Saako lahjasta olla pahoillaan??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kiittämätön joulupossu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miks ihmeessä sä maksat miehen sukulaisten lahjat? Ja miksi et saa miehen sukulaisilta yhtään lahjaa? Tai omalta suvultasi?

Mun äiti ja isä on niin pihejä, ettei ne osta lahjoja kuin lapsen lapsille. Äidiltä mun piti kyllä saada yhdet sen neulomat nätit sormikkaat, mutta ei se sitten tainnut muistaa niitä antaa kun hiljattain nähtiin (jouluna ei nähdä).

Mä olen liian kiltti kai kun hankin miehen puolesta, kun tiedän, ettei se ehdi kauppaan tai jos ehtii, ei se tiedä mitä hankkisi.

Lahja on lahja ja kenenkään ei ole pakko antaa edes minkäänlaista lahjaa eli periaatteessa että joku ylipäätään sellaisen antaa, on syytä olla iloinen ja kiitollinen.

Sen sanottuani minullakin on yksi esine, minkä pelkään joka joulu saavani lahjaksi, mutta ei ole onneksi vielä näkynyt. Siinäkin on kyllä vika omassa päässäni ja siinä että olen joissain asioissa niin perinteisiin kangistunut. :|

Mun mielestä saa olla pahoillaan, mutta sitä ei saa näyttää. Ei mieleistä lahjasta kiitetään, mutta ei kuitenkaan kauheasti kehuta tai ylistetäkään vaan otetaan kiitollisena vastaan.

Ei miehesi luultavasti tajua mitään hienovaraisia vihjauksia. Sano sille suoraan mitä haluat. Kuulostaa kyllä sille, että olet nyt tehnyt itsestsi todellisen joulumarttyyrin. Oikea ongelma on ehkäpä siinä muiden passaamisessa, eikä saippuassa. Ei se ukkosi ehkä edes tajua, että koet mitään ongelmaa lahjojen ostossa, jos et sitä suoraan sano. Hän ehkä ajattelee, että tykkäät ostaa lahjoja.

[QUOTE="tiina";22720908]Siis teiltä lähtee lahjat kuitenkin miehen sisaruksille ja vanhemmille mutta heiltä ei mitään teille?[/QUOTE]

Niin, siis "mun mieheltä" lähtee lahjat niille sukulaisille, ei ne minun nimissäni ole kirjoitettu, minä vaan satun ne ideoimaan, hankkimaan ja paketoimaan..

Mutta ei tässä nyt ollut kyse sukulaisista vaan siitä, että on paha mieli siitä, ettei mieheni näiden vuosien jälkeenkään tunnu arvostavan minua hankkiakseen edes kerran vuodessa jotain arvokasta minulle. Kun ne synttäritkin unohtuu joka vuosi, mutta joulua ei oikein voi unohtaa, ympäristö pitää siitä kyllä huolen. En kertakaikkiaan voi tajuta, miten voi mies olla niin kuuro ja sokea, jos olen moneen kertaan huokaillut saavani erään fyysistä hyvinvointia tuovan laitteen tai miten olen valitellut, tai esimerkiksi kun kaapit on täynnä purtiloita ja pitäis vähän vähentää niitä.

Ehkä mä olen itse epärealistinen, kun oletan että miehet ymmärtäis jotain

[QUOTE="alma";22720976]Ei miehesi luultavasti tajua mitään hienovaraisia vihjauksia. Sano sille suoraan mitä haluat. Kuulostaa kyllä sille, että olet nyt tehnyt itsestsi todellisen joulumarttyyrin. Oikea ongelma on ehkäpä siinä muiden passaamisessa, eikä saippuassa. Ei se ukkosi ehkä edes tajua, että koet mitään ongelmaa lahjojen ostossa, jos et sitä suoraan sano. Hän ehkä ajattelee, että tykkäät ostaa lahjoja.[/QUOTE]

Aikaisemmin tykkäsinkin lahjojen hankinnasta ja niiden paketoinnista kauniisti, mutta nyt meni fiilikset kyllä siihenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kiittämätön joulupossu;22720982:

Miehille pitää sanoa kaikki suoraan ja moneen kertaan, että varmasti menee perille. Jotkut vihjailut menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Hyvin tuttu on sinun tilanteesi, kyllä on parina vuonna tehnyt mieli motata miestä kunnolla, kun naureskelee kaikille, kuinka hän ei ole yhden yhtää joululahjaa käynyt ostamassa :headwall:

[QUOTE="vieras";22721005]Hyvin tuttu on sinun tilanteesi, kyllä on parina vuonna tehnyt mieli motata miestä kunnolla, kun naureskelee kaikille, kuinka hän ei ole yhden yhtää joululahjaa käynyt ostamassa :headwall:[/QUOTE]

Mä tokaisin kerran ihan samassa tilanteessa että "kannattaako tuolla juuri kehua kun toiset näkee vaivaa juhlan onnistumiseksi kuukauden etukäteen", kiitin seurasta ja poistuin suht kolisevasti kahvipöydästä (ei jäänyt kenellekään epäselväksi). Oltiin siis meillä.

