Saako ex antaa lapset hoitoon kenelle haluaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja *ittuuntunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

*ittuuntunut

Vieras
Minulla on pieni ongelma. Ex-mies.

Lapset ovat suurinpiirtein joka toinen vkl hänen luonaan. Exällä on itsellään kuitenkin paljon menoja. On harrastuksia, harrastuksia, harrastuksia, baarireissuja, ja harrastuksia.
Nämä harrastukset ja baarireissut kestävät yleensä yön yli. Usein jopa koko vkl:n pe-su.
Voiko ex antaa lapset hoitoon kenelle haluaa kertomatta minulle lasten olinpaikkaa?
Minulla on yksinhuoltajuus lapsiin ja todellakin ottaa päähän kun en tiedä missä lapset ovat ja kenen kanssa.

Jos olen saanut etukäteen tietooni, että exällä on taas joku mielenkiintoinen harrastus/baarireissu mihin on pakko päästä juuri sinä vkl kun lapset olisivat hänen luonaan, niin yritän kysyä missä lapset ovat sen ajan.
Ex yrittää pimittää tiedon siitä missä ja kenellä lapset ovat.

Lähetin hänelle tänään sähköpostia jossa ilmaisin olevani huolestunut tilanteesta.
Ex on aina ollut kova käyttämään alkoholia ja jopa usein ajanutkin autoa kännissä. Tämän vuoksi suurimmin osin hän onkin ex.

Mitä tässä tilanteessa voi tehdä?
En todellakaan haluaisi antaa lapsia jollekin minulle tuntemattomalle ihmiselle hoitoon. Kyseessä on kuitenkin pienet lapset. Alle 5-vuotiaita.

Ex ei noteeraa toiveitani, että ajoittaisi reissunsa niille viikonlopuille, kun lapset EIVÄT ole hänen luonaan.

Valitettava tosiasia on se, ettei exän päätöksiin voi tällaisessa asiassa vaikuttaa. Minulle tuo olisi todella vaikeaa henkisesti ja sitä se on varmaan sinullekin, ymmärrän huolesi täysin. Mutta mikään ei estä isää olemasta huono isä tapaamistensa aikana.

Tilanteesta voi puhua lastenvalvojan kanssa ja LV voi yrittää keskustella isän kanssa lapsen edusta, mutta mitään ns pakkokeinoja ei ole.

Onko tämä ex halunnut väkisin ottaa lapset noina viikonloppuina luokseen. Veikkaan että ei haluaisi välttämättä, mutta joutuu ottamaan kun äiti haluaa omat vapaat järjähtämättä.

Onko tämä ex halunnut väkisin ottaa lapset noina viikonloppuina luokseen. Veikkaan että ei haluaisi välttämättä, mutta joutuu ottamaan kun äiti haluaa omat vapaat järjähtämättä.

Ei ole väkisin halunnut ottaa, mutta olen myös hänelle sanonut, että voidaan siirrellä viikonloppuja niin, että ottaisi lapset mieluiten silloin, kun hänellä ei olisi menoja.
Olen sanonut useaan kertaan, että voidaan yhdessä neuvotella viikonlopuista. Koska ei ole lasten edun mukaista mennä sinne, jos isä ei lastensa kanssa ole.

Itse en tarvitse hengähdysviikonloppuja lapsista, sillä en käy baareissa tms. reissuissa, mihin ei lapsia voisi ottaa mukaan.
Viihdyn lasteni kanssa ja tämän olen exällekin sanonut.
Silti hän aina hakee lapset luokseen - ja lähtee reissuihinsa kun on vienyt lapset soitoon milloin minnekin.

No kyllä toi mun mielestä kuuluu lastenvalvojalle. Ei se tietenkään sulle kuulu, kenellä lapset on hoidossa, jos ne on tyyliin pari tuntia jossain. Mutta jos ovat yötä tai koko viikonlopun hoidossa, niin ei se käy, lapset menee ISÄÄNSÄ tapaamaan eikä jotain randomeja isin kavereita tms. Joten ehkä lastenvalvoja voisi teroittaa isälle ettei lapsia sovi pitää heittopusseina miljoonassa eri hoitopaikassa vaan isä järjestää asiansa niin että voi pitää lapsia OIKEASTI LUONAAN sovittuina ajankohtina.

