Rytmihäiriöitä raskauden aikana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rytmis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rytmis

Vieras
Onko teillä kenelläkään ollut rytmihäiriöitä raskauden aikana? Miten lapsi kehittyi ja kasvoi? Seurattiinko raskautta tarkemmin? Söittekö mitä lääkettä raskauden aikana? Entäs synnytys, miten se sujui? Oliko esim. ponnistusvaiheessa paljon rytmihäiriöitä ja hoidettinko niitä miten siinä tilanteessa? Entäs vauva, oliko hän ihan normaali syntyessään, esim. oliko hapen puutetta, pienikokoisuutta tms.? Entäs siitä eteenpäin, onko lapsi kehittynyt ihan normaalisti?

Itselläni rytmihäiriöt ovat ilmaantuneet vasta esikoisen vauva-aikana. Toivoisin kovasti toista lasta, mutta en tiedä, uskallanko koettaa tulla enää raskaaksi rytmihäiriöiden takia. Kardiologi sanoi, että mitään estettä raskaudelle ei kuitenkaan ole, kuulemma sydämeni kestäisi uuden raskauden rytmihäiriöistä huolimatta, mutta itseäni vähän askarruttaa kuitenkin. Käyttämääni lääkettäkin (Spesicor) voi kuulemma syödä raskauden aikana, ei kuitenkaan mieluusti ihan loppuvaiheessa.

Kaipaisin kovasti kuulla teidän muiden kokemuksia!

Minulla on ollut rytmihäiriöitä noin 8 vuotta. Esikoiseni on nyt liki 2-vuotias. Raskausaika meni hyvin eli sydän pompotteli miten sattuu vain muutamia kertoja. Synnytyksessäkään ei tullut mitään ongelmia.

Nyt kun odotan toista lasta, niin rytmihäiriöitä on ollut enemmän kuin ensimmäisellä kerralla, mutta en osaa olla niistä huolissaan. Ne ovat osa minun fysiikkaani - toisilla on muita vaivoja.

Sinuna kävisin vielä kerran lääkärissä ja pyytäisin tarkempaa selvitystä rytmihäiriön syystä. Jos sinulla ei ole rakenteellista tmv. isoa vikaa, vaan häiriöt ovat esim. väsymyksestä aiheutuvia, ei niistä tarvitse olla isosti huolissaan. Tsemppiä!

Minun sydän on tutkittu sairaalassa kardiologien toimesta muutaman kerran ultralla ja mitään rakenteellista poikkeavuutta ei ole todettu. Eli siinä mielessä terve sydän. Samoin minulta on otettu paljon verikokeita, joista ei ole ilmennyt mitään poikkeavaa, esim. alkavaa sydämen vajaatoimintaa tms. Ja kardiologi tosiaan ei ole kieltänyt minulta uutta raskautta. Mutta silti mietityttää, että miten sikiö kehittyy, mikäli rytmihäiriöitä tulisi paljon, varsinkin sellaisia tykytyskohtauksia, eli itselläni kammioperäisiä perättäisiä lisälyöntejä, jossa oma hapensaantikyky heikkenee hetkellisesti ja alkaa pyörryttämään. Miten tuollaiset kohtaukset vaikuttaisivat vauvaan. Unohdin kysyä asiasta kardiologilta, joten siksi kaipailisin kokemuksia muilta rytmihäiriöistä raskauden aikana kärsineiltä. Eli onko sikiö kehittynyt ihan normaalisti ja onko syntynyt ihan terve vauva.

Ën osaa vielä vastata onko sikiö kehittynyt normaalisti ja onko vauva terve, koska mulla on menossa rv 20 enkä ole rakenneultrassa vielä käynyt. Olen kärsinyt lievistä rytmihäiriöistä koko elämäni, mutta ongelmaksi ne tulivat toisen synnytyksen jälkeen, jolloin sydämen rytmihäiriöt lisääntyivät jokapäiväiseksi riesaksi. Väsymys ja stressi varmasti lisäsivät niitä. Kävin kardiologilla ja tutkimusten jälkeen rytmihäiriöt todettiin ns. vaarattomiksi. Lääkettä en rytmihäiriöihin silloin saanut, koska imetin ja leposykkeeni on alhainen.
Nyt siis odotan kolmatta lastani ja kyselin neuvolan pyynnöstä rytmihäiriöiden vaikutuksesta varsinkin synnytykseen. Lääkäri oli sitä mieltä ettei mitään riskiä ole. Täytyy sanoa että mieleen ei edes tullut se, että rytmihäiriöt voisivat vaikuttaa sikiön kasvuun.
Jos asia mietityttää sinua niin kysele vaikka puhelimitse kardiologisi mielipidettä raskauteen. En kyllä näkisi siinä mitään riskejä, jos kerran rakenteellista poikkeavuutta sydämessä ei ole.

