Saako lasta torua jos kakkaa vaippaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohtii tyhmiä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohtii tyhmiä

Vieras
Eli siis pottatreenit meneillään, ikää 1v10kk. Joinakin päivinä kaikki kakat tulee pottaan (kakkaa joskus jopa 4-5 kertaa päivässä...) ja joskus sitten ei sano mitään ja hajusta vasta huomataan tuotokset vaipassa. Tarrasysteemi on käytössä ja on niistä innoissaan, mut jos kakka on tullu vaippaan sanon et "olisit mennyt potalle kakalle, nyt et saa tarraa". Mietin nyt kuitenkin et onko väärin torua tän ikäistä et on kakannu vaippaan, tuleeko siitä jotenkin liian negatiivinen asia, pitäiskö vaan kehua sillon kun on tehny pottaan ja jättää huomiotta vaippakakat? Mitä palstapsykologit on mieltä? Itseä vaan harmittaa kun tietää et lapsi osaa kuitenkin mennä potalle.

minä sanoisin, että kehu silloin kun tulee pottaan, ja jätä vaippatuotokset huomioimatta. Aika pikkuinen on kuitenkin vielä kyseessä, vaikka jo osaisikin periaatteessa, niin vahinkojakin sattuu.

Alkuperäinen kirjoittaja emppu:
minä sanoisin, että kehu silloin kun tulee pottaan, ja jätä vaippatuotokset huomioimatta. Aika pikkuinen on kuitenkin vielä kyseessä, vaikka jo osaisikin periaatteessa, niin vahinkojakin sattuu.

näin mäkin tekisin.

En moiti koskaan vaippaan tekemisestä. Poika mulla saman ikäinen. Kehun toki kun pottaan tulle, mut jos kakkaamisesta moittii, niin sehän voi lakata kokonaan kakkaamasta. Lattialle pissaamisesta kyllä mainitsen, mutta keskustelevaan sävyyn:D

NO TODELLAKAAN EI SAA TORUA, ei tuonikäisen tarttee oikeasti vielä hallita kakkaamistaan, se että lapsi osaa mennä potalle ei tarkoita sen kummempia sitten muuten, eli lapsi alkaa hallita kakkaamistaan/rakkoaan vasta lähempänä kolmea vuotta ja kellekään lapselle ei minusta tosiaankaan saisi tehdä pahaa mieltä asiasta jolle ei vain voi itse mitään, tsiisus mitä idiootteja maa päällään kantaakin!!!

Ei kannata torua, älä ole huomaavinasi.
Kehuja vaan reilusti sit kun kakkaa pottaan ja se tarra.
Herkästi tulee lapselle kakasta syyllinen olo ja se voi sit aiheuttaa panttaamista ja ummetusta.
Meillä ei ole edes ikinä moitittu tai toruttu housuihin tullutta kakkaa mutta niin vaan alkoi yhtäkkiä reilu 2-vuotias vaipaton tyttö pantata ja vältellä pottaan kakkaamista ja ummetustahan siitä seurasi ja vielä enemmän panttaamista, vaikea kierre josta hankala päästä eroon.
Lapsesi on pieni vielä.

Miksi laitat vaipan, jos osaa pottaankin?
Vaippa antaa lapselle vanhasta muistista luvan pissata ja kakata vaippaan, kun on niin tehnyt koko ikänsä.
Ota vaippa pois, niin lapsi tajuaa, ettei voi vaippaan kakata, kun sitä ei ole.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
NO TODELLAKAAN EI SAA TORUA, ei tuonikäisen tarttee oikeasti vielä hallita kakkaamistaan, se että lapsi osaa mennä potalle ei tarkoita sen kummempia sitten muuten, eli lapsi alkaa hallita kakkaamistaan/rakkoaan vasta lähempänä kolmea vuotta ja kellekään lapselle ei minusta tosiaankaan saisi tehdä pahaa mieltä asiasta jolle ei vain voi itse mitään, tsiisus mitä idiootteja maa päällään kantaakin!!!

