Saako lapsi syödä niin paljon kuin haluaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Puuhippa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mulla vähän yli 2vee tyttö, syntyessään jo iso, nyt n 95cm ja 16kg neuvolassa ei huolissaan on tosi lihaksekkaan ja jäntevn oloinen. säätely kausia ollut muutama syö vikon kaks ihan naurettavan vähän ja mietin miten pärjää sit toisaalta nyt syö niin että aamulla kotona aamupala,päiväkodissa toinen aamupala, ruoka syö 2-3 lautasellista ,vlipalla syö jos on jotain hyvää ja kotona syö viellä päivällisen mutta yleensä ei enään iltapaa syö kun menee niin aikasin nukkumaan. Pyytäisn päiväkodissa rajoittamaan ruokailua niin että tulis se 4-5 ruokailua päivässä että ei muksu vetäis kerralla napaa niin täyteen :). kasvaak omuuten normaalisti?

Millä perusteella? Onko mielestäsi parempi rampata insuliinia (verensokeria) ees taas vai pitää se tasaisena? Mikäli elimistö (glukoneogeneesi) toimii oikein, osaa vesasi kroppa hoitaa verensokeritason ylläpidon ilman jatkuvaa ruoan ahtamista sisään. Ei ihmiset ole ikinä ennen viimeistä sataa vuotta syönyt koko aikaa.

Ihan silläkin ettei ole kovin monipuolinen ruokavalio jos lounaalla elelee koko päivän. Mistä ne vitamiinit tulee? Suositus on syödä pieniä aterioita pitkin päivää, tätä haluaisin noudattaa.

Kyllä ne vitamiinit imeytyy, vaikka ne kaikki tulisi yhdellä samalla aterialla. Se syy, miksi suositellaan 4-5 päivittäistä ruokailukertaa on, että suositusruokavalio on hyvin sokeripitoinen. Siksi sokerimäärä on syytä jakaa useammalle aterialle päivässä, jotta verensokeri pysyisi tasaisena. Jos taas karpataan, sokeria ei tule liikaa ruoasta vaan keho joutuu tuottamaan sitä itse. Tällöin elimistö ei rasitu ja vältytään diabetekselta, ylipainolta ja rasvamaksalta. Mikäli lapsi söisi runsasrasvaista ruokaa kerralla suuren määrän, ei mitään ongelmaa olisi. Ymmärrän huolesi runsaan sokerimäärän syömisestä yhdellä aterialla.

Asia on helppo ratkaista kotikonstein. Syötä aamulla proteiini- ja rasvapitoinen aamiainen, jolloin lounaalla ei tarvitse ahtaa enää niin paljon. Nälkä yllättääkin ehkä vasta välipala-aikaan. Jos haluat noudattaa virallista sokeripitoista ja siemenrasvalla kyllästettyä ruokavaliota, niin minulla ei siihen ole neuvoja. Risti sormet ja varpaat ja toivo, että sokeritauti iskee vasta aikuisiällä.

Aikuinen päättää mitä syödään ja milloin syödään. Lapsi päättää paljonko syö.

Tällä ajatustavalla meillä menty aina, eikä koskaan ole kukaan syönyt liikaa eikä liian vähän...

Alkuperäinen kirjoittaja rasvaa lisää;30438364:
Kyllä ne vitamiinit imeytyy, vaikka ne kaikki tulisi yhdellä samalla aterialla. Se syy, miksi suositellaan 4-5 päivittäistä ruokailukertaa on, että suositusruokavalio on hyvin sokeripitoinen. Siksi sokerimäärä on syytä jakaa useammalle aterialle päivässä, jotta verensokeri pysyisi tasaisena. Jos taas karpataan, sokeria ei tule liikaa ruoasta vaan keho joutuu tuottamaan sitä itse. Tällöin elimistö ei rasitu ja vältytään diabetekselta, ylipainolta ja rasvamaksalta. Mikäli lapsi söisi runsasrasvaista ruokaa kerralla suuren määrän, ei mitään ongelmaa olisi. Ymmärrän huolesi runsaan sokerimäärän syömisestä yhdellä aterialla.

Asia on helppo ratkaista kotikonstein. Syötä aamulla proteiini- ja rasvapitoinen aamiainen, jolloin lounaalla ei tarvitse ahtaa enää niin paljon. Nälkä yllättääkin ehkä vasta välipala-aikaan. Jos haluat noudattaa virallista sokeripitoista ja siemenrasvalla kyllästettyä ruokavaliota, niin minulla ei siihen ole neuvoja. Risti sormet ja varpaat ja toivo, että sokeritauti iskee vasta aikuisiällä.

Eipä noissa ruuissa kauheesti niitä vitamiinejä ole :(
Siksi olisi hyvä syödä monta erilaista ateriaa päivässä. Kotona koitan kompensoida noita kalapuikkoja sun muita einesmössöjä ravintorikkaalla ruualla, mutta ei maistu kerta on masu täynnä päikyn ruokia.

Kyllä minäkin söin 4-9-vuotiaana todella paljon. Hoidossa upposi lounaalla 3 lautasellista linssisoppaa, kotona taas 5 perunaa ja 5 lihapullaa kastikkeineen oli vakio. Koulussa söin 5 näkkileipää lounaan kaveriksi. Ja laiha olin kuin mikä. Kulutin kaiken.

