Saako isä hakea lapset poliisin kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Narsisti miehenä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Narsisti miehenä

Vieras
Auttakaa, jos osaatte...
Tilanteemmee on todella vaikea ja monimutkainen, avioero vireillä, lasten tapaamisista ei päästä sopuun, eikä myöskään talouspuolesta. Kaksi lasta 2,5 ja 1,5 vuotta. Perheväkivaltaa, uusioperhe yms ongelmia, joita voi vain kuvitella.

Alustavasti sovittiin isän kanssa, että hän hakee lapset päiväkodilta maanantaina ja tuo heidät takaisin keskiviikkona.

Nyt minulle on selvinnyt, ettei hän ole ollutkaan lämmittämässä tänään kesämökkiä, jossa hänen osoitteensa on ja jonne hänen lapset piti viedä. Lisäksi hänellä on jokin tapaaminen tiistaina.

Kun ehdotin, että hän ottaisi lapset luokseen sitten, kun hän voi paremmin ottaa, ettei ole muuta, se ei hänelle sopinut, vaan hän uhkasi tulla poliisien kera lapsia hakemaan.

Lisäksi hän on uhkaillut perivänsä minulta tekemänsä työt minun omistuksessa olevasta asunnosta, jossa me yhdessä asuimme, ja joka avioehdon myötä jäi minulle erossa, jos en sovi näitä lasten tapaamisasioita hänen kanssaan, hänen haluamalla tavalla.

Hänen mielestään lapset pitäisi olla tasaisesti viikko ja viikko molemmilla, lisäksi minun tulee maksaa hänelle toisesta lapsesta saamani lapsilisä ja sen yksinhuoltajakorotus.

Koska viikko on todella pitkä aika olla erossa vanhemmasta noin pienelle lapselle, tarjosin hänelle neljä päivää ja neljä päivää sopimusta ja lisäksi maksaisin hänelle yhdestä Lapsesta maksettavan lapsilisän ja yhden yksinhuoltajakorotuksen. Kun hänellä olisi neljäntenä päivänä työvuoro, olisivat lapset silloin minulla ja arkipäivänä tietenkin päiväkodilla päivän. Näin toteutuisi mielestäni myös se, että lapsilla olisi yksi pääasiallinen koti. Ja ovathan lapset hoidossa myös silloin, kun on minun vuoroni pitää heitä tuon neljä päivää. Joten tapaamiset olisivat käytännössä kolme päivää isällä ja viisi päivää äidillä. Tällöin toteutuisi minun tärkein toive yhdestä pääasiallisesta kodistakin.

Mitään hän ei näistä halua sopia, lisäksi häneen ei saa yhteyttä puhelimitse lainkaan. Ainoastaan spviesteillä.

Mitä tälle poliisilla uhkailulle täytyy tehdä? Onko isällä oikeus hakea lapset, vaikka mitään oikeaa sopimusta tapaamisesta ei ole ja tulevatko poliisit tosiaan hänen mukanaan? Ja uskallanko viedä lapset huomenna hoitoon, kun menen töihin, jos hän hakee heidät päiväkodilta?

Ja mitä, kunhän vie asian käräjille? Voiko käräjäoikeus päättää, että lapset asuvat isän luona? Ja millä saan isän sopimaan lasten tapaamisasiat siten, että se olisi tasapuolista myös minua kohtaan?

Kinkkinen tilanne.
Mutta jos teillä on yhteishuoltajuus päiväkoti voi luovuttaa lapsen isälle. Jos taas on epäiltävissä jotain "hämärää", olisiko SINUN viisasta infota poliiseja ja kysyä kuinka toimia.

oikeus todella harvoin tuomitsee lapsia isälleen, ellei äiti ole joku nisti-rapajuoppo veneen alla asuja.

Ota heti yhteyttä lastenvalvojaan. Jos tulevaisuudesa tulee ongelmia, niin heillä on tiedossa sinun huolesi jo ennalta. Sitten kun asiaa käräjillä selvitellään niin heillä on jo tiedossa miehen etukäteen tekemät uhkailut. Voimia!

eli lapset on kirjoilla sun luona jos saat yh-lisätkin? en usko että kukaan poliisi koskee tohon hommaan pitkällä tikullakaan ellet riko lastenvalvojan määräämiä tapaamisoikeuksia joita teillä ei ilmeisesti vielä ole?