No nyt tuli sanottua aika pahasti! Ap kysyi kysymyksen. Asiallinen vastaus oli varmaan hakusessa.

peesi

Alkuperäinen kirjoittaja no:
En moiti koskaan vaippaan tekemisestä. Poika mulla saman ikäinen. Kehun toki kun pottaan tulle, mut jos kakkaamisesta moittii, niin sehän voi lakata kokonaan kakkaamasta. Lattialle pissaamisesta kyllä mainitsen, mutta keskustelevaan sävyyn:D

no ei tuosta lattiallekkaan pissaamisesta ny tossa iässä ny kauheeta numeroa tarvi tehdä.

No ei ole tyhmää torua 1v10kk ikäistä lasta, joka osaa mennä joinain päivänä potalle kakalle, siitä, että kakkaa vaippaan.
Ei se ei ole tyhmää vaan se on IDIOOTTIMAISTA, lasta alentavaa, hirveää käytöstä ja vielä kun sen tekee lapsen rakastama vanhempi on se anteeksiantamattoman tyhmää.

Lasta tulee pottailussa kannustaa, kaikki mitä pottaan osuu on huippuhienoa ja noin pienellä saa tulla kakka vaippaan silloin tällöin.
Hän on harjoitteluvaiheessa.
Kun tulee kakka vaippaan siitä ei arvostelevasti mainita lapselle.

Hyvät hetket kehutaan, ei moitteita.

Hän on vielä pieni. Anna mennä lapsen tahtiin, kyllä se viimeinenkin kakka jonain päivänä jää tulematta sinne vaippaan

samoin, meillä kans samanikäinen poika..

Ei saa. Lapsesi on vasta 1v 10kk. Kehu vaan. Meillä ei ole enää päivisin vaippaa. Meillä oltiin päiväkuivia siinä 2v 2kk. Jos pissit tulee pöksyyn tai housuihin sanon vaan että ei haittaa mitään. Vaatteet pestään ja otetaan kaapista puhtaat..

Ikinä ei saa torua!

no ei tuosta lattiallekkaan pissaamisesta ny tossa iässä ny kauheeta numeroa tarvi tehdä.

Sanoinko mä tekeväni numeron? Kun nousee potalta ja juoksee pissalle olkkarin lattialle, niin toki sanon, että olisit voinut pissiä äsken tuonne pottaan, ei se ole mitään moittimista. Onko se jossain perheessä numero, en tiedä. Mut ei kai se lapsi muuten opi?

paras on että ei toru. Siitä ei kannata negatiivista palautetta antaa ollenkaan. Pelkkää positiivista. Varsinkin jos ne on vasta aloiteltu. Malttiamalttia se on vanhemmilla valttia :D

No entä saako torua kun 1v3kk tekee pissan lattialle, tajuaa vahingon ja paikkailee sitä luutuamalla iloisen lallatuksen säestyksellä pissaa pois isonveljen poolopaidalla?

No ei, sitä kehuttiin, ajattelevainen poika :D

Sanoinko mä tekeväni numeron? Kun nousee potalta ja juoksee pissalle olkkarin lattialle, niin toki sanon, että olisit voinut pissiä äsken tuonne pottaan, ei se ole mitään moittimista. Onko se jossain perheessä numero, en tiedä. Mut ei kai se lapsi muuten opi?

no ehkäpä tuolleen sit on ok.

hyvin oot hoksannut. Ei kannata torua, vaan ottaa ohjaava tyyli "ai oletkin jo kerennyt kakata, ensi kerralla kokeillaan taas potalle" jne.

Onhan lapsesi vielä kovin pienikin, liian pieni ainakin siihen vaatimukseen että pitäis osata pyytää potalle hädän tullen. Ei teillä oo kiirettä :)

no ehkäpä tuolleen sit on ok.

Ai kiitti armollinen pottapsykologi.

Ai teillä pennut saa kuseskella lattialle? No ei meillä ainakaan!

Alkuperäinen kirjoittaja TilkkuTyttö:
No entä saako torua kun 1v3kk tekee pissan lattialle, tajuaa vahingon ja paikkailee sitä luutuamalla iloisen lallatuksen säestyksellä pissaa pois isonveljen poolopaidalla?

No ei, sitä kehuttiin, ajattelevainen poika :D

:D

Yhteistyössä