Saako lemmikkikanin viedä talvella ulos?? :O

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hämmästynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hämmästynyt

Vieras
Näin eilen, että meidän naapurin ukko oli kahden pienen lapsensa kanssa ulkona, ja heillä oli ilmeisesti kääpiöluppa mukana. Ulkona oli tuolloin -7c pakkasta, ja mun oli pakko sanoa sille miehelle, että minkä ihmeen takia se on tuonut kanin talvella ulos. Tämä vastasi, että koska lapset halusivat, jolloin suustani pääsi "ootko oikeasti ihan idiootti?" Mun käsityksen mukaan lemmikkikania ei voi viedä talvella syvään lumihankeen ulkoilemaan, varsinkaan jos on pakkasta. Jotenkin alkoi myös tuntumaan, että se kani on otettu naapureille vaan lasten leikkikaluksi.. Säälittää se pupu-parka.. :( Mutta oonko teidän mielestä ihan väärässä, jos sanon ettei tollainen oo oikein sitä pupua kohtaan?

Kamalalta kuulostaa. En ole varma, mutta saattaa olla, että jotkut kanirodut selviävät talven yli ulkona, jos niillä on vedoton ja eristetty koppi. Itse en ikinä näin toimisi, mutta se ehkä ei riko eläinsuojelulakia (viisaammat kertokoon miten on). Tietenkään kenenkään ei pitäisi olla niin urpo, että heittää sisäkania yhtäkkiä pakkaseen, joten ääliöltä naapurisi kuulostaa minustakin. Kaniparka, ei taatusti saanut tuosta kuin stressiä, toivottavasti ei paleltumia sentään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
sanoit sille äijälle niitten lasten kuullen että ootko ihan idiootti?? :o et taida ihan täysillä käydä itekään.

Hyvähän se on lastenkin oppia, että isikin voi mokata eikä aina ole oikeassa. Jossain vaiheessa ne tajuaa sen kumminkin.

Minun ensimmäinen kani meni itse ulos myös talvisin.. se muutenkin viihtyi ulkona, eikä edes karannut mihinkään, vaikka ei ollut missään häkissä tai narussa.. asuimme rivitalossa.. keväisin meni naapurin pihalle makoilemaan, kun siellä tuli esille ensimmäisenä nurmikko jonku lämpövesiputken takia.. myös mökillä se juoksenteli vapaana ja ainoa pelko oli, että kettu tai haukka nappaa sen.. yleensä tuli sisälle, kun huusi, että pullaa.. =)

mutta jos kani vain kannetaan ulos talvella lasten iloksi, niin se ei ole kyllä viisasta.. :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Kamalalta kuulostaa. En ole varma, mutta saattaa olla, että jotkut kanirodut selviävät talven yli ulkona, jos niillä on vedoton ja eristetty koppi. Itse en ikinä näin toimisi, mutta se ehkä ei riko eläinsuojelulakia (viisaammat kertokoon miten on). Tietenkään kenenkään ei pitäisi olla niin urpo, että heittää sisäkania yhtäkkiä pakkaseen, joten ääliöltä naapurisi kuulostaa minustakin. Kaniparka, ei taatusti saanut tuosta kuin stressiä, toivottavasti ei paleltumia sentään.

Joo, siis näinhän se periaatteessa on. Jotkut pitävät lemmikkikaniaankin ympärivuoden periaatteesa ulkotilassa, mutta niilläkin tulee olla joku suojaisampi paikka mihin mennä esim. talvipakkasilla, kuten jossain tallissa tai navetassa. Mutta tällaiset kanit ovat siis tottuneet tuollaisiin olosuhteisiin. En sitten tiedä miten ihanteellista se kania ajatellen... Mutta eipä kyllä tulisi mieleenkään laittaa tuota meidän sisäkania yhtäkkiä lumihankeen hyppimään!! Todennäköisesti tuo kani vilustuu ja ikävä kyllä eipä taida tuollaiset ihmiset paljon välittää lemmikkinsä eläinlääkäreitä maksella...ja homma onkin sitten siinä... :(

Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
sanoit sille äijälle niitten lasten kuullen että ootko ihan idiootti?? :o et taida ihan täysillä käydä itekään.

