Saako mitään Kelalta tai mistään jos meen työkkäriin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kotiäiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kotiäiti"

Vieras
Olen ollu kotiäitinä jo niin kauan(n. 12 v.), että liitonpäivät/Kelanpäivät on nollaantunut. Miten on tietääkö kukaan, jos ilmoittaudun työkkäriin saanko mistään mitään, vai joudunko niille ihme työnhakukursseille ym. jollain ruokarahalla tms. Ei paljon kannata hoitomaksuja maksella jos näin on :(
Onko joku ollut samassa tilanteessa olis kiva kuulla miten hommamenee..

Mä sain samassa tilanteessa päivärahan. Ei kyllä menny 2 kuukauttakaan kun "joutusin" ekalle kurssille. Tosin menin ihan mielelläni.

Eli ei huomioitu puolison tuloja siihen kelan päviärahaan?

Paljonko se päiväraha oli? Kyllä kursseille(järkeville, kun kuitenkin ennen kotiäitiyttä olen ollut jo yhden ihmisiän työelämässä, niin ehkä ilman kursseja jo osaas töitä hakea täs iässä) menen minäkin jos ei siitä tarvi maksaa :) kun siihen se menee kun maksaa nuo päivähoidonmaksut niin eipä juur kannata :(

[QUOTE="Kotiäiti";22758410]Olen ollu kotiäitinä jo niin kauan(n. 12 v.), että liitonpäivät/Kelanpäivät on nollaantunut. Miten on tietääkö kukaan, jos ilmoittaudun työkkäriin saanko mistään mitään, vai joudunko niille ihme työnhakukursseille ym. jollain ruokarahalla tms. Ei paljon kannata hoitomaksuja maksella jos näin on :(
Onko joku ollut samassa tilanteessa olis kiva kuulla miten hommamenee..[/QUOTE]

oletko ollut tuon ajan äitiyslomalla/kotihoidontuella? Jos olet niin sulla on oikeus liiotn päiviin, sillä nuo ovat hyväksyttyä syytä olla poissa työmarkkinoilta ja pidentävät seurantajaksoa.

Se hoitopaikka on syytä olla kuitenkin valmiina, jos saat työhönosoituksen niin sinne on haettava ja jos pääset, hoitopaikan puute ei ole kelvollinen syy kieltäytyä työstä ilman 3 kk karenssia.

oletko ollut tuon ajan äitiyslomalla/kotihoidontuella? Jos olet niin sulla on oikeus liiotn päiviin, sillä nuo ovat hyväksyttyä syytä olla poissa työmarkkinoilta ja pidentävät seurantajaksoa.

Nuorin lapsi on nyt eskarissa, eli olen ihan elänyt puolison siivellä ;) ) kolme vuotta. Eli ei oikeutta liitonpäiviin.
Kysymys ei johdu siitä että haluan pelkkiä tukia, vaan siitä, että lykätäänkö minut heti jollekkin tyhjänpäiväiselle kurssille, kun sinne ilmoittaudun ja kuinka paljon on päiväraha jos näille kursseille menee. Hoitomaksu kun on aikamoinen vielä kevään ajan kuitenkin, eli en tarvi töitä tms. harrastukseksi vaan rahan saamiseksi.
Hoitopaikka on valmiina muuta kun ilmoittaa kun sitä tarvii, mutta en ala siitä maksamaan että olen istumassa jollakin kurssilla mistä ei ole mitään hyötyä. Suoraan olen töitä hakenut, mutta tuntuupa olevan mentaliteetti monilla työnantajillakin se että kun et nyt ole työkkärin kirjoilla ei saada mitään avustusta niin ei kelpaa töihin.