Ën osaa vielä vastata onko sikiö kehittynyt normaalisti ja onko vauva terve, koska mulla on menossa rv 20 enkä ole rakenneultrassa vielä käynyt. Olen kärsinyt lievistä rytmihäiriöistä koko elämäni, mutta ongelmaksi ne tulivat toisen synnytyksen jälkeen, jolloin sydämen rytmihäiriöt lisääntyivät jokapäiväiseksi riesaksi. Väsymys ja stressi varmasti lisäsivät niitä. Kävin kardiologilla ja tutkimusten jälkeen rytmihäiriöt todettiin ns. vaarattomiksi. Lääkettä en rytmihäiriöihin silloin saanut, koska imetin ja leposykkeeni on alhainen.
Nyt siis odotan kolmatta lastani ja kyselin neuvolan pyynnöstä rytmihäiriöiden vaikutuksesta varsinkin synnytykseen. Lääkäri oli sitä mieltä ettei mitään riskiä ole. Täytyy sanoa että mieleen ei edes tullut se, että rytmihäiriöt voisivat vaikuttaa sikiön kasvuun.
Jos asia mietityttää sinua niin kysele vaikka puhelimitse kardiologisi mielipidettä raskauteen. En kyllä näkisi siinä mitään riskejä, jos kerran rakenteellista poikkeavuutta sydämessä ei ole.

Minkä tyyppisiä sinun rytmihäiriöt ovat olleet tämän toisen synnytyksen jälkeen? Onko ollut välillä pyörryttävää tunnetta? Onko sinun rytmihäiriösi kammio- vaiko eteisperäisiä?

Minulla siis myös rytmihäiriöt päivittäisiä. Viime lääkärissäkäynnin jälkeen kardiologi sanoi, että en välttämättä tarvitsisi edes syödä lääkettä (beetasalpaaja Spesicor Dos 47,5 mg), mutta olen koettanut lopettaa lääkkeen käytön pari kertaa, mutta aina rytmihäiriöt ovat pahentuneet. Toisaalta, välillä minulla on pahemmalta tuntuvia rytmihäiriöitä lääkkeestä huolimatta. Kun siis kerroit, että et syö mitään lääkettä. Söin siis tuota lääkettä myös imetyksen aikaan ja minulla on myös alhainen leposyke, Holterissa todettu yöllä syvässä unessa jopa vain 42 lyöntiä/min. Ja tuo lääkehän madaltaa entisestään sykettä, syke siis oli aika alhainen jo ennen lääkitystä. Joskus olenkin ihmetellyt sitä, että lääkäri suositteli tuota lääkettä minulle alhaisesta sykkeestä huolimatta. Ja yleensä pahimmat rytmihäiriöt ovat juuri yöllä, kun olen nukahtanut.

Miten olet jaksanut nyt raskaana tavallista arkea kahden lapsen kanssa rytmihäiriöiden vaivatessa? Sitä olen myös miettinyt, että jaksaisiko sitä olla täysipainoisesti esikoisen kanssa, kun nytkin välillä tuntuu, että puhti on poissa rytmihäiriöiden aikaan.

Ajattelin kyllä soittaa kardiologille ja kysellä tuosta sikiön kehityksestä, mikäli asia tulee ajankohtaiseksi, että alkaisimme ajatella toisen lapsen tekoa. Mutta kiva olisi kuulla vielä sinusta ja voinnistasi!

Viimeksi muokattu:
Mulla todettu vuosia sitten rytmihäiriöitä/epätasainen syke. Lääkärin lausunnon mukaan "vaaraton mutta kiusallinen". Määräsi varmuudeksi beetasalpaajia, mutta en ole kokenut tarvitsevani lääkitystä, kun pärjään vaivan kanssa nuutenkin.

Raskausajat ovat menneet ihan normaalisti. Muistaakseni sellainen kunnolla pyörryttävä tunne tuli tasan kerran esikoisen raskausaikana, toista odottaessa ei niin pahana kertaakaan. Jonkinlaiset epätasaisuudet mulla kuitenkin ovat ihan päivittäisiä... Esikoinen syntyi perätilan takia sektiolla. Leikkauksen aikana sykkeeni laski aika alas, mutta mihinkään toimenpiteisiin ei tuon takia ryhdytty. Toinen lapsemme syntyi normaalisti alakautta, ei ongelmia. En tiedä kuinka epätaisaisesti sydämeni mahtoi lyödä, en siinä tilanteessa ehtinyt ajtella asiaa ollenkaan, mutta vauva on jokatapauksessa kunnossa :)

Yhteistyössä