No mä valitin siitä, että isän luona on kavereita ja lapset jää siellä ns. jalkoihin, eivätkä viihdy. Lastenvalvoja sanoi isälle, että lapset tulevat tapaamaan isäänsä, se on vain lyhyt aika kuukaudessa, joten isän pitäisi antaa aikaa lapsilleen ja miettiä, jos kavereita tapaisi muulla ajalla. Musta on ihan älytöntä, että etä hakee lapset viedäkseen ne muille hoitoon, etenkin jos ja kun lähi haluaa heidän kanssaan olla. Kysehän ei ole isän tai äidin oikeuksista, vaan lasten.

Nyt juuri hetki sitten laitoin viestiä tästä asiasta exälle. Lapset olisi menossa ensi vkl hänen luokseen, mutta ex olisikin lähdössä harrastuskavereidensa kanssa toiselle puolelle suomea baariin lauantai-aamuna ja tulisi kotiin sunnuntai-iltana. Joku kaveri-reissu taas.

Sanoin hänelle, että hän voi vapaasti ehdottaa niitä viikonloppuja jolloin oikeasti ehtisi olla itsekin lasten kanssa. Ilmoitin hänelle että hänen ei tarvitse ajatella että hänen on pakko ottaa lapset viikonlopuksi, jos hänellä on mielekästä (kukin voi määritellä tämän haluamallaan tavalla) tekemistä juuri silloin.
Ex on ilmoittanut ymmärtävänsä, että ei ole j'rkeä ottaa lapsia ja laittaa niitä sitten hoitoon, mutta silti hän tekee niin (Nyt tämänkin vuoden aikana lapset ovat olleet enemmän hoidossa muualla kuin hänen kanssaan).

Taidan seuraavaksi soittaa lastenvalvojalle ja pyytää hänen keskustelemaan isän kanssa.
Tässä on vain se pieni mutta.
Meidän asioita on hoitanu yleensä yksi ja sama lastenvalvoja. Ihan mukava nainen, mutta jotenkin aivan liian nuori ja "höppänä", jotta exäni hänet ottaisi vakavasti.

Mieleini tekisi sanoa aika jyrähteleviä sanoja, nyt täsä pompetellaan lapsia, vaikka selvästi näkyy, että tämä onkin jonkinasteista kostoa.

Mikä äiti tai isä olet jos laitat väkisin lapselle ex:lle, vaikka tiedät että hän ei ole lasten luona vaan joku muu ehä melko vieraskin henkilö lapsille.
Olette te yksiä piruja, sillä joskus on todella paikka, että et voi itse tai ei voi eksä hoitaa juuri sinä sopimuksen mukaisena päivänä lapsia, johtuen esimerkiski työmatkasta, sillä pianhan siinä menee tyljin jos ei voi sitä tehdä.
Sibub rilluttelusi eivät ole niin tärkeitä eikä mitkään muutkaan menot, jotta et voisi joustaa samoin tekee ex kun tarve tulee.
Mutta nämä joustot tulevat ja koskevat vain ja ainoastaan työmenoja, ei sitä vapaa-aikaa eikä harrastuksi, ei baareje eikä kavereita. Näille teidän täytyy oppia sanomaan ei silloin kun lapsista on huolehdittava.
Jos uusionne sitä vaatii, sen uusion voitte saman tien laittaa ulos koko kodista.

Jos teistä sitten on jompikumpi lurjus ei todellakaan huolehdi lapsista, asia täytyy jonkin saattaa lastenvalvojalle, mitä tällainen iäs tai äiti lapsilla tekee, maksakoon siitä kun lurjustelee eli elatusmaksut suuremmiksi.

miten tekstistäsi jotenkin saakin sen kuvan kun olette eronneet että ex haluaa vapaata ei siis halua lapsia sinä haluat vapaata kun sinustakin nyt sinullekin kuuluu vapaata,saahan exäkin vapaata miksi en siis minäkin?
Lyhyesti, olisikohan kannattanut jättää lapset hankkimatta tai antaa ne pois niille ketkä heistä huolehtii ja rakastaa eikä valita kuinka ei ole "omaa" aikaa.