Yrittäisin ehkä ensin vaikuttaa lapsen omaan säätelyyn. Ensi viikonloppuna (tai miten olette vapaalla) tuhdimmat ilta- ja aamupalat, ja maanantai-aamusta alkaen kotona joku kananmuna tms. ennen päiväkotiin lähtöä. Josko se ahtamisen tarve lounasaikaan vähenisi ihan itsellään. Jos ei auta, niin kyllä pyytäisin sitten päiväkotia rajoittamaan syömistä. Ei siksi, etteikö ihminen pärjäisi harvemmallakin syömisellä, vaan sen ruuan laadun vuoksi.

Ravintosisältö vaikuttaa nälän tunteeseen. Terveellinen kotiruoka pitää nälän paremmin, kuin einekset ja napostelut samalla pois niin ruoka maistuu. Mielestäni useampi pieni ateria tai välipala noin 3-4 tunnin välein, kuin yksi tai kaksi aikuisen annosta mahalaukkua venyttäen. Ei ole tuulesta temmattu sanonta "nälkä kasvaa syödessä" tai "syö kuin pikkulintu" siis kolme kertaa oman painonsa verran. Lapsi ei tule isojen aterioiden jälkeen kylläiseksi mistään. Sitä kannattaa itsekin kokeilla tuossa joulun aikana, kuinka napa naukuu jouluruuasta. Vyötä löysätään ja tammikuussa mahalaukkuun sopii rekkamiehen annokset heittämällä. Ihmetellään, kun syksyllä lounaaksi pala kanaa, vähän salaattia eikä nälästä tietoa.

[QUOTE="hmmm";30438375]Aikuinen päättää mitä syödään ja milloin syödään. Lapsi päättää paljonko syö.

Tällä ajatustavalla meillä menty aina, eikä koskaan ole kukaan syönyt liikaa eikä liian vähän...[/QUOTE]

Meille aina toitotettu tätä, mutta niin vaan kummasti tuo lapsi rupesi turhan paljon pyöristymään, joten pakko rajoittaa syömistä. Syö vaikka 5 lautasellista ruokaa jos annetaan. Pyytää aina lisää ja kaikki ruoka kelpaa. Herkkuja ei ole tarjolla, ihan normaalia ruokaa liikaa syömällä painokäyrä rupesi hilautumaan 2,5-vuotiaalla kohti ylipainoa. Ja hyvin ollaan liikunnallinen perhe ja lapsi energinen ja liikkuu paljon. Luulen, että hän ei tunnista milloin on täynnä.

On tuo kyllä ongelma, jos lapsi mättää hillittömästi jotain kalapuikkoja ja muussia, joissa ravintoarvo on täysin mitätön. Terveellistä ruokaa voi toki syödä enemmänkin, mutta jos epäterveellisellä ruualla ahtaminen sitten estää sen hyvän ruuan syömisen, niin kyllä kannattaa asiaan puuttua.

Peesi.
Oon kyllä sitä mieltä, että lapsi ja nuori saa syödä sen verran kun maistuu, mutta jos se on jotain ravintoköyhää roskaruokaa niin puuttuisin ehdottomasti. Itsekin ja veljeni syötiin lapsena ja teineinä aivan hillittömiä määriä äidin tekemää ruokaa ja herkkuja päälle, ja missään ei näkynyt. :D Enää ei ole sama miten paljon pastaa ja herkkuja mättää! :/ Lapset kuluttaa tosi paljon ja tarvii enemmän ruokaa.

Meidän kolmevuotias myös yleensä syö paljon vain joka toisella aterialla, mutta olen antanut syödä ihan rauhassa. Vetelee kuitenkin painon puolesta miinuskäyrällä. En lähtisi säännöstelemään lapsen omaa nälän ja kylläisyyden säätelyä, ellei paino lähtisi jostain syystä pahasti nousuun.
Enkä myöskään ymmärrä miksi välipala olisi terveellisempää kuin lounas?

[QUOTE="Lilli";30438528]Meidän kolmevuotias myös yleensä syö paljon vain joka toisella aterialla, mutta olen antanut syödä ihan rauhassa. Vetelee kuitenkin painon puolesta miinuskäyrällä. En lähtisi säännöstelemään lapsen omaa nälän ja kylläisyyden säätelyä, ellei paino lähtisi jostain syystä pahasti nousuun.
Enkä myöskään ymmärrä miksi välipala olisi terveellisempää kuin lounas?[/QUOTE]

Välipalalla saisi esim. hedelmää josta saisi niitä vitamiinejä. Monipuolinen ruokavalio koostuu monesta eri ateriasta, kaikkea kun ei voi vetää keralla.

[QUOTE="Lilli";30438546]Lounaalla yleensä on kasviksia, tuoreena tai keitettynä, joista saa myös vitamiineja. Niissä ei ole myöskään sokeria, kuten hedelmissä.[/QUOTE]

Porkkanassa on aika paljon sokeria.
Mua se sokeri ei kiinnosta meillä kun kotona ei herkkuja syödä. Ja eipä ole päikystä kertaakaan kasviksista puhuttu ainoastaan perunoista ja proteiinistä. Eli eivät niitä anna lisää, pelkästään pottua ja lihaa/kalaa. Nyt pyysinkin, että antavat kasvista lisää eikä sitä ruokaa.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91

Yhteistyössä