[QUOTE="vieras";27008145]Marjastaminen ja sienestäminen on paljon HAUSKEMPAA kuin rutiininomainen tiskienlaitto ja imurointi. Mitä viestii lapselle se, että marjastuksesta tipahtaa melkein kymppi? Sen, että voi kun kiva ulkoilla mummon ja äidin kanssa? Hienoa nähdä oma kätten tulos? Mahtavaa maistella mummon puolukkasurvosta ja sienikastiketta? Minusta se kertoi kaiken, että lapsilla oli pettynyt ilme kun saivat euron. Euron olisi pitänyt olla pelkkä bonus, eikä tavoitekuva lasten silmissä.
Lapset oppivat rahanarvoa esim sillä että käyvät itse kaupassa, punnitsevat hedelmiä, vertailevat kilohintoja. Nimenomaan niitä kodin tuttuja eineksiä, ei viikkorahalla noudettuja irtokarkkeja.
Ihan tosissasiko kysyit?[/QUOTE]
Kyllä mä olen ihan tosissani.

Itsekin sain joskus jostain hommasta hiukkasen rahaa, kuten vaikka mummolan ikkunoiden pesusta. Omaa ja ihan itse "työllä" ansaittua. Se oli ihan eri tuntuista kuin papan satunnaisesti muuten vain antama karkkiraha. En mä joka kerta tietenkään rahaa saanut, en marjastamisesta enkä kitkemisestäkään. Mutta jostakin, joskus.
Minusta lapsi oppii rahankäyttöä myös niin, että säästää johonkin asiaan. Ja se käy sujuvasti, kun rahan saa itse ansaita. Enkä mä katso edes laiskistuneeni. Vanhemmat eivät yhäkään tiedä mitään siitä, että kaverin kanssa mm. kerättiin pulloja ratsastustuntirahoja kerätäksemme. Äiti luulee edelleen, että säästin vain synttäri- tms lahjarahoista, mutta kyllä me itsekin vaivaa nähtiin.
Mummon puolukkasurvos ei minun uskoakseni menetä makuaan, jos siitä maksetaan kerran. Asia on eri, jos ipanat luulevat, että rahaa saa jo siitä, että viitsii viedä kalsarinsa pesukoneeseen.
Ap:n tapauksessa moka on kyllä ap:n. Tottakai lapset pettyvät, jos annetaan ymmärtää, että marjanpoiminnan palkka on lelu tai leluraha eikä yksi euro. Ei pidä luvata sellaista, mitä ei toteuta. Ja ap:nhan tässä pitäisi antaa lapsille palkka, kun on kerran itse luvannut, ei toisen puolesta voi mennä lupaamaan yhtikäs mitään, ei mummonkaan.