Lukekaa nyt edes nuo ap:n tekstit ennenkuin teilaatte hänet. Eihän tässä siitä ole kyse että ap olisi väkisin lykkäämässä lapsia isälleen jotta saisi vapaata, vaan siitä että isä haluaa lapset luokseen vaikka sitten järjestään viekin heidät muualle hoitoon. Ap on tarjoutunut joustamaan mutta ex ei tunnu näkevän tilanteessa edes ongelmaa. En käsitä näitä muutamia kommentteja tyyliin olisit jättänyt lapset hankkimatta...

Ottaisin yhteyttä lastenvalvojaan, ei taida olla muutakaan tehtävissä.

Siis mistä nämä muutamat järjettömät kommentit tulivat? :D Ettekö lukeneet ap:n kummentteja vai miten ihmeessä saitte noin vääristyneen kuvan koko tilanteesta? Lukutaidossa häikkää kenties? :D
Ja ap, olen pahoillani puolestasi, tilanne vaikuttaa vaikealta. Suosittelisin ottamaan yhetyttä lastenvalvojaan, ja toivottavasti hän voisi yrittää puhua isälle järkeä!

Saako lähivanhempi anaa lapset vieraalle hoitoon kun lapset on lähivanhemman vastuulla vai tuleeko lähivanhemman heti kysyä etävanhemmalta luvan kaikkiin tekemisiin.
Se ei kuulu lähivanhemmalle miten etä aikansa viettää jos lasten turvallisuus on taattu.

[QUOTE="niin";25059319]Saako lähivanhempi anaa lapset vieraalle hoitoon kun lapset on lähivanhemman vastuulla vai tuleeko lähivanhemman heti kysyä etävanhemmalta luvan kaikkiin tekemisiin.
Se ei kuulu lähivanhemmalle miten etä aikansa viettää jos lasten turvallisuus on taattu.[/QUOTE]

Sun mielestä on ihan ok, että isä/äiti ottaa lapset luokseen viikonlopuksi ja lähtee itse pois, mahdollisesti koko viikonlopuksi? Antaa lapset vaikka kavereiden hoitoon siksi aikaa? Eikö lapsilla ole oikeutta nähdä isäänsä/äitiänsä?

ihan sivukommenttina: itse olin lähivanhempi ja lapset minulla suurimman osan. Etävanhempi ja uusi pso valittivat, kun lapset olivat viikonlopun MUMMULASSA (ja mummi ja pappa valittivat, etteivät eron jälkeen saaneet olla lastanlasten kanssa tarpeeksi )... Eli turha syynääminen ja valittaminen on kurjaa.

MUTTA ap:n kohdalla huolen aihe kuulostaa asialliselta ja on tarpeen reagoida. Ei kuulosta yhtään hyvältä tuo järjestely ;(. Lapsia ajatellen.

Kurja tilanne lasten kannalta. Miettikää nyt pieni alle 5vuotias lapsi/lapset joutuvat pari kertaa kuussa ehkä heillekin ihan ventovieraan hoiviin, vaikka olsiikin ihan kunnollisia ihmisiä hoitamassa, niin ois se nyt kurjaa joka kuukausi jatkuvasti joutua vieraisiin paikkoihin. Lisäksi tosiaan isäänsä menevät tapaamaan.

Itse ottaisin lastenvalvojaan yhteyttä ja ehkä jopa yrittäisin kieltää tapaamiset, kunnes isää alkaa oikeasti kiinnostamaan lapset. Hirveää, että harrastukset ajavat jatkuvasti OMIEN lasten ohi. Ei tuo lasten etu ole. Ja eiköhän ap:lla jotain tukiverkostoa ole (omat tai ex-miehensä vanhemmat) jos jonakin viikonloppuna haluaa itse jonnekin lähteä. Ei kai siihen kelvotonta ex-miestä tarvita. Toivottavasti ainakin näin. Itse avioeroperheen lapsena yritän aina ajatella lasten parasta. Omat vanhempani hoitivat asiat fiksusti, minun parastani ajatellen ja olen siitä ikuisesti kiitollinen!

Yhteistyössä