mitään tehtävissä ellei mene tosi pahaksi. Valvomista, liikaa kahvia, reippaita ylösnousuja jne. pitää vältellä. Sydän itsesssään on ihan terve.

Rytmihäiriöt ovat tavallinen vaiva ja suurimmalla osalla taustalta ei löydy mitään sairautta. Jos häiriö vaivaa, kannattaa se varmuudeksi tutkituttaa,

Mulla tulee kans ajoittain noita lisälyöntejä... Saattaa tulla monta kertaa tunnissa usean päivän ajan ja välillä taas kuukausia ilman yhtäkään lisälyöntiä. Lääkäri sanoi sen olevan normaalii, vaikka inhottavalta tuntuukin. :|

Tai en siitä normaalista tiiä mutta vaaratonta kumminki...

Mulla ollut rytmihäiriöitä vuodesta 2001 asti, kakkosen syntymän jälkeen alkoi. Kävin heti niiden alettua lääkärissä ja ekg näytti selvän rytmihäiriön, vaarattoman. Sain beetasalpaajat jotka tosin ei auttanut mitään. Siitä lähtien rytmihäiriöitä on ollut jatkuvasti, pitkässä ekg:ssä kävin kuopusta odottaessani ja siinäkin selvä rytmihäiriö, mutta ei niin mitään tehneet sille. Tämä siis arvauskeskuksessa tehty. Oon niin tottunut rytmihäiriöön, ettei oikeastaan kiinnitä siihen edes huomiota enää. Pitäisi varmaan yksityisellä lääkärillä käydä että saisi selkoa tähän ja sen syyhyn.

Kiitos kaikille vastauksista :)! Nyt alan vakuuttua enemmän, että kyse on ihan normaalista ja harmittomasta häiriöstä :).

Huh, kuulostaa kamalalta nuo tajuttomaksi vievät häiriöt!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos kaikille vastauksista :)! Nyt alan vakuuttua enemmän, että kyse on ihan normaalista ja harmittomasta häiriöstä :).

Huh, kuulostaa kamalalta nuo tajuttomaksi vievät häiriöt!

Kaikkeen tottuu, onneksi harvoin niitä käy. Minullakin lasten syntymien aikoihin oli hankalampaa, sen jälkeen helpompaa. Kaikille vaan pitää tiedottaa, että kyse ei ole epilepsiasta jos joskus sattuu taju lähtemään.