Miksi et halua, että lapset menevät isälleen huomenna, kuten olette sopineet? Mökki lämpenee nopeasti ja tiistain tapaaminen, onko se päivällä, kun lapset ovat päiväkodissa vai voiko mies ottaa lapset mukaansa? Tuskin isä nyt lapsiaan yksin mökille jättää siksi aikaa.

Ei meillä ole vahvitettua sopimusta, eikä oikeuden päätöstäkään. Miten ihmeessä voin viedä lapset päiväkodille ja mennä töihin turvallisin mielin, kun isä voi hakea heidät sieltä näköjään koska vain. Vaikka ei olisi mitään sovittu? Ja kuinka usein haluaa? Ja lisäksi isälle ei voi edes soittaa? En tiedä numeroa.

mies taitaa olla epätoivoinen ja yrittää kiristää ja uhkailla maksimaalisesti, että saa sinut suostumaan mahdollisimman paljoon. älä mene halpaan.

niin epätoivoiseltahan tuokin kuulostaa, että hän perii tekemänsä työn takaisin - miten muka? onko hän ollut miehesi vai rakennusmies jolle olet jättänyt palkan maksamatta? huhhuh.

• Tykkää
Reactions: maximillianna
Isä pitäisi lapsia, jos itse saisi päättää vaikka koko ajan. Hänen ehdottamansa tapaamiset ovat todella pitkiä. En haluaisi lasten menevän hänen luokseen, koska en usko, että tuo lapset takaisin silloin, kun luvannut. Ja uutta tapaamista hän vaatii heti, vaikka lapset eivät olisi ennättäneet olla kotona yhtä montaa päivää kuin poissa.

mies taitaa olla epätoivoinen ja yrittää kiristää ja uhkailla maksimaalisesti, että saa sinut suostumaan mahdollisimman paljoon. älä mene halpaan.

niin epätoivoiseltahan tuokin kuulostaa, että hän perii tekemänsä työn takaisin - miten muka? onko hän ollut miehesi vai rakennusmies jolle olet jättänyt palkan maksamatta? huhhuh.

Isä, joka haluaa eron jälkeen viettää aikaa lastensa kanssa, on nyt narsisti ja kiristäjä ja mitä vielä? Miksi äidillä olisi yhtään sen isompi oikeus sanella tapaamisehtoja isälle?

• Tykkää
Reactions: Data
Alkuperäinen kirjoittaja Narsisti miehenä;25752448:
Isä pitäisi lapsia, jos itse saisi päättää vaikka koko ajan. Hänen ehdottamansa tapaamiset ovat todella pitkiä. En haluaisi lasten menevän hänen luokseen, koska en usko, että tuo lapset takaisin silloin, kun luvannut. Ja uutta tapaamista hän vaatii heti, vaikka lapset eivät olisi ennättäneet olla kotona yhtä montaa päivää kuin poissa.

Sanot itse

"Koska viikko on todella pitkä aika olla erossa vanhemmasta noin pienelle lapselle"

Mikäs se isä on jos ei vanhempi?

Sinä olet suostunut nyt tuohon pompotteluun ja mies käyttää heikkouttasi hyväksi. Älä ole naurettava ja lupaile jotakin neljää päivää ja rahoja isälle. Pienten lasten paikka on äidin luona. Jos miehellä on väkivaltataustaa, niin ei todella saa lapsia. Nyt pitäisi se sopimus saada aikaiseksi. En itse antaisi välttämättä isän edes tavata ennen. Ja päiväkotiin voit ilmoittaa, että isällä ei ole oikeutta hakea lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja Narsisti miehenä;25752436:
Ei meillä ole vahvitettua sopimusta, eikä oikeuden päätöstäkään. Miten ihmeessä voin viedä lapset päiväkodille ja mennä töihin turvallisin mielin, kun isä voi hakea heidät sieltä näköjään koska vain. Vaikka ei olisi mitään sovittu? Ja kuinka usein haluaa? Ja lisäksi isälle ei voi edes soittaa? En tiedä numeroa.

Heti yhteys aamulla sinne lastenvalvojaan, ja päiväkodista kysyt että voiko mies tulla hakemaan vaikka kiellät.

