Saako alle kouluikäinen lapsesi päättää mitä vaatteita laittaa päälleen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pesky Pixie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Noooou...onko tilanteeseen siis tulossa muutos :O

Eli mun kai kannattaa nauttia nyt, kun se vielä on mahdollista :D

No kannattaa juu :xmas: Joskus se on sitten ohi :whistle:

Joo siis ei, mä en jaksa alkaa tappelemaan siitä, laittaako lapsi tänään housut vai hameen vai hameen vai mekon. Ihan sama mulle kun ei se kerran mun päälle tule :) Saanhan mä itsekin valita vaatteeni :) Mä usein kyllä teen ehdotuksia, että laitatkos tämän, sitten jos sanotaan että ei käy, niin totean, että ihan sama mulle mitä paat päälles, kunhan olet kymmenen minuutin sisällä sen valinnut ja pukenut päälle. :) Toimii. :)

Katson alakouluunkin lapsille vaatteet valmiiksi. On meidän lapsilla sananvalta miten pukeutuvat, mutta tykkään, että lapset ovat nätisti pukeutuneet ja aamuisin päästään helpoimmalla, kun minä tuon lapsille kaiken valmiina.

Itse katsoin vaatteeni ainakin kouluikäisenä itse ja nyt katson niitä kauhulla. Ei minua olisi haitannut, jos joku olisi valmiiksi tuonut nätit vaatteet tai edes yhteen sopivat paidat ja housut puettavakseni.

Saa useimmiten. Sen verran katson, ettei poika laita mekkoa tai siskonsa pinkkejä tai liloja housuja, eikä tyttö ota veljensä paitoja vaan tunikan ja mekon tai tunikan ja legginssit. Muuten saavat päättää, ulkovaatteet tietenkin tsekkaan ettei pojalla oo pinkkejä hanskoja jne.

Tyttö on 4 ja poika 3.

Alkuperäinen kirjoittaja jassåå;26248270:
kyllä tuo 3-v pääasiallisesti itse valkkaa mitä päällensä laittaa, mä katon että niillä tarkenee pihalla :) tyttö saa myös itse vaatekaupassa valkata mieleisensä vaatteet.

Meillä perhepäivähoitaja aikoinaan huomasi, milloin en enään jaksanut illalla katsoa vaatteita valmiiksi vaan sen homman sai hoita mies, joka vei pojat hoitoon.

6-vuotias saa päättää itse, mutta tykkää sen verran palvelusta että äidin valitsemat kelpaavat myös. Niitähän ei tarvitse itse kaapista hakea. Yksi ehto sillä on nyt vuoden ollut, vain mekko tai hame, ei ole tyttöä housuissa nähty vuoteen. Onneksi sentään ulkohousuista ei kehtaa taistella.

Kyllä nuo itse päättävät mitä laittavat. Tosin ohjeen mukaan että pitkähihainen vai t-paita, tarviiko talvella vielä pitkät kalsarit alle jne. Toki joskus ehdotan että laitetaanko tämä tai tämä. Ja yritän ohjailla että värit olis edes vähän yhteensopivat, mut kyllä ne jo osaa itsekin sitä katsoa. Tyttö 4v pitää paljon mekkoja/tunikoita ja leggingsejä ja se sopii hyvin, koska itsekin käytän hameita. Pojat 6v ja 8v valitsevat myös itse vaatteet. Juhliin tai kylään kun lähdetään niin silloin toki katson tarkemmin mitä laitetaan, mutta kouluun/hoitoon ja kotona valitsevat kyllä itse vaatteensa.

Eräänä eskariaamuna poikamme tahtoi ylleen häävaatteet. Tietysti hämmästyin ja kysyin, mitä varten. Pieni poikamme kertoi menevänsä naimisiin toisen hoitolapsen kanssa.
Poika vietiin hoitoon puku päällä. Hoitotäti ihmetteli pukeutumista. Kerroin, että häät.
Häät tuli melkein vietettyä, mutta pappina toiminut morsmaikon pikkusisko varasti ennen toimitusta suklaamunasormuksen, joka oli tarkoitettu morsmaikolle.

Ei olekaan ja eihän lapsi tyylitietoutta oppisikaan, jos ei itse voisi vaatteitaan valita. Vastaukseni oli sinun vastaukseen vieraan kysymykselle.

Minusta meillä on aika paljon harjoiteltavaa. Helpommalla pääsisin, jos en kelputtaisi kierrätysvatteita kaappiin, mutta siinä ei sisu anna periksi. Hullua ostaa kaikki uutena, jos ilmaiseksi saa ehjiä kunnon vaatteita.

Meidän poika 4,5v ei ole koskaan ilmaissut mitään mielenkiintoa vaatteitaan kohtaan. Pistää päälleen ihan mitä vain, ei varmaan edes kiinnitä huomiota koko asiaan ellei vaate jollain tapaa ole epämukava päällä.

Yhteistyössä