saako lapsi kulkea eskatiin yksin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kummaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kummaa

Vieras
Eli kyse eskari ikäissestä. lapsesta, ja noin 200m matkaa. ainakin yksi tien ylitys. säännöissä selvästi on ilmoitettu että lapsi ei saa tulla kun maksimissaan eskarin portilta lupalapun kanssa yksin. Mutta olen huomannut että eräs perhe lähettää lapsensa yksin. Lapsi tuli yksin minua vastaan. Oli selkeästi vaivautuneen näköinen. ja muuten reipas poika, moikkasi vain vaivihkaa minua ja luikahti eskarin portista sisään. Eli onkohan saanut luvan tulla salaa. ja valehtelee eskarissa että joku saattoi portille...? :0 kun ei siellä portilla enää viimetinkaan kukaan ole vahtimassa. tuleeko yksin vai jonkun kanssa.

Tässä kunnassa alle kouluikäiset eivät saa kulkea päivähoitoon yksin. Ja eskari on päivähoidon alaista toimintaa. Ei vaikka matkaa olisi muutama metri eikä ollenkaan niitä ylityksiä matkalla. Saattaja ja hakija pitää olla 18v täyttänyt henkilö ja lapsi pitää luovuttaa aikuisellle sekä hakiessa kuitata aikuiselle eskarissa. Ei saa tulla edes portilta tai lupalapulla yksin.
Tämä huvittaa kun asuttiin ennen ihan koulun kupeessa missä eskari oli ja lapsi piti saattaa ja hakea, eikä 17,5v isoveli saanut hakea ennenkuin täytti sen 18v :D
En tiedä vaihteleeko eri kunnissa käytännöt?

[QUOTE="viera";29283060]Tässä kunnassa alle kouluikäiset eivät saa kulkea päivähoitoon yksin. Ja eskari on päivähoidon alaista toimintaa. Ei vaikka matkaa olisi muutama metri eikä ollenkaan niitä ylityksiä matkalla. Saattaja ja hakija pitää olla 18v täyttänyt henkilö ja lapsi pitää luovuttaa aikuisellle sekä hakiessa kuitata aikuiselle eskarissa. Ei saa tulla edes portilta tai lupalapulla yksin.
Tämä huvittaa kun asuttiin ennen ihan koulun kupeessa missä eskari oli ja lapsi piti saattaa ja hakea, eikä 17,5v isoveli saanut hakea ennenkuin täytti sen 18v :D
En tiedä vaihteleeko eri kunnissa käytännöt?[/QUOTE]

Täällä saa kulkea eskariin yksin, meillä vanhempi lapsi kävi eskarin päiväkodilla, sai kulkea yksin kun asiasta sovittiin päiväkodin kanssa. Nuoremman aikaan eskari oli siirtynyt koululle ja silloinkin sai kulkea yksin ja edelleen näkyy eskarilaisia yksin koululle tulevan ja lähtevän.

Eskarimatkat saa kulkea yksin. Eskari on perusopetuslain alaista toimintaa ja siksi ei voi vaatia, että lapsella on saattaja. Sillä ei ole merkitystä, onko eskari koulun vai päiväkodin järjestämä.

Eskarimatkat saa kulkea yksin. Eskari on perusopetuslain alaista toimintaa ja siksi ei voi vaatia, että lapsella on saattaja. Sillä ei ole merkitystä, onko eskari koulun vai päiväkodin järjestämä.
Täällä lukeesäännöissä mitkä jaettiin ennen eskarin alkua ettei eskarilainen saa kulkea yksin ja tuojan/ hakian täytyy olla 18v täyttänyt. Asia on luultavasti paikkakuntakohtainen.

Saa jos eivät ole hoidossa.

Tämä tuli muuten mulle ihan yllärinä.:O

En ihan heti laittas 5-6 veetä kävelemään yssikseen.
Kypsyttelen asiaa, ehkä keväällä sitten.

Meidän eskarissa se nyt kuitenkin on kasvunkansioon tulleen tiedotteenmuksan kielletty. ja silti tämä lapsi kulkee yksin. Tosin se kulki yksin lähikaupassa viemässä pulloja jo vuosisitten. Mutta jos sitä ei laki kiellä viis eskarin säännöistä.... :0

Meillä saa kulkea yksin ja ollaankin sitä harjoiteltu.Meiltä on 200m matkaa tuohon koululle missä eskari on ja ei ole tien ylityksiä.Matka on niin lyhyt että mun on ihan turha pukea kahta pienempää ja lähteä viemään koko joukkoa tuota matkaa varsinkin kun vauvan imetykset on päällä.Tyttö on 6v. ja haluaa kulkea matkan yksin.

Monelle vanhemmalle se on näköjään ylitsepääsemätön vaiva. ja tämä lapsi kulkee näköjään eskarista kerhoon yksin ilman saattajaa. ja sietä yksin kotiin. Monesti mietityttää että miksi se lapsen huoltaminen on niin vaikeaa. että pitää jo ennen aikojaan antaa tollainen vastuu. sittenkin jää auton alle itkeskellään... voi voi sanon minä.

[QUOTE="viera";29283349]Eskari on päiväkodin alaista toimintaa oli se päiväkodilla tai koululla. Se ei kuulu koulun alaisuuteen - Suomessa - vielä.[/QUOTE]

No eipäs ole.

Ja sitä en tiedä, miksi jotkut vanhemmat matkoista haloon nostavat, mutta sellaistakin on tehty.

Yhteistyössä