Et tietenkään anna lapsia mihinkään, jos ei sulla ole puhelinnumeroa johon myös vastataan. Muuten on poliisit miehen perässä. Jos toinen pelaa uhkailemalla ja kiristämällä, niin sun on ilmeisesti toimittava samoin, eikä yritettävä vakuuttaa olemalla ystävällisen asiallinen. Mutta pidä se viranomainen tilanteen tasalla ja kysy neuvoa minkä kerkeät.

Viestit talteen, uhkailut talteen, raivoamiset myös.

• Tykkää
[QUOTE="vieras";25752457]Sanot itse

"Koska viikko on todella pitkä aika olla erossa vanhemmasta noin pienelle lapselle"

Mikäs se isä on jos ei vanhempi?[/QUOTE]
Viikko-viikko systeemiä ei ole tarkoitettu pienille lapsille.

• Tykkää
Ei sinun tarvitse välittää mitään miehen menoista tai työvuoroista. Sovitte tapaamisista tarkasti lastenvalvojalla ja ellette pääse sopuun, oikeus ratkaisee huoltajuuden ja tapaamisajat. Miehen uhkailut voi jättää omaan arvoonsa, paitsi jos ne antavat aihetta rikosilmoitukseen.

[QUOTE="vieras";25752460]Viikko-viikko systeemiä ei ole tarkoitettu pienille lapsille.[/QUOTE]

Eikä nähtävästi myöskään isän, sen toisen vanhemman, tapaamista.

Maanantaista keskiviikkoon on kaksi päivää. Ap tässä tuntuu nyt kiristävän ja sanelevan omia ehtojaan, joihin isän pitäisi mukisematta suostua.

Sotkuinen tilanne ja sanoisin, että molemmissa on vikaa.

Jos tapaamissopimusta ei ole, niin sitä ei myöskään voi vahvistaa - eli ei, isä ei voi poliisin kanssa lapsia hakea. Sen sijaan sinun tehtäväsi ei ole kysellä mitä x lasten kanssa tekee tai minne on menossa, se on exän asia.

Viikko-viikko on tosiaan noin pienille lapsille aika hankala. Ehdottomasi neljä ja neljä kuulostaa hyvältä. Lähivanhemmalle (eli se, kenen luona lapsi/lapset ovat kirjoilla) tulee lapsilisät ja elarit, mutta elareista tehdään luonapitovähennys. Lähivanhemmalle kuuluu sitten mm päiväkotimaksut ja periaatteessa kaikk isommat kulut, etävanhemmalle vain ne päivittäiset ruokakulut ja kohtuulliset vaatemenot (ulkovaatteet esim ovat lähin vastuulla). Voisitte toki tehdä niin, että sinulla olisi toisen lapsen lähihuoltajuus ja isällä toisen. Tapaamissopimukset niin, että molemmat lapset kulkisivat yhdessä sen neljä ja neljä-systeemin mukaisesti.

Sinulla ei juuri nyt ole syytä estää isää näkemästä lapsiaan, miksi yrität kuitenkin? Jos hän on lasten huoltaja niin kyllä uskoisin, että pk:sta luovuttavat lapset hänelle. Mutta en nyt ymmärrä, että miksi sinä pistät hanttiin.

Ottakaa yhteyttä lastenvalvojaan mitä pikimmiten.

En todellakaan halua estää isää tapaamasta lapsia, ja mieluusti tapaisi vielä säännöllisesti, toivottavasti esim kerran viikossa pari yötä. Mutta, mutta...

Haluaisin, että lapsilla on yksi pääasiallinen koti, itse uskon, että viikko-viikko systeemillä lapsilla ei lopulta ole kotia missään. Ja siksi juuri ehdotin tuota neljää päivää, koska hän olisi töissä niistä sen neljännen päivän, joten todellisuus olis silloin kolme ja viisi. Olenhan itsekin töissä noista viidestä päivästä vähintäänkin kolme, jopa kaikki, joten miksi ihmeessä minä saisin viettää lasten kanssa vähemmän aikaa kuin hän. Eikö sekin ole epäreilua?

