Saako näin tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pettynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pettynyt

Vieras
Nimet muutettu

Tilanteeni on tämä, minä ja ystäväni odotimme lapsia yhtä aikaa, ystävälläni laskettu aika vain oli helmikuussa, minulla maaliskuussa.
Saimme molemmat pojat. Olimme aiemmin jutelleet lasten nimistä, kaverini sanoi että oli aina halunnut pojalleen nimen Pekka ja minä sanoin että haluan poikani nimeksi Pertti. Tämän ystäväni tiesi, sillä olin sanonut mieltymykseni tähän nimeen jo vuosia sitten.
Nyt lapsella sitten oli sunnuntaina kastajaiset (meidän lasta ei ole vielä kastettu, nimi tosin oli päätetty ja se oli Pertti) ja kaverin lapsen nimeksi tulikin PERTTI.
Kaveri selitti tätä sillä että se hänen aikaisemmin valitsemansa nimi ei sopinutkaan vauvalle vaan se näytti ihan Pertiltä!

Onko tämä oikein?? Minun mielestäni tuo on törkeä teko sillä kaverini tiesi varmasti että minä aion kastaa lapseni tämän nimiseksi!
Mitä olette mieltä, suutunko turhasta? (niin kuin monet ovat minulle sanoneet..)

Niin, eihän tuo ole missään laissa kiellettyä, mutta kurjaa se on ja toivottavasti "ystäväsi" ymmärtää sen. Mutta voihan teillä olla samannimiset lapset ja niillä sitten vaikka eri lempinimet.

Niin, yksinoikeutta ei voi varata, mutta mun mielestä tosi törkeesti tehty!!!! Ite laittaisin siitä huolimatta sen nimen vauvalleni ja jättäisin kaverin kutsumatta ristiäisiin.

tätä tapahtuu jatkuvasti.
joku toinen, ehkä jopa tuttukin laittaa lapselleen sen nimen jota itse olet ajatellut... olisko sulla mahdollista muuttaa tuota nimeä esim. kaksiosaiseksi xxx-Pertti näin esimerkin mukaisesti tai että tuo pertti -nimi tulis toiseksi tai kolmanneksi nimeksi lapsellesi?

No kyllä mä vähän loukkaantuisin. Ehkä aika paljonkin.

Siis tottakai jokainen saa laittaa lapsensa nimeksi minkä tahtoo, mutta minä en haluaisi laittaa samaa nimeä mikä lähipiirissä jo on. Joten ap:n tilanteessa tuo oman lapseni nimi pitäisi vaihtaa.. Siinä mielessä tylsä homma. Varsinkin jos ja kun tuota nimeä on jo pitkään miettinyt ja vauvaa jo ehkä sillä nimellä kutsuttu...

Siis eihän tuossa mitään väärää ole, toki noin saa tehdä. Mutta ärsyttävää silti, tästä syystä en hiiskukaan omieni mahdollisista nimistä, ennen kuin lapsi on kastettu.

..minäkin! Vaikka kyllähän se tosiaan niin on, että nimiin ei voi varata yksinoikeuksia, niin on se aika ilkeää laittaa sama minkä te olette päättäneet.

Mä antaisin lapselleni sen nimen minkä meinasinkin ja unohtaisin kaverin, silloin ei tarttis ihmetellä et on samat nimet saman ikäisillä kaverien lapsilla.. Eipä kovin loistoyksilö kaverina ole jos noin tekee, vaikka kuinka olis sallittua...

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Siis.. miten joku voi olla mustis nimestä?? :D Miksi vain ja juuri sinun lapsesi saisi olla nimeltään Pertti?

Ei kyse olekkaan mustasukkaisuudesta vaan siitä että YSTÄVÄ teki näin, ollaanhan me paljon tekemisissä. Itsellä ei tulisi mieleenkään kastaa lasta nimellä jonka kaveri on lapselleen "varannut". Ja törkeintä tässä ehkä on juuri se, että tämä ystävä ei sanonut minulle mitään nimestä ennen kastajaisia, itse olisin edes kysynyt kaveriltani haittaisiko häntä jos lapseni saisi saman nimen.

Mun mielestä tosi typerästi teki kaverisi, koska tiesi jo teidän nimivalinnan. Vaikka toki nimiä ei voi varata, niin mielestäni kaveri olisi voinut, vaikka varmistaa sulta, että oletteko tosiaan laittamassa sitä nimeä josta olit puhunut ja kysyä, voiko hekin laittaa saman nimen.

mulle kävi silleen että esikoinen näytti mielestäni ihan eeviltä, mutta en viitsinyt antaa sitä nimeä koska se oli jo yhden kaverin lapsella... mut vaikee sanoo loukkaantuisinko sinun sijassasi. ehkä en, koska lapselle annetaan sellainen nimi joka hänelle tuntuu sopivan. ei meidänkään esikoinen näyttänyt yhtään venlalta vaikka se oli yhtenä vaihtoehtona ollut etukäteen...

Ajatelkaas nyt.

Kaveri saa lapsen. Toteaa, että tämä on nyt Pertti. Ilmiselvä Pertti. Nimi sopii lapselle kuin nenä päähän. Tuoreet vanhemmat eivät osaa ajatella lapselle mitään muuta nimeä, sillä vauva on vaan niin Pertin näköinen.

Pitäisikö heidän jättää antamatta lapselleen se nimi, joka lapselle parhaiten sopii, ja joka heitä eniten miellyttää, vain siksi että äidin kaveri ajatteli samaa nimeä lapselleen? Mun mielestä ei. Suurimmalla osalla lapsista on ja tulee olemaan kaimoja kuitenkin, eikä ainakaan mun tytön nimen arvoa yhtään pienennä se, että miehen siskolla on samanniminen tytär, meidän neitiä reilu vuoden vanhempi. Joo, sanoin hänelle joskus että mun tyttärestäni tulee Melike, ja sitten heille syntyi tyttö josta tuli Melike, mutta enhän minä sitä nimeä alunperin keksinyt, vaan se oli jo olemassa, eli vapaata riistaa.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Ajatelkaas nyt.

Kaveri saa lapsen. Toteaa, että tämä on nyt Pertti. Ilmiselvä Pertti. Nimi sopii lapselle kuin nenä päähän. Tuoreet vanhemmat eivät osaa ajatella lapselle mitään muuta nimeä, sillä vauva on vaan niin Pertin näköinen.

Pitäisikö heidän jättää