Saako kissaa opetettua "tavoille"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Viipotin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Viipotin

Jäsen
28.07.2007
452
0
16
Meille on nyt sitten ilmeisesti pitkän harkinnan jälkeen tulossa kissanpentu taloon, jos vain minä annan myönnytyksen ;)
Mun ainoa vastaranta tässä asiassa on ollut se, että kissa EI saa hyppiä pöydillä, raapia huonekaluja eikä tulla sohville tai sänkyyn.

Siis voiko kissa oppia nuo asiat ja kuinka kauan niiden omaksumiseen menee? Kokemuksia teiltä kissanomistajilta kaivataan?

Meillä opetettiin noita juttuja. Hermoja kysyy ja myös sohva koki välillä kovia kun silmä vältti mutta lopputulos oli jos ei kiitettävä niin hyvä. Meille sattui villinpuoleinen (oli oikeastikin puolivilli ) pentu eli riippuu myös kisun luonteesta. Pentuaika oli melkoista välillä... tsemppiä toivotan. Ahkerasti vaan kieltää ja nostaa pois pöydiltä, tarvittaessa ovia kiinni.

hmm. periaatteessa kyllä mutta ainakin meidän katit nukkuu sohvalla ja sängyssä tosin en ole niitä siitä kieltänyt. oman paikan opettaminen ja mieluisa paikka tai ainakin pari kun löytyy niin eiköhän sekin onnistune. huonekkalujen riipimisen tilalle on hankkittava oma raapimispuu tms. ja sitten vaan on opetettava ettei huonekaluja saa raapia se kyllä onnistuu vähemmän sitä tekevät. ja mitä pöydällä hyppimiseen tulee niin ainakin meidän katit ymmärtää käskyn "alas" et kai se on mahdollista.
sitä en kyllä tiedä oliko tästä sepustuksesta siulle mitään apua... ;)

tuli vielä mieleen et meillä on tuossa naapurissa sisäkissa joka osaa istua käskystä ja antaa tassua.

Alkuperäinen kirjoittaja Saimaanrannan äippä:
hmm. periaatteessa kyllä mutta ainakin meidän katit nukkuu sohvalla ja sängyssä tosin en ole niitä siitä kieltänyt. oman paikan opettaminen ja mieluisa paikka tai ainakin pari kun löytyy niin eiköhän sekin onnistune. huonekkalujen riipimisen tilalle on hankkittava oma raapimispuu tms. ja sitten vaan on opetettava ettei huonekaluja saa raapia se kyllä onnistuu vähemmän sitä tekevät. ja mitä pöydällä hyppimiseen tulee niin ainakin meidän katit ymmärtää käskyn "alas" et kai se on mahdollista.
sitä en kyllä tiedä oliko tästä sepustuksesta siulle mitään apua... ;)

tuli vielä mieleen et meillä on tuossa naapurissa sisäkissa joka osaa istua käskystä ja antaa tassua.

Mun kaverilla on kissa, joka ulkoilee baljaissa pihassa. Jos sen jättä hetkeksi yksin ulos, niin se tulee soittaa terassin kaiteelta ovikelloa, että pääsiskö sisään. Ja tämä sama kissa käy tarpeillaan wc:n pöntöllä. Niillä on aina supistaja paikoillaan, ja kun ihminen on käyny tarpeillaan, niin se pitää laittaa takas se supistaja, että kisu pääsee jos on tarvis... Kyllä kai niitä saa opetettua.

Meillä kissat eivät saa mennä makuuhuoneeseen, keittiön pöydälle tai tasoille eivätkä parvekkeelle ilman minua. Hyppivät ovenkahvoihin, joten ne on käännetty, etteivät avaa itse ovia. Salaa menevät keittiön pöydälle ja tasoille yleensä yöllä. Päivisin pääsääntöisesti pysyvät em. paikoista pois. Kun näen "sääntöjä" rikottavan, komennan eli nostan alas kielletyltä paikalta.

Yritystä on luonteesta riippuen kilellettyihin hommiin enemmän tai vähemmän.. Makkarin oveen jos hyppivät yöllä, komennan. Jos taas itse unohdan oven auki ja kissa livahtaa makuuhuoneeseen, mun moka...

Riippuu kovasti katin luonteesta (jääräpäisyydestä) sekä omistajan johdonmukaisuudesta.