Hyvähän se on lastenkin oppia, että isikin voi mokata eikä aina ole oikeassa. Jossain vaiheessa ne tajuaa sen kumminkin.

Anteeksi, en ehtinyt ajatella niitä lapsia, enkä normaalisti sanoisi muutenkaan noin yhtään kenellekään, mutta mä järkytyin niin pahasti siitä kanista siellä pakkasessa, etten ehtinyt ajattelemaan ennen kuin lipsautin ton idiootin. :( Mä en vaan käsitä yhtään minkään lemmikin ottamista vain koska lapset haluaa, enkä varsinkaan sitä, jos ks. lemmikkiä kohdellaan lasten leluna. :(

meillä kani kävi talvella parvekkeella tallustelemassa, jos sattui pääsemään.. ei tarkoituksella koskaan päästetty, joskus sattui vahingossa livahtamaan oven raosta. oli se kyllä aika huvittavan näköistä, kun kani ihan innoissaan tutkii lunta ja kieri siinä :D

Meidän hermeliini tykkää talvesta ja lumesta :) Kerrostalossa asuessa otin hänet usein parvekkeelle mukaan kun menin tupakalle. Pupu oli ihan riemuissaan ja pomppi hangessa. Sen verran vietti aikaa ulkona että peppukarvat harmaantui talven aikana :D Ei se ikinä kyllä kovilla pakkasilla mukana ollut ja suojaisa paikka mihin ei pääse tuulemaan ym. Vaikea oli välillä ottaa kiinni kun toinen olisi halunnut jäädä sinne :)

Mutta alkuperäiseen; en kyllä olisi kania lähtenyt ulkoiluttamaan pakkasessa, se kuulostaa jo aika oudolta.

Kani pärjää mainiosti ulkona myös talvella, tietysti täytyy pienissä pätkissä totutella kylmään ilmaan. Monet kanit asuu ulkona ja vaikkapa tallissa vuoden ympäri.

t. "entinen" kluppakasvattaja ;)

Kyllä kanin saa ja oikeastaan pitääkin viedä talvella ulos, jos turkki ja rotu antaa edellytykset ja kani haluaa ja on totutettu ulkoiluun. Sitä pitää vain tehdä säännöllisesti.

Meillä kani (kääpiölupan ja leijonaharjan risteytys) käy ulkona kävelyllä n. 30 min kerrallaan kesät talvet 5-7 kertaa viikossa. Kävelytämme sitä flexissä käytännössä kuten koiraa. Sateessa ei koskaan tuoda ulos,eli kastumista vältetään. Jos vaikuttaa kastuneelta,kuivataan hiustenkuivaajalla heti.

Kanimme rakastaa ulkona lenkkeilyä eikä vierasta pakkasta, pakkaslumessa hyppely näyttää olevan suorastaan nautinto. Toin hänet juuri lenkiltä noin -17 asteen pakkasesta eikä ollut moksiskaan, minulle kylläkin tuli kylmä, kani ei olisi halunnut sisään millään.

Muuten luppa-leijonamme on kotikani, elelee päivät vapaana sisällä kerrostaloasunnossa, kotipesänä on iso häkki.

Kyllä kanin saa viedä talvella ulos. Riippuu tietenkin rodusta ja siitä onko kani tottunut olemaan ulkona.
Pieniä rotuja ei suositella viemään ulos sillä ne paleltuvat. Jos haluaa hankkia ulkokanin pitää ottaa ulkokaniksi sopiva rotu sekä kannattaa aloittaa totuttelu syksyn puolella. Jos hankit ulkokanin talvella älä laita sitä suoraan pakkaseen sillä se voi paleltua.