Alkuperäinen kirjoittaja Narsisti miehenä;25752494:
En todellakaan halua estää isää tapaamasta lapsia, ja mieluusti tapaisi vielä säännöllisesti, toivottavasti esim kerran viikossa pari yötä. Mutta, mutta...

Haluaisin, että lapsilla on yksi pääasiallinen koti, itse uskon, että viikko-viikko systeemillä lapsilla ei lopulta ole kotia missään. Ja siksi juuri ehdotin tuota neljää päivää, koska hän olisi töissä niistä sen neljännen päivän, joten todellisuus olis silloin kolme ja viisi. Olenhan itsekin töissä noista viidestä päivästä vähintäänkin kolme, jopa kaikki, joten miksi ihmeessä minä saisin viettää lasten kanssa vähemmän aikaa kuin hän. Eikö sekin ole epäreilua?

No mikä ongelma tässä nyt on, kun et halua, että isä hakee lapset luokseen huomenna kahdeksi päiväksi, kuten olette jo sopineet?

Tilaisin ajan lastenvalvojalle,ja hakisin yksinhuoltajuutta sillä perusteella ettei isään saa yhteyttä, eikä hänen kanssaan voi neuvotella. Lapsia en antaisi kuin joka toinen viikonloppu pidennetysti. Ottaisin mahollisimman isot elarit, ja laittaisin määräaikaiseksi sopimuksen keston. Olen rehellinen ihminen :)

Ja toi 4/4 on ihan perseestä, kun lapsia ajattelee. Hirveetä ramppaamista, liput ja laput aina väärissä paikoissa. Tieto ei tule kulkemaan jne.

Mikä on oikeasti sinulle tärkeää? Sanot, että tärkeintä on, että lapsilla on yksi pääasiallinen koti. Sanot myös, että haluat järjestää lastenhoidon tasapuolisesti, mutta toisaalta haluat, että lapset ovat enemmän sinulla kuin isällään. Sanoit, että viikko-viikko ei sovi pienille lapsille. Entäs jos lapset ovat sitten isällään vaikkapa arkisin ja sinulla viikonloppuisin? Silloinhan tärkein toiveesi - yksi pääasiallinen koti - toteutuu ja saat olla lastesi kanssa vapaapäivinäsi.

[QUOTE="hyve";25752492]

Sinulla ei juuri nyt ole syytä estää isää näkemästä lapsiaan, miksi yrität kuitenkin? Jos hän on lasten huoltaja niin kyllä uskoisin, että pk:sta luovuttavat lapset hänelle. Mutta en nyt ymmärrä, että miksi sinä pistät hanttiin. [/QUOTE]

Koitan tarkentaa tätä... Lapset tulivat vasta toissapäivän isältään. Olisin halunnut pitää heitä kotona vielä... Ja eivät ole olleet poissa ja erossa minusta, nuorempi ei koskaan ja vanhempi silloin kun nuorempi syntyi. Olisin halunnut totuttaa heitä pikkuhiljaa. Ja kuten jo sanoin, pelkään, ettei isä tuo heitä takaisin. Olisin halunnut meille lastenvalvojan vahvitamat tapaamispäivät, jolloin olisin voinut kai? Vaatia myös lasten paluupäivän pitämään paikkaansa. Ja koska isä kiristää tapaamissopimusta mielestäni lapsillekin huonoon suuntaan yritän kovasti harata vastaan, että saataisi sopimus myös minulle kohtuulliseksi. Enhän saa lasten kanssa kolmea itselleni vapaata päivää oikeastaan koskaan, ellei sitten satu joku juhlapyhä tms. Kyllä lapset tarvitsevat ihan yhtä paljon aikaa äidin kuin isänkin kanssa. Miksi isällä on oikeus pitää heitä puolet ajasta, mutta vain omina vapaapäivinään?

Perheväkivaltaa, siis kumman puolelta?? Jos mies on se väkivaltainen osapuoli, niin en antaisi lapsiani IKINÄ sellaiselle henkilölle. Kuinka muuten pystyy hoitamaan vastuunsa vanhempana? Hoitaako lapset hyvin vai hermostuuko heihin helposti? Kerroit, että olitte uusioperhe, onko miehellä siis lapsia aiemmistakin liitoista ja kuinka heidän tapaamiset on järjestetty?

Yhteistyössä