"Sä olet liian pieni tähän leikkiin"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mnbcvxvx
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mnbcvxvx

Vieras
Tämä on pieni ongelma, mutta jotenkin minulla aina kiehahtaa tässä tilanteessa: Minulla on kaksi lasta, 5- ja 7-vuotiaat ja isommalla tytöllä on uusi kaveri, joka on muutamaa kuukautta vanhempi kuin minun pienempi tyttö. Hän pitää isompaa tyttöäni vertaisenaan ja aina syrjii pienempääni "kun sä olet liian pieni", vaikka ei itse ole juurikaan isompi. Saahan se leikkiä isomman tytön kanssa, mutta ärsyttää, kun pienempi ei koskaan mahdu leikkiin, kun on esim kaksi keinua, tai keinulauta, joka ei pysy tasapainossa, jos on kolme lasta. Sellaistahan se aina on tyttöjen kanssa, että kolmas ei mahdu mukaan, mutta ärsyttää tuo tekosyy, että sä olet liian pieni. Olen miettinyt, että mikä olisi kiva juttu johon ei voi osallistua jos on iso.

[QUOTE="vierailija";29748321]Ennemminkin ohjaisin leikkimään kolmestaan eli mitä kivojajuttuja voi tehdä kolmestaan tai jopa tarvitsee kolme.[/QUOTE]

Olen yrittänyt ohjata heitä leikkimään kolmestaan, mutta jos joutuu tekemään jotakin vuorotellen, tämä vieras tyttö sanoo "isommat ensin", vaikka itse olisi toisena aloitettiin sitten vanhimmasta tai nuorimmasta. Mikähän olisi sellainen leikki missä tarvitaan kolme.

[QUOTE="aapee";29748430]Olen yrittänyt ohjata heitä leikkimään kolmestaan, mutta jos joutuu tekemään jotakin vuorotellen, tämä vieras tyttö sanoo "isommat ensin", vaikka itse olisi toisena aloitettiin sitten vanhimmasta tai nuorimmasta. Mikähän olisi sellainen leikki missä tarvitaan kolme.[/QUOTE]

No sano, että välillä pienempien vuoro on olla ensin. Tai ensin on se jonka nimi alkaa kirjaimella X tai se, jolla on vihreä paita tai se, joka söi vihanneksensa tai jotain....ehkä tosiaan kannattaa koettaa yrittää saada huomio pois siitä ikä-asiasta.

ap projisoitko omia kokemuksiasi lapsiisi. jos ei ole oikeita ongelmia, niin lakkaa tuijottelemasta leikkeja. onhan se selvyys, etta koululaiset ovat ne isot tytot omasta mielestaan ja viisivuotiaat liian lapsia. kouluikaisilla on jo omat kaverit joiden kanssa toimitaan miten toimitaan. anna lapsen solmia omia ystavyyssuhteitaan ja hommaa pienemmalle muita kavereita. juuri tuo me kaksi vaan on luonnollinen vaihe.

• Tykkää
Reactions: LaMamanMorbid
nimenomaan. kun omaa lapsuutta muistelee, niin olisihan se ollut kamalaa jos aina mukana olisi roikkunut joku nuorempi lapsi jota olisi pitanyt viihdyttaa. lapsen sanomiset voi kasittaa kohteliaalla tavalla, etta hei haluttaisiin olla kahdestaan.

ja siis iso- ja pikkusiskon valeja ei saa turhaan huonontaa aiheuttamalla puuttumisella sellainen kasitys, etta jotakin hirvean epareilua tapahtuu, etta ei huolita leikkiin. voi selittaa, etta tytot tykkaavat olla kahdestaan.

Meillä on ollut vastaavaa pulmaa poikien kesken :D Aika yleistä lapsilla. Ei toki tarkoita sitä, että syrjimistä pitäisi ymmärtää. Mä juttelin silloin lapsille, että jos heitä on kolme ketään ei saa jättää yksin. Olivat välillä kolmestaan mm. mökillä, jossa ei vaan ole enempää leikkikavereita. Kotona taas yritin mahdollisuuksien mukaan katsoa, että molemmille on omia kavereita. Meillä myös tuo nuorempi samaistui hetken kovasti isompaan, joka ei taas ymmärrettävästi kovin kauaa innostunut vaan etsi muita ystäviä. Pienen draaman jälkeen ovat taas voineet leikkiä kolmestaan ja neljästäänkin. Onneksi vaihe, joka menee ohi. Pääasia mun mielestä, ettei aikuinen hyväksy syrjimistä, eikä aikuinen lisää sisarusten välille kilpailua. Toisaalta et voi lapsillesi tuomitakaan kolmannen käytöstä. Kuittaat vaan, että kyllä sekin oppii leikkimään isommassa porukassa.

ap projisoitko omia kokemuksiasi lapsiisi. jos ei ole oikeita ongelmia, niin lakkaa tuijottelemasta leikkeja. onhan se selvyys, etta koululaiset ovat ne isot tytot omasta mielestaan ja viisivuotiaat liian lapsia. kouluikaisilla on jo omat kaverit joiden kanssa toimitaan miten toimitaan. anna lapsen solmia omia ystavyyssuhteitaan ja hommaa pienemmalle muita kavereita. juuri tuo me kaksi vaan on luonnollinen vaihe.

Voi olla, että projisoin, mutta lähinnä minulla tulee mieleen viime kesä, kun isommalla tytöllä oli itseään isompi kaveri, ja hän oli oikea mestari komentelemaan ja syrjimään pienempiä. Siitä oli loppujen lopuksi niin ikävät seuraukset isommankin tytön kannalta (kiusaamista ym), että siksi olen ehkä niin herkkä tämänkin tapauksen kanssa. Ja siis isompikin on vasta eskarissa ja kaveri on 5-vuotias. Antaisin kyllä leikkiä keskenään (vähän sivusta silmällä pitäen), mutta omani ovat aina pyytämässä apua esim kiipeilyssä tai pukkaamaan vauhtia tms. Ei tämä nyt niin iso asia ole, koska eivät ihan parhaat kaverit ole, vaan sattumalta nähdään muutaman kerran viikossa. Vähän vaan ärsyttää, kun yksin joudun vierasta lasta vahtimaan. Hänen vanhempiaan en ole koskaan nähnyt, vaan hän tulee aina yksin puistoon.

Yhteistyössä