Saako lapsellesi tarjota karkkia päivähoidossa? Jos ei, niin miksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kuuma aihe?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kuuma aihe?

Vieras
Kyseessä siis päiväkotikaverin synttärit ja ns. juhlan kunniaksi.

Mä vaan en ymmärrä tätä hysterisointia karkkikiellosta päiväkoteihin. Joo, kaikissa perheissä ei karkkia syödä (eikä sitä kilotolkulla suositella syötäväksikään), mutta meneekö se lapsi pilalle jos satunnaisesti saa karkin tai pari kamun syntymäpäivän kunniaksi?

"Meidän Miljalle ei karkkia saa antaa kun se on ravitsemuksellisesti nolla" ja ruoka saattaa olla kotona harva se päivä mitä mättöä tahansa!

Mielipiteitä?

Saa mun puolesta, enemmän mua ärsyttää mehun ja kiisseleiden litkiminen kuin pari karkkia joskus harvoin, mutta menkööt nyt nekin kun ei kotona pahemmin harrastella. Mietin joskus että olisi kiva tietää kuinka paljon ja mitä sokeritavaraa tarhassa saa, niin voisi sitten sen mukaan kotonakin herkutella. Ehkä vähemmän joskus jos tarhassa on kiisseleitä ja mehuja karkkien kera. En halua kieltää lapselta sellaista jota muut sitten hänen edessä saavat.

Vain sokerittomia luomukeksejä itujen kanssa meillä!! :saint:

Lapseni päiväkodissa ei synttärinameja tms. tarjoilla ja se on mielestäni ihan hyvä. Jos tarjottais niin en kyllä alkais kieltämäänkään,tuon takia pahaa mieltä tuottamaan.

En haluaisi, että lapsille annetaan karkkeja. Sitä varten heillä on lauantaisin karkkipäivä. MIeluummin jotain vähän herkullisempaa välipalaa kuin karkkeja.

En halua enkä tiedä mikä käytäntö meidän pk:ssa on. Välipalat ovat ainakin suositusten mukaan vähäsokerisia.

Ennen ei olisi haitannut, mutta nyt meillä on viikko eletty diabeteksen kanssa ja tuntuu, että ihan noitten välipalojen kanssa on välillä vaikeeta että saisi samaa kuin muut niin en halua että muut syö synttärikarkkeja lapseni nenän edessä. Saahan siis diabeetikko syödä karkkia hallitusti, mutta jos vaikka samalle välipalalle sattuu jo vanukas tms. sokeripitoinen välipala niin tulee jo liikaa :/ Mieluummin syötän kotona karkkia silloin kun tiedän että se sopii päiväannoksiin.

Ennen ei olisi haitannut, mutta nyt meillä on viikko eletty diabeteksen kanssa ja tuntuu, että ihan noitten välipalojen kanssa on välillä vaikeeta että saisi samaa kuin muut niin en halua että muut syö synttärikarkkeja lapseni nenän edessä. Saahan siis diabeetikko syödä karkkia hallitusti, mutta jos vaikka samalle välipalalle sattuu jo vanukas tms. sokeripitoinen välipala niin tulee jo liikaa :/ Mieluummin syötän kotona karkkia silloin kun tiedän että se sopii päiväannoksiin.

Hei mulla on kans diabeetikko (lapsi siis) ja hänen vs ei 1-2 karkkia vaikuta :)
Te olette kokeilleet, että vs alkaa jo noin pienestä määrästä nousta? Hups, meni pikkasen ohi aiheen...

Mieluummin näkisin, että päiväkodissa(kin) keksittäisiin muita tapoja juhlistaa ja tehdä päivästä erityinen kuin sokeri. Toki herkuilla(kin) voi juhlistaa kun on aihetta, mutta miksi se on aina se eka ja tärkein vaihtoehto? Miksi sen puuttuminen on niin suuri juttu?

Mut joo, ei se karkin sokeri sinäällään maata kaada. Siellä kiisseleiden, pikkupullien, vaniljakastikkeella kuorrutettuja kaurapaistosten ja hillovohveleiden joukossa, mitä päiväkotien välipalat on. Hodarit ja lihikset päälle ;)

Minä kielsin mun 1v:ltä karkit koska en halua pilata hänen kahta olemassa olevaa hammasta! Itse söin karkkia vasta 8-vuotiaana salaa kun naapurin tytöllä oli. En ole koskaan tykännyt karkista, kiitos äidilleni joka suojeli meidän hampaita koska itsellään oli niin paljon reikiä. En aio omaa lastanikaan opettaa karkin perään. Meillä syödään hedelmiä ja päiväkotiin vietiin keksejä. Mehua tyttö ei ole koskaan edes maistanut ja limsaakaan ei anneta ainakaan ennen kouluikää. Olen ehkä nipo, mutta itse ainakin kiitollinen äidilleni ettei mulla vielä 31-vuotiaana ole yhtään reikää. :)

[QUOTE="vieras";27071921]Minä kielsin mun 1v:ltä karkit koska en halua pilata hänen kahta olemassa olevaa hammasta! Itse söin karkkia vasta 8-vuotiaana salaa kun naapurin tytöllä oli. En ole koskaan tykännyt karkista, kiitos äidilleni joka suojeli meidän hampaita koska itsellään oli niin paljon reikiä. En aio omaa lastanikaan opettaa karkin perään. Meillä syödään hedelmiä ja päiväkotiin vietiin keksejä. Mehua tyttö ei ole koskaan edes maistanut ja limsaakaan ei anneta ainakaan ennen kouluikää. Olen ehkä nipo, mutta itse ainakin kiitollinen äidilleni ettei mulla vielä 31-vuotiaana ole yhtään reikää. :)[/QUOTE]

Miten keksit on parempia?!

