Saako näillä tuloilla asuntolainaa, ja jos niin kuinka paljon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
minulle jää verojen jälkeen käteen 1700€/kk ja miehelle 2000€/kk. meillä on 1 kouluikäinen lapsi. kummallakaan ei ole ennestään lainaa/velkaa. autokin ostettu käteisellä, ja omia säästöjä reilu 20 000€. saako näillä tuloilla asuntolainaa ja kuinka paljon uskaltaisi ottaa? mikään iso omakotitalo ei olisi edes kysessä, pk-seudun rajoilta ehkä kolmio...

Kun otettiin laina, mä olin opiskelija ja koulun ohessa tienasin jotain 1300 ja mies sai jotain 1500. Alle 3000e kuitenkin. Meillä lainaa oli alkajaisiksi 70 000 ja lyhennys 500e/kk.

Minkä verran nyt maksatte vuokraa? Kerro se 20 vuodella. Siis jos vuokra on vaikka 600 niin 600x12 = maksatte 7200e vuodessa, ja 20 vuodessa 144 000. Parikymmentä vuotta on realistinen laina-aika ja vuokraankin teidän rahat riittää, joten...

Tosin tää vertailu käy vain jos asumiskulut on samoja. Siis lämmitys, sähkö, jätehuolto, vesi. Eli asumismuoto jos on sama, niin voi verrata noin

Saa lainaa mutta kuinka paljon sitä KANNATTAA ottaa on kuitenkin eri asia kuin mikä on maksimimäärä mitä voi saada. Itse en noilla tuloilla ottaisi kuin mielellään 100 000 euron lainan. Ehdottomasti ei yli 150 000 euroa.

Alkuperäinen kirjoittaja öööh;27119144:
Kun otettiin laina, mä olin opiskelija ja koulun ohessa tienasin jotain 1300 ja mies sai jotain 1500. Alle 3000e kuitenkin. Meillä lainaa oli alkajaisiksi 70 000 ja lyhennys 500e/kk.

Minkä verran nyt maksatte vuokraa? Kerro se 20 vuodella. Siis jos vuokra on vaikka 600 niin 600x12 = maksatte 7200e vuodessa, ja 20 vuodessa 144 000. Parikymmentä vuotta on realistinen laina-aika ja vuokraankin teidän rahat riittää, joten...

Tosin tää vertailu käy vain jos asumiskulut on samoja. Siis lämmitys, sähkö, jätehuolto, vesi. Eli asumismuoto jos on sama, niin voi verrata noin

Vuokrat kohoaa ja osakkeenomistajalle tulee muutakin kuin vastike, juoksevat kulut ja laina.... Plussaa on toki ap:n säästöt eli säästöön on jäänyt rahaa, mutta jatkossakin sitä täytyy jäädä, jotta kiinteistön korjaukset katetaan (siis muutakin kuin uudet tapetit tai keittiön uusi ilme). Eli vuokra on hyvä vertailukohta kokonaiskuluille, mutta se ei kannata olla yhtä suuri kuin lainanlyhennys+korot tai budjetti tulevaisuudessa menee ongelmalliseksi ellei säästöön ole jäänyt reilua summaa kuussa.

Me otettiin 300 000 ja hyvin pystytään makselemaan. :)

Helsingissä et hyvää saa satasella, ihan naurattaa ajatuskin.

60 000 oli siis käsirahaa, eli asunnon hinta oli 360 000e

[QUOTE="hmmm";27119224]Me otettiin 300 000 ja hyvin pystytään makselemaan. :)

60 000 oli siis käsirahaa, eli asunnon hinta oli 360 000e[/QUOTE]

Ainiin ja nettotulot satasen enemmän kuin teillä, sekä yksi lapsi(toinen tulossa)

[QUOTE="hmmm";27119224]Me otettiin 300 000 ja hyvin pystytään makselemaan. :)

60 000 oli siis käsirahaa, eli asunnon hinta oli 360 000e[/QUOTE]

Kun korot nousee hieman esim 5% ja teillä on järkevä 20 vuoden laina, niin maksatte 2000e kuussa lainaa. Musta kuulostaa vähän tiukalta. (25v lainalla tuo on 1750e/kk)

Epäilen kyllä että on oikein mitoitettu. Tuohon päälle asumiskulut, ne remonttikulut, kulut liikkumisesta (aika monella on auto, tms), päivähoitokulut...

meidän nettotulot oli yhteensä 4200e, kun otettiin 220 000e lainaa. Asumiskulut yhteensä (laina+vastike+vesi) on 1600e. Hyvin pärjätään. Samanlaisesta asunnosta maksettais täällä pk-seudulla vuokraa vähintään 1500e, joten eipä paljon kannata vuokralla olla.

Me oltaisiin saatu noilla tuloilla vaikka 200 000 lainaa. Mutta otettiin 120 000. Aina pitää jättää varaa elämiseen ja elämän nautintoihin. Matkaan miehen kanssa tai vastaavaan.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä;27119284:
meidän nettotulot oli yhteensä 4200e, kun otettiin 220 000e lainaa. Asumiskulut yhteensä (laina+vastike+vesi) on 1600e. Hyvin pärjätään. Samanlaisesta asunnosta maksettais täällä pk-seudulla vuokraa vähintään 1500e, joten eipä paljon kannata vuokralla olla.

Lisään vielä, että jos pk-seudulla on lainaa selvästi vähemmän kuin mitä asunnonarvo on, niin aina tiukassa paikassa pääsee myymällä velattomaksi.

[QUOTE="vieras";27119159]Saa lainaa mutta kuinka paljon sitä KANNATTAA ottaa on kuitenkin eri asia kuin mikä on maksimimäärä mitä voi saada. Itse en noilla tuloilla ottaisi kuin mielellään 100 000 euron lainan. Ehdottomasti ei yli 150 000 euroa.[/QUOTE]

täältä ei saa mitään asuntoa 100 000 eurolla... tai siis saa yksiön mutta siihen ei kyllä 3-henkinen perhe mahdu. reilu 150 000 eurolla saa täysin remontoitavissa olevan kolmion, mutta remppalainaa pitäisi ottaa päälle.

ja emme ole muuttamassa kauemmas, työpaikat pk-seudulla.

Teillä on hyvät nettotulot. Lainanmyöntäjät kiinnittävät myös huomiota työpaikkojenne pysyvyyteen ja siihen onko ostettava asunto muuttovoitto- vai tappioalueella. Terveenä asumismenojen osuutena nettotuloista pidetään 30%, joka teidän tapauksessanne olisi n. 1.100€ kuukaudessa. Jos otatte 200.000€ lainaa 20 vuodeksi 1,3%:n todellisella vuosikorolla (korko+kulut) kuukausieräksenne tulee tasaerin n. 1.050 €. Finanssivalvonnan suositus omarahoitusosuudeksi on vähintään 10%. Teidän kannattaa vain hakea lainaa useasta pankista, koska se on ilmaista, saatte ehdot selville, eivätkä lainatarjoukset vielä sido mihinkään.