Saako kouluammuskelijat teiltä minkäänlaista ymmärrystä?

17.12.2004
478
0
16
Minä ymmärrän. En sano, että kouluammuskelut on oikea tapa ratkaista ongelmiaan, mutta ainakin se pakottaa yhteiskunnan keskustelemaan asiasta. (mielenterv. ongelmista ja koulukiusaamisesta siis.)
Jos tappaisi vain itsensä, se ei hetkauttaisi kuin hänen omaisiaan ja kaikki jatkuisi kuten ennenkin.

Nyt kun on lukenut näitä henkilökuvauksia (rsim. kuukausi liite) kouluammuskelijoista niin tavallaan ymmärrän sen ahdistuksen, epätoivon ja pahan olon mikä ajaa noin karmeeseen tekoon. Missään tapauksessa en hyväksy, mutta pahasti on asiat noillakin ihmisillä ollut. UHreja hekin, jollain lailla. Enempi pitäisikin miettiä miten tunnistaa merkit ja auttaa nuoria.

Voin ymmärtää tekoja, mutta en hyväksyä niitä. Joskus ihminen voi olla niin pohjalla, että millään ei ole enää mitään merkitystä. Ongelmiin olisi pitänyt puuttua jo paljon aiemmin, niin lopputulokselta olisi vältytty. Mutta eihän se maailma niin toimi..

tietyssä asioissa juu (että on ite kiusattu ja siitä saanu traumoja) mutta ei sitä että tappaa viattomia ihmisiä niin paljon kun vaan voi. sen ymmärtäisin vielä jos ampuis niitä kiusaajia. :|

Sairaita ihmisiähän ne on. Nää parikymppiset huonosti voivat nuoret miehet on viime laman satoa. Syytän ennenkaikkea yhteiskuntaa. Säälittää tekijät ja omaisensa ehkä enemmän kuin uhrit. Kuinka paha olo voi olla ihmisellä, joka päätyy ko. ratkaisuun?

Ymmärrän kyllä, että niillä on niin paha olla ja kukaan ei auta. Sillä ne saavat huomiota ja angstinsa purettua. Samalla pääsevät yleensä hengestään tappamalla itsensä. Erityisesti kiusatut ihmiset näitä iskuja varmasti tekevät.

Vaikea sitä on ulkopuolisen mitenkään hyväksyä, jotain tarttis tehdä! Niitä mielenterveyspaikkoja varmaankin lisää.

Kaikissa noissa tapauksissa on kaiketi ollut taustalla enemmän tai vähemmän koulukiusaamista ja syrjintää. Eli kyllä ne ammuskelijat ovat tietyssä määrin olleet myös itse uhreja. Tämä ei tarkoita että millään tasolla hyväksyisin tekoja. Mutta ihmettelen miksei kiusaamista saa kitketyksi.

Mutta ei, koulusurmat ei todellakaan ole ratkaisu, eikä missään määrin hyväksyttävä teko. Kuitenkin osaan asettua myös sen kiusatun ja syrjityn asemaan ja sitä kautta ymmärtää sitä ihmistä siellä ampujan takana...tai jotain.

No voi sun helelvata: "kuinka paha olo on tollasella ihmisellä" :o :o
Joo kipeitä ovat aivan takuulla, mutta kuinka kipee purkaa omaa pahaa oloaan hekumoimalla väkivallalla ja toisten aivan vieraiden ihmisten tappamisella niinku noi koulusurmaajat.
Ei todellakaan riitä ymmärrys ei edes vaikka olis kuinka koulukiusattu raukka parka tai mitään.
Ei mikään siis MIKÄÄN oikeuta tollaseen tekoon et menee ja tappaa täysin viattomia sivullisia, kun vielä on kuukausi tolkulla mässäilly sillä netissä niinku noi pipipäät oli tehny.

huolehtikaamme siis lapsistamme elkääkä epäilkömme etteikö meidänkin kullannuput voi olla niitä kiusaajia..itse olin kiusattu ja silti uskon että oma hyvätapainen kullannuppuni voi olla joskus kiusaajaa sillä merkkejä ei aina näe...ennenkuin asiat tulevat ilmi j apakko alkaa "tarkkailemaan"..

Mielenterveysongelmistahan siinä on kyse. Valitettavasti lasten ja nuorten mielenterveyspalveluihin on monikertaisesti pitempi jonotus kuin aikuisten palveluihin. Keskustelua heräsi, mutta mikään ei muuttunut. Päättäjiltä enemmän tekoja, vähemmän puhetta!

Alkuperäinen kirjoittaja King Of The Swing:
Kyllä saa, vaikka tekoa en hyväksykään. Ymmärtäminen edellyttää joko samanlaisuutta tai todella vahvaa empatiakykyä. Siksi teidän "tavallisten" ihmisten on hyvin vaikea ymmärtää tätä ilman ponnisteluja.

Mä en allekirjoita tätä väitettä. Itse olen vahvasti empaatikko, enkä silti jaksa ymmärtää. Sen sijaan voin saada pahan mielen viemällä hyllystä viimeisen graavilohen palan.

Kyllä saa, vaikka tekoa en hyväksykään. Ymmärtäminen edellyttää joko samanlaisuutta tai todella vahvaa empatiakykyä. Siksi teidän "tavallisten" ihmisten on hyvin vaikea ymmärtää tätä ilman ponnisteluja.

Kumartaa provo kingille, sä oot niin lahjakas :kieh:

En juurikaan ymmärrä heitä. Mun kunnioitukseni ihmiselämää kohtaan on aivan liian suuri ymmärtääkseni tai hyväksyäkseni tuollaiset teot. Esim. se, mitä Auvinen oli netissä kirjoitellut, oli vihaa ihmisyyttä kohtaan. Mistä se sitten johtuu, se on jo eri juttu.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mä en allekirjoita tätä väitettä. Itse olen vahvasti empaatikko, enkä silti jaksa ymmärtää. Sen sijaan voin saada pahan mielen viemällä hyllystä viimeisen graavilohen palan.

Minäkään en allekirjoita. En juurikaan empatioi (todellisesti), mutta ymmärrän vaivatta kouluammuskelijan tunnetilat.

..Kun mikään ei tunnu enää miltään ja niin edelleen. Oleellista tietysti se, että aseet liian helposti saatavilla.

Yhteistyössä