saako enää 4d ultrasta kelakorvausta??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja senniläinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

senniläinen

Vieras
Siinäpä se kysymys tuliki... kuulemma huhtikuun alussa muuttuneet kela-korvaukset niin tiukaksi ettei enää saa 4d ultrasta kelakorvausta kun siitä on tullu "buumi" eikä ole kelan mielestä mitenkään välttämätön.. Kävin itse normaali-ultrassa joku aika sitten ja lääkäri sillon mainitsi asiasta.. Onko se tosissaan näin???!! Kokemuksia huhti-toukokuussa käyneet? paljonko 4d maksaa ilman korvausta?

Itse kävin maaliskuussa eikä saanut Kelakorvausta. Lääkäriltä saamissani papereissa (laskussa) luki vielä oikein erikseen isoilla kirjaimilla, ettei Kela korvausta saa antaa. Hintaa tuolle käynnille tuli ~250e! Hinta varmasti riippuu myös paikasta.

onpas tylsää.. oisin ollu niin halukas menemään 4d:hen mutta taitaa kyllä jäädä jos 250e maksaa. Vieläköhän ihmiset käy noissa, vai koetteko hinnan liian kovaksi (niinkun minä)? Vinkatkaa ihmeessä jos tiedätte Hkin hinnoista ilman korvauksia?!?!

Näin se menee: "Potilaalla on mahdollisuus itse hakea Kela-korvausta. Tämä edellyttää, että ultraäänitutkimuksen indikaatio ja raskausviikko, jolloin tutkimus tehdään, on merkitty tutkimus- ja hoitomääräyslomakkeeseen SV2. Potilas saa korvauksen, mikäli hoitomääräyslomakkeessa on asianmukaiset tiedot ja niistä ilmenee, että Kelan ehdot täyttyvät."

mitähän tuo käytännössä tarkoittaa?? ei sano nuo lomakkeet ja indikaatiot mulle mitään.... eli tarkoittaako että pitää olla jotain ns. vialla jotta korvaus maksetaan..?

että siellä Femedassa mainittiin juuri noista raskausviikoista, että jos oli alle tietyn viikon niin sai sen korvauksen, mutta en muista perustelua. Itse olen menossa viikolla 23

Ei kyllä mulle auennut vieläkään, eli 4d.stäkö saisi korvauksen vain jos tehdään viikoille 18-21?? Yleensähän sitä suositellaan tehtäväksi vasta just joskus 23-26 viikoilla??

Noniin, asia selvisi, Femeda vastasi näin:

"KELA-korvauksen saa rvk:oon 24 saakka, sen jälkeen KELA haluaa syyn eli diagnoosin. 4D-ultra kannattaa tehdä 22-24 vk:lla."

eli kaikista muista "ylimääräisistä" ultrista joutuu maksamaan hela hoidon itse. nuo jotka tehdään viikoilla 10-14 ja 18-21 tehdään selkeästä syystä (np ja rakenne), muihin tarvitaan pätevä lääketieteellinen syy jotta saa korvauksen.

olen myös kuullut että femedassa annetaan kassalla kelakorvaus, mutta jos korvaushakemuksessa ei ole ollut tarvittavaa lääkärin merkintää lähettää kela laskun myöhemmin kotiin. näin olen siis kuullut tästä femedasta. muista en tiedä.

on kyl pitänyt soittaa noille yksityisille ja kysyä hinnoista. jos ehdin soitella lähiaikoina niin voin ilmoitella niistä teille, ellei joku ehdi ennen minua =)

Kerrotteko mulle, että miksi KELA -korvaus pitäisi saada näistä ilman pätevää syytä tehdyistä ultraäänitutkimuksista? Kyllä minä ainakin toivon, että maksamani verot käytetään johonkin muuhun kuin siihen, että jotkut "käyvät katsomassa vauvaa". Jos haluatte käydä ylimääräisissä ultrissa, niin kaikin mokomin, mutta tehkää se omalla kustannuksellanne.

Minua vähän harmittaa, että niin moni menee vaan "turhaan" tiirailemaan vauvaa. Meillä on nimittäin syy, miksi me haluamme käyttää tuttua lääkäriä, jolla on tuo 4 D valmius ja tarve päästä ultraan noilla viikoilla. En tiedä oltaisiinko saatu ilmainen ylimääräinen ultra kunnalta, jos oltaisiin meidän tilanne selitetty, mutta koska siellä sattui aiemmassakin raskaudessa kömmähdys, niin tämän johdosta halutaan toinen mielipide. Nyt saadaan kuitenkin luultavasti lystistä pulittaa enemmän, sillä en tiedä voiko tämä lääkäri hyväksyä tämän tunnepohjaisen syyn tarpeeksi päteväksi kelaa varten. :/ Vaikkei hyväksykään, niin silti mennään, koska tämä tosiaan on meille tärkeä asia.

Juu, on tosiaan "kiva" esimerkiksi taistella diabeetikkolapselle elintärkeistä verensokerin mittausliuskoista kunnan kanssa, kun jotkut ilomielin syytäisivät verovaroja täysin turhiin tutkimuksiin... Omalla rahalla toki sopii käydä katselemassa vaavia ultrassa vaikka joka viikko.

Kyllä se olis musta hyvä ettei 4D ultrista tulis enää mitään Kela korvauksia. On joo totta, että verovaroja menee moneen muuhunkin turhaan, mutta tämä nyt ainakin on turhaa, että maksetaan kun ihmiset haluaa vaan mennä tiiraileen vauvojaa. Kyllä itsekin 4D ultraan menen, mutta myös maksankin sen itse, koska mielestäni se ei ole yhteiskunnan tehtävä kustantaa sitä.