Mun kotona on huhtikuussa 16v. täyttävä kissa, joka ei mene makkariin, ei hypi pöydille/tasoille/sohville, kun vanhempani aikanaan kisun opettivat siihen. Tosin nykyään vanhuudenpäiviä viettäessään on hoksannut, ettei enää samalla tavalla komenneta, joten usein menee esim. sohvalle nukkumaan. Mut koskaan ei vanhempieni makkariin, keittiön pöydälle tai tasoille pyri. Harvinaislaatuinen tapaus mun omiin kissoihin verrattuna :D

Meidän äidin kolutusmetodi on suihkepullo. Meillä on kotona aina ollu kissoja, siis siellä missä äitini on asunut. Ei siis mulla itellä. Ja ikinä ei oo ykskään kissa pöydillä kulkenu, aiis missään ruokapöydällä tms. Ja äiskällä on yks kissa tehny monet pennutki. Sängyssä ja sohvalla on kyllä saaneet olla. Raapimispuuta ei oo ikinä ollu, mut ei oo muistaakseni huonekaluja ainakaa pahemmin repineet. Ja maalla on asunu mun äiti aina eli kissat pääsevät vapaasti ulos.

Alkuperäinen kirjoittaja Ilonna:
Meille on nyt sitten ilmeisesti pitkän harkinnan jälkeen tulossa kissanpentu taloon, jos vain minä annan myönnytyksen ;)
Mun ainoa vastaranta tässä asiassa on ollut se, että kissa EI saa hyppiä pöydillä, raapia huonekaluja eikä tulla sohville tai sänkyyn.

Siis voiko kissa oppia nuo asiat ja kuinka kauan niiden omaksumiseen menee? Kokemuksia teiltä kissanomistajilta kaivataan?

Hmm.. MIksi ei saa tulla sohville..?
Oppii sen, ettei saa mennä pöydille yms. mutta saattaa sitten sun seläntakana niille hyppiä..

Meillä eivät huonekaluja raavi, raapimispuuhun kyntensä teroittaavat..

Ja mulla osaa yks kissa antaa tassun ja sitten toisen ja opettamiseen meni ehkä 20 minsaa
:D

Se on kyllä ihan tuurista kiinni raapiiko kissa huonekaluja vai ei, samoin noi muut jutut. Mulla on elämäni aikana ollu monta kissaa, ihan samalla tavalla oon "kasvattanu", toinen oppii tavoille ja toinen ei. Tää viimeinen kisu tykkäs mennä selällään sohvan reunan alla niin et otti kynsillä sohvan alareunasta vauhtia. Joskus loikkas verhoihin ... Mut oli ihana ja kiltti kisu.

Mulle tuli mun siskon kissa asumaan, koska sen miesystävä oli allerginen kissoille. Hyvin tuo oppi, ettei pöydille hypitä, laiton semmoisen suunnatavan jalkalampun sojottamaan sohvan selkänojan päälle yhteen kohtaa, siinä kissa tyytyväisenä nukkui lämpimässä paisteessa :whistle:

Meillä on ollut ja joskus on edelleenkin käytössä suihkepullo,eli heti kun kissa tekee jotain kiellettyä, suihkautetaan pullosta vettä päälle. Tosin nyt, kun kissa on jo 15-vuotias, hän saa tehdä melkein mitä haluaa... :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja samperi:
Oppii sen, ettei saa mennä pöydille yms. mutta saattaa sitten sun seläntakana niille hyppiä..

Ja mulla osaa yks kissa antaa tassun ja sitten toisen ja opettamiseen meni ehkä 20 minsaa

No, oikeastaan vaan ihan siitä syystä, että meillä ihan uudet sohvat ja vähän vielä säälin niitä! Joo, tiedän että sitten ei kannata ottaa elukkaakaan kun noin ajattelee, mutta meillä on kyllä työhuoneessa sellainen sohva johon kissa saa mennä!

No, oikeastaan vaan ihan siitä syystä, että meillä ihan uudet sohvat ja vähän vielä säälin niitä! Joo, tiedän että sitten ei kannata ottaa elukkaakaan kun noin ajattelee, mutta meillä on kyllä työhuoneessa sellainen sohva johon kissa saa mennä!
Meilläkään kissa ei saa mennä uusille sohville mutta tv-huoneessa vanha rähjä jolla saa maata ja jossa me itsekin voidaan vaikka syödä mutta niilläuusilla sohvilla rähmitä mitään. Mua ainakin harmittaa eniten se karvamäärä ja santa jonka kissa levittää sohville.

meillä ei koirakaan saa tulla sohvalle nii ei kissakaan :D ja uutta sohvaa varjelen :laugh:

Yhteistyössä