Saako isommasta lapsesta kotihoidontukea kun äiti on äitiyslomalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vera86
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
varsinaista KHT:ta et saa, mutta jos tulot on pienet voit saada sitä lisäosaa ( onkohan max siinä 168e/kk ) . näin ymmärtäisin asian.

Mä olen kuulut muistakseni just tot, mutta ihmettelen kovasti, koska sehän on korihoidon tuki, siitä että lapsi on kotona ja ei oomitään väliä kuka sitä hoitaa, mutta misi jos äiti on "virallisesti" kotona niin se KOTIHOIDON tuki ei maksetaan, mikä siinä tavallaan muuttu, laps on edellenki hoidossa kotona..

varsinaista KHT:ta et saa, mutta jos tulot on pienet voit saada sitä lisäosaa ( onkohan max siinä 168e/kk ) . näin ymmärtäisin asian.

Mä olen kuulut muistakseni just tot, mutta ihmettelen kovasti, koska sehän on korihoidon tuki, siitä että lapsi on kotona ja ei oomitään väliä kuka sitä hoitaa, mutta misi jos äiti on "virallisesti" kotona niin se KOTIHOIDON tuki ei maksetaan, mikä siinä tavallaan muuttu, laps on edellenki hoidossa kotona..

jep.no, noin se vaan menee.muutenhan elo olisi vallan rahakasta suorastaan :D

Alkuperäinen kirjoittaja vera86:
Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Et saa kuin äitiysrahaa.
Mutta jos se on minimi, joku laskentakaava löytyy Kelan sivuilta.

Eikö saa edes yksityishoidon tukea?

no et saa.
muoks. tai siis saat tietty jos hankit lapselle hoitajan kotiin esim.

juu, siis sitä lähinnä ajattelin, että jos lapsi olis jossain mualla hoidossa, esim. isovanhemmilla/kaverilla ei siis päiväkodissa niin saako sitten äitiyspäivärahat ja yksityishoidon tukea?

Et saa kuin äitiysrahaa.

no et saa.

juu, siis sitä lähinnä ajattelin, että jos lapsi olis jossain mualla hoidossa, esim. isovanhemmilla/kaverilla ei siis päiväkodissa niin saako sitten äitiyspäivärahat ja yksityishoidon tukea?

se ei ole niin helppoa, että veisit vaan "Kaverille" (muka?) hoitoon ja käärisit siitä hoitorahat. pitää tehdä viralliset työsopimukset ja kaverillesi vaikuttas taas siten toi homma hänen tuloihinsa (tms).

Et saa kuin äitiysrahaa.

no et saa.

se ei ole niin helppoa, että veisit vaan "Kaverille" (muka?) hoitoon ja käärisit siitä hoitorahat. pitää tehdä viralliset työsopimukset ja kaverillesi vaikuttas taas siten toi homma hänen tuloihinsa (tms).

kyllä kyllä, mutta eikös se niin ole että kela maksais suoraan hänelle, eli minun ei tarvis huolehtia mistään veromaksuista ym....?

Et saa kuin äitiysrahaa.

no et saa.

Jos oot tehnyt hoitosopimuksen sinne muualle eli se kellä lapsi on hoidossa on päivähoidon tuottaja, maksat hänelle maksua jonka on oltava isompi kuin se tuki.

Kotihoidontukea tavallaan saat mutta se vähennetään sun äitiyspäivärahasta, koska kela ei maksa kahta päällekkäistä tukea. Samoin on jos oot työttömänä ja haet kotihoidon tukea se vähennetään työttömyyspäivärahasta eli +/- nolla

kyllä kyllä, mutta eikös se niin ole että kela maksais suoraan hänelle, eli minun ei tarvis huolehtia mistään veromaksuista ym....?

Kela maksaa suoraan hoitajalle mutta verot sun muut kulut maksat joko sinä tai hoitaja. Jos olet työnantaja maksut kuuluu sulle jos taas hoitaja on yrittäjä hän maksaa yrittäjän maksut

Kävin juuri kyselemässä tätä samaa asiaa ja juttuhan on niin, että molempiin tukiin on "oikeutettu", mutta ne vähennetään toisistaan. Tosiaan sitä hoitolisää voi saada, mutta ainakin minulla Oulussa kotihoidontuki+hoitolisä on vähemmän kuin minimiäitiysraha. Jos saisin vielä kuntalisää, niin sitten olisi isompi, mutta varmaan aika harvalla on enää alle 2-vuotiasta kun pääsee äitiysrahalle. Tietysti kuntalisän määrä ja ehdot vaihtelevat kunnittain.

Samalla tavalla en tule saamaan kotihoidontukeen sisarus- tai kuntalisää tästä uudesta vauvasta, koska saan hänestä ensin äitiysrahan ja sen jälkeen vanhempainrahan. Vasta sitten noiden kausien jälkeen kun haen pelkkää kotihoidontukea, tulen saamaan nuo kaikki lisät.

Yhteistyössä