[QUOTE="vieras";27071921]Olen ehkä nipo, mutta itse ainakin kiitollinen äidilleni ettei mulla vielä 31-vuotiaana ole yhtään reikää. :)[/QUOTE]

No hampaiden reikiintymiseen vaikuttaa kyllä moni muukin asia kuin muutama karkki silloin tällöin :whistle:
Sano nyt vielä, että lapsesi saa rusinoita? Nehän on hampaille pahempia kuin karkit...

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Ei mielellään karkkia ja musta tuntuu, ettei juurikaan annetakkaan. Mutta tosiaan sama juttu meille, että mehua tarjotaan joka päivä välipalalla ja usein myös keksejä!! Se ottaa vähän päähän, mut en ole viitsinyt alkaa valittamaan siitä... En ymmärrä miks ei voida tarjota jotain tervellistä tilalle!

Alkuperäinen kirjoittaja täh;27071937:

Pitää olla melkoisen idiootti jos ei keksi miten keksit olisivat parempi vaihtoehto kuin karkit. Aloita vaikka tuoteselosteesta ja sen jälkeen voi miettiä myös koostumuksia ynnä muita vastaavia.

Minä myös kielsin alle kaksivuotiaalta karkit päiväkodissa, ihan siksi kun ei niitä ollut kotonakaan koskaan syönyt ja koska hampaita ei ollut kovin montaa. En kylää ylipäätään ymmärrä miksi joku toi alle kolmivuotiaiden ryhmässä karkkia juhlapäivänään.

Alkuperäinen kirjoittaja täh;27071937:
Karkit ovat siitä paha, että niitä voi syödä miloin vaan ja missä vaan. Jos karkin syöntiin oppii, niin niitä voi periaatteessa syödä vaikka jatkuvasti. Keksien syönti on rajoitetumpaa, joten niiden syöminen pysyy yleensä hallinnassa. Tiedän vain itsestäni, että karkkeja on niin mukava napostella autossa, bussissa, junassa, kadulla, töissä ja ihan missä tahansa. Etenkin junamatkustelusta tuli varsinainen karkinsyöntiongelma minulle. Tuntui, ettei junaan voi mennäkään, jos ei ole isot satsit karkkeja mukana.

No hampaiden reikiintymiseen vaikuttaa kyllä moni muukin asia kuin muutama karkki silloin tällöin :whistle:
Sano nyt vielä, että lapsesi saa rusinoita? Nehän on hampaille pahempia kuin karkit...

Öö, en ole sitä mieltä että karkit tai rusinat olis kummatkaan hampaille eduksi, mutta miksi rusinat olisivat haitallisempia...? Nehän on kuivattuja viinirypäleitä, onko rypäleetkin karkkia pahempia? Jos niin miksi? Vai kuivatusko sen ongelman aiheuttaa? Kysyn ihan tosissani ja vakavissani :)

[QUOTE="vieras";27072032]Joo. Mullekin saa tarjota herkkuja töissä.[/QUOTE]
Mulle saa tarjota, mutta ei saa pahastua, jos en huoli. Erityisen ikäviä ovat työpaikan tilaisuudet, joissa on pulla- tai kakkutarjoilu. Kovin kummaksutaan jos ilmainen herkku ei kelpaa.

Saa tarjota. Karkin on tarkoituskin olla jotain, mistä nautiskellaan harvemmin ja juhlistaa tilannetta. Meidän lasten päiväkotiryhmässä ei ainakaan niin montaa lasta ollut, että joka päivä olisi karkkia ollut tarjolla, ei edes joka viikko :D.

Osassa päiväkodeista mitään itse tehtyä ei saa tarjota hygienia/allergiasyistä. Eli joo, penskat, te ette saa tarjota mitään kavereille synttäreinä, me vanhemmat voidaan viedä työkavereille vaikka pullaa tai kakkua. Jopa suklaata!

Hei mulla on kans diabeetikko (lapsi siis) ja hänen vs ei 1-2 karkkia vaikuta :)
Te olette kokeilleet, että vs alkaa jo noin pienestä määrästä nousta? Hups, meni pikkasen ohi aiheen...

No en tiedä mitä vaikuttaa kun tässä viikko ollaan diabeetikon äitinä oltu ja vieläkään ei ole saatu sokereita tasaantumaan niin ei olla nyt karkkia menty vielä lykkäämään :) Mutta ainakin ruokaterapeutin oli aika vaikea saada netistä otetun välipalalistan mukaan hiilareita kohdilleen. Monena päivänä sanoi, että täytyy antaa sokeritonta mehua että saa riittävästi muuten välipalaa. Mutta kuten sanottu, alussa vielä ollaan ja aika näyttää mikä heilauttaa ja mikä ei :)

Yhteistyössä