Oletkohan tullut ajatelleeksi, että olet jo itse veroillasi tuon huvisi kustantanut ja nyt et saakaan sille vastinetta, vaikka monet muut ovat saaneet?

Nyt voidaan sitten taas miettiä, että hyvä ettei tarvisi sentään kaikkien tuosa maksella ja kaikki itse ostaa sen minkä kokee tärkeäksi. No, tässä päädytään sitten taas semmoiseenkin seikkaan, että miksi me kaikki kustannetaan sitten äitiyspakkauksiakaan, kun kaikkihan voisi ostaa mitä haluaa, ja oma asia haluaako niita lapsia tehdä. Ajatelkaa mitä summia lapsettomat makselee lapsellisten hyväksi. :o Minullakin on lapsia ja olen käynyt 4 D:ssä, mutta näissä asioissa pitää ajatella nyt subjekstiivisesti, eikä voi vaan vedota yhteen kantaan, ihan vaan siksi että... Kaikella on seurauksensa.

"Tapio Kurki (Felicitas) kertoo, että monet rakennepoikkeavuudet on entistä helpompaa huomata ja tutkia kolmiulotteisella ultralla. Kun ongelmat ja niiden vakavuus ja laatu voidaan selvittää tarkoin, vaikeaan tilanteeseen joutuneiden vanhempien epätietoisuus ja huoli vähenevät."

"Sikiön kasvojen piirteiden kuvantaminen on vain yksi modernien 3D/4D omaavien laitteiden mukanaan tuomista mahdollisuuksista. Erityismenetelmällä voidaan varsin tarkasti tutkia mm. sikiön luiset rakenteet, keskushermosto ja sydämen anatomia, erityisesti silloin kuin ulkoiset tekijät vaikeuttavat kuvaamista 2D menetelmällä (äidin ylipaino, etuseinässä sijaitseva istukka tai sikiön epäedullinen asento)."

Itselläni edessä sijaiseva istukka ja tästä syystä aion ehdottomasti ennemmin mennän 4d:hen kuin kunnallisen rakenneultraan..

Alkuperäinen kirjoittaja Niin...:
Minua vähän harmittaa, että niin moni menee vaan "turhaan" tiirailemaan vauvaa. Meillä on nimittäin syy, miksi me haluamme käyttää tuttua lääkäriä, jolla on tuo 4 D valmius ja tarve päästä ultraan noilla viikoilla. En tiedä oltaisiinko saatu ilmainen ylimääräinen ultra kunnalta, jos oltaisiin meidän tilanne selitetty, mutta koska siellä sattui aiemmassakin raskaudessa kömmähdys, niin tämän johdosta halutaan toinen mielipide. Nyt saadaan kuitenkin luultavasti lystistä pulittaa enemmän, sillä en tiedä voiko tämä lääkäri hyväksyä tämän tunnepohjaisen syyn tarpeeksi päteväksi kelaa varten. :/ Vaikkei hyväksykään, niin silti mennään, koska tämä tosiaan on meille tärkeä asia.

Ei kai sinne kukaan "turhaan" mene. Se on rakenneultratutkimus, tarkempi sellainen kuin mitä useissa sairaaloissa. Se ei ole mikään sukupuolenmääritystutkimus vaan sukupuoli selviää yleensä siinä sivussa.

Alkuperäinen kirjoittaja Monnia:
Alkuperäinen kirjoittaja Niin...:

Ei kai sinne kukaan "turhaan" mene. Se on rakenneultratutkimus, tarkempi sellainen kuin mitä useissa sairaaloissa. Se ei ole mikään sukupuolenmääritystutkimus vaan sukupuoli selviää yleensä siinä sivussa.

Sinne todellakin menee moni "turhaan". Moni haluaa nähdä millaista sillä lapsella siellä on ja saa sen DVD:n muistoksi ja moni menee sinne vielä tarkistamaan sukupuolen tavallisen rakenneultran päälle. Siellä todellakin käydään "turhaan". Yksikään minun tuttavani ei tietääkseni ole käynyt siellä vielä minkään oikeasti tärkeän syyn takia. Nämä tuttavat ovat sitten koulutettuja ja älykkäitä ihmisiä, mutta selkeästikin uteliata... Ovat he toki tietty maksaneet itse omat ultransa jo verorahoista, joten mikäs siinä. Tosiaan, sitä kustannetaan hölmömpiäkin juttuja.

Alkuperäinen kirjoittaja ^:
Oletkohan tullut ajatelleeksi, että olet jo itse veroillasi tuon huvisi kustantanut ja nyt et saakaan sille vastinetta, vaikka monet muut ovat saaneet?

Että, kun olet maksanut veroja, niin kaikki mahdolliset hölö hölöt pitäisi sinulle kustantaa, kun jollekin muullekin on kustannettu. No huh huh. Jossain pitää se raja vetää ja tämä yksityisellä ultrissa ravaaminen on suhteellisen uusi asia ja nyt kun on huomattu, että yksityiset lääkärit rällästävät veronmaksajien rahoilla, niin on ihan oikein, että sille pistetään stoppi. Jos jollekulle ei se kelpaa, mitä kunnallisella puolella tarjotaan, niin kukkaronnyörit vaan auki. Minä ainakin haluan rahoittaa veroillani niitä kunnallisen puolen palveluita, en yksityisiä rahastuslaitoksia.