Mies meni hiljaiseksi ja kun kaverit oli lähteneet, hän tuli kertomaan että oli oikeasti pahoillaan, ei ollut vaan ajatellut niin pitkälle ja kyseli mitä toivoisin.

Nyt mun on kyl mentävä tekeen jauhelihakastiketta. Ei tästä palstasta kyllä tälläkään kertaa ollut mitään apua. Viimeksikin kun puoli vuotta sitten kävin, tuli vaan paha mieli ja ilkeitä huuteluita tuli nytkin, esim. toisessa viestiketjussa. En mä ymmärrä kyl sitäkään, miksi ihmiset on näillä palstoilla niin pirun ilkeitä, vaikka itse nyt olisinkin lapsellinen ja itsekäs marttyyri.

Jos kaikkien pitäisi vaan olla sun kanssa samaa mieltä ja paapoa, ei kai tää keskustelupalsta olisi? :saint: Moni on jo todennutkin että

a) odota nyt ensin jouluun että näet mitä saat lahjaksi
b) sano suoraan mitä ajattelet, miehet ei tajua vihjeitä
c) saa olla pahoillaan mutta jonkinlaiset käytöstavat auttaa ihmissuhteissa

Ymmärrän ap:n tunnelmat - kovin on negatiivista tämä kirjoittelu. Tietysti saa olla pahoillaan, jos mies ei arvosta tehtyjä hommia ja uhrauksia perheen eteen. Hyvää joulua sinulle ja toivotaan, että kaikki kuitenkin menee mukavasti!

Oi mä niin symppaan sua ap =D... Ja samalla ajattelen että kamalaa käytöstä.

Olen kerran suuttunut huonosta lahjasta miehelleni. Itkin ja olin helvetin kiittämätön. Mä olin pienestä budjetistani ostanut miehelle tosi kivoja lahjoja, jotka maksoivat liikaa minulle. No omapahan oli mokani. Ei mies olisi kaivannut mitään, vaikka ilahtuikin lahjasta.
Mä sain häneltä Onlyn paidan. Mun mielestä noi on aika teini vaatteita. Ainakin kyseinen paita oli. Eniten mua ketutti, että miehen sisko sen oli valinnut. Paita oli miehen siskon kokoinen ja näköinen. Paita oli ruma ja liian pieni.

Nyt naurattaa ja hävettää kyllä vieläkin. Mulle riittää että mies itse lahjan valitsee. Tulkoon sitten punakyniä tai palasaippuaa. Kyllä lahjasta tulisi aina olla kiitollinen.

Jos kaipaat ap kiitosta joulun laitosta, niin musta ois paikallaan että sanoisit sen miehellesi. Mä siivoan tosi paljon ja teen kotijuttuja ja oon sanonut miehelleni, että mulle on tärkeää saada siitä kiitosta. Hän huomaa joka päivä mitä olen tehnyt. Lahjoilla ei varmaan sen takia ole niin väliä enää.

Sinuna ap välttäisin niin kovaa tunnelautausta tuota pakettia kohtaan. Kerro sen sijaan miehellesi mitä kaipaisit, jotta kokisit että joulunlaittoasi arvostetaan. Ehkä ei kannata vihjailla vaan pyytää suoraan.

mun mies ilmotti jo hyvissä ajoin ettei oo mikään hyvä keksimään lahjoja... niinpä ekana yhteisenä jouluna revin mainoksista sivuja ja ympyröin niihin 3 asiaa mitkä olis mieleisiä joululahjoja... niistä mies sitten valitsi yhden... seuraavana jouluna näytin koruliikkeessä että tuo (oli edelliseltä joululta jäänyt vaihtoehto) ja sen jälkeen me ei olla lahjoja ostettu... kun täytin 30 niin mun mies kysy et mitä mä haluun ja kun sanoin ettei mitään niin se muutaman päivän päästä sano et jos et sanoo mitä haluut niin hän ei oikeesti osta mitään, johon mä että emmä nyt tarvii mitään... käytiin sit syömässä ravintelissa ja mies makso (normaalisti kuuluu mun kustannettaviin herkuttelut yms turhuudet kun mä niihin haluun)... meillä ostetaan tavaraa tarvepohjasesti eikä vaan siks että on joku joulu tai merkkipäivä...