[QUOTE="kotiäiti";22762419]Nuorin lapsi on nyt eskarissa, eli olen ihan elänyt puolison siivellä ;) ) kolme vuotta. Eli ei oikeutta liitonpäiviin.
Kysymys ei johdu siitä että haluan pelkkiä tukia, vaan siitä, että lykätäänkö minut heti jollekkin tyhjänpäiväiselle kurssille, kun sinne ilmoittaudun ja kuinka paljon on päiväraha jos näille kursseille menee. Hoitomaksu kun on aikamoinen vielä kevään ajan kuitenkin, eli en tarvi töitä tms. harrastukseksi vaan rahan saamiseksi.
Hoitopaikka on valmiina muuta kun ilmoittaa kun sitä tarvii, mutta en ala siitä maksamaan että olen istumassa jollakin kurssilla mistä ei ole mitään hyötyä. Suoraan olen töitä hakenut, mutta tuntuupa olevan mentaliteetti monilla työnantajillakin se että kun et nyt ole työkkärin kirjoilla ei saada mitään avustusta niin ei kelpaa töihin.[/QUOTE]

Eli päivärahan suuruutta kyselen ja oikeutta siihen ja vaikuttaako puolison tulot? Liitosta olen ollut vapaajäsenenä eli en ole sieltä koskaan eronnut ja pienistä väliaikaisista jobeista olen liittoon maksanut. Jos olisi joku ollut samassa tilanteessa olisi kiva kuulla kokemukset tällaisesta, niin on pohjaa millä miettiä mitä tekis. Kiitos etukäteen :)

[QUOTE="Vieras";22762447]Eli päivärahan suuruutta kyselen ja oikeutta siihen ja vaikuttaako puolison tulot? Liitosta olen ollut vapaajäsenenä eli en ole sieltä koskaan eronnut ja pienistä väliaikaisista jobeista olen liittoon maksanut. Jos olisi joku ollut samassa tilanteessa olisi kiva kuulla kokemukset tällaisesta, niin on pohjaa millä miettiä mitä tekis. Kiitos etukäteen :)[/QUOTE]

UPS

Ikä vaikuttaa siten ettei alle 25v saa välttämättä päivärahaa ilman ammattitutkintoa. Minä sinulle suosittelen päivittämään tutkintosi mikä se nyt sitten liekin, saat työkkärirahan ja kulukorvauksen ja sen jälkeen jopa töitä ja ellei oma alasi kiinnosta niin kysy mahdollisuuksia koulutuksiin, oppisopimuksella on helppo päästä kunnan juttuihin, vammaispalvelut, ruokapalvelut... saat palkkaa ja opiskelet samalla...

Joo kyllä 40v on eläkeiässä, aivan totta!!!! Minäkin 40v kyllä olen lähdössä opiskelemaan ja sen jälkeen vielä 25 vuodeksi työelämään.

:) opiskelin myös tässä välissä itelle ammatin joten onneksi sitä huolta ei ole enää paitsi jos vielä lisää alkais opiskella. Kyllä tuota työelämää näyttäisi olevan mittaamaton määrä jäljellä, kun ei sitä tiedä pääsekö eläkkeelle enää olenkaan sitten kun sen aika on :)

vastauksista, laskeskelin tuolla Kelan sivuilla laskurilla, niin saisin juuri sen verran päivässä, että hoitomaksun saa maksettua joten katsellaan tässä vielä, ja tehdään töitä silloin kun ehtii :) mitä eteen tulee, jos tulee..Onneksi on pää vielä siinä kunnossa että jaksaa tällä kotonakin ihan hyvin :) Lapsetkaan ei ole pieniä kuitenkaan kovin kauaa nautin nyt niistä :)

[QUOTE="Kotiäiti";22767817]vastauksista, laskeskelin tuolla Kelan sivuilla laskurilla, niin saisin juuri sen verran päivässä, että hoitomaksun saa maksettua joten katsellaan tässä vielä, ja tehdään töitä silloin kun ehtii :) mitä eteen tulee, jos tulee..Onneksi on pää vielä siinä kunnossa että jaksaa tällä kotonakin ihan hyvin :) Lapsetkaan ei ole pieniä kuitenkaan kovin kauaa nautin nyt niistä :)[/QUOTE]

peruspäivärahaa vaiko kenties työmarkkinatukea, mihin vaikuttaa puolison tulot?

Yhteistyössä