Kiittämättömyys ja itsekkyys ovat kamalia asioita kelle tahansa läheiselle.
Samoin, jos asioita pidetään itsestäänselvyyksinä, vaikkei itsestäänselvää asiaa olekaan (kuin ehkä elämän perusasiat syntymä/kuolema)

Totta kai lahjasta saa olla pahoillaan, eikä siitä täydy olla millään tavalla kiitollinen.

Onko ne sukulaisetkaan kiitollisia sinun lahjoista tai vaivannäöstä? Tokihan sinulle voi sanoa, että älä tee kaikille jouluruokia ja maksa niitä itse, mutta eikö niiden saajien pitäisi myös olla kiitollisia, osoitaa se jollain tavalla?

En muutenkaan käsitä sitä että kaikesta pitää tuntea kiitollisuutta. Siitä, että saat käytetyt sukat lahjaksi pitää olla kiitollinen koska sinua on sentään muistettu. Ja paskat. Jos lahja on paska, tai ei mieluinen, niin sitten se on. Lahjanantajan pitäisi miettiä, että lahjan tarkoitus on ilahduttaa saajaa, ei sen antajaa.

En kertakaikkiaan voi tajuta, miten voi mies olla niin kuuro ja sokea, jos olen moneen kertaan huokaillut saavani erään fyysistä hyvinvointia tuovan laitteen tai miten olen valitellut, tai esimerkiksi kun kaapit on täynnä purtiloita ja pitäis vähän vähentää niitä.

Täytyy sanoa että saisit multakin varmaan palan saippuaa, eihän tuosta ota selvää vanha erkkikään.

. En kertakaikkiaan voi tajuta, miten voi mies olla niin kuuro ja sokea, jos olen moneen kertaan huokaillut saavani erään fyysistä hyvinvointia tuovan laitteen tai miten olen valitellut, tai esimerkiksi kun kaapit on täynnä purtiloita ja pitäis vähän vähentää niitä.

Minulle miehenä noista vihjailuista tulee ensimmäisenä mieleen vibraattori ja suurempi roskakori entisen tilalle? Olisinko osunut oikeaan?

Niin, siis "mun mieheltä" lähtee lahjat niille sukulaisille, ei ne minun nimissäni ole kirjoitettu, minä vaan satun ne ideoimaan, hankkimaan ja paketoimaan..

Mutta ei tässä nyt ollut kyse sukulaisista vaan siitä, että on paha mieli siitä, ettei mieheni näiden vuosien jälkeenkään tunnu arvostavan minua hankkiakseen edes kerran vuodessa jotain arvokasta minulle. Kun ne synttäritkin unohtuu joka vuosi, mutta joulua ei oikein voi unohtaa, ympäristö pitää siitä kyllä huolen. En kertakaikkiaan voi tajuta, miten voi mies olla niin kuuro ja sokea, jos olen moneen kertaan huokaillut saavani erään fyysistä hyvinvointia tuovan laitteen tai miten olen valitellut, tai esimerkiksi kun kaapit on täynnä purtiloita ja pitäis vähän vähentää niitä.

siis onko mies ostanut ennen hyviä lahjoja vai ei?
ekassa viestissä kerroit et ennen oot saanut hyviä lahjoja, esim kylpylälahjakortteja mut myöhemmissä viesteissä sanot ettei se osaa ostaa mitään..

Ollaan sovittu miehen kanssa että ei ostella lahjoja.Ei tarvitse veikkailla mitä se toinen toivoisi ja kun muutenkin on rahasta tiukkaa niin tässäkin kohtaa säästetään.
Mielestäni ajatus on kuitenkin tärkein.

[QUOTE="Epätietoinen";22721472]Minulle miehenä noista vihjailuista tulee ensimmäisenä mieleen vibraattori ja suurempi roskakori entisen tilalle? Olisinko osunut oikeaan?[/QUOTE]

Anteeksi, mutta :D :D

Sä kyllä annat itsestäsi ääliön ja marttyyrin kuvan. Miksi ihmeessä sä maksat miehen sukulaisten lahjat? Mitä sä sillä saavutat? Älä osta mitään, älä kutsu sukulaisia syömään sun maksamia ja hankkimia ja tekemiä ruokia. Sillä siitä pääset.
Äläkä odota että mies on ajatustenlukija vaan kerro selvästi toiveesi niin ei tarvitse pettyä.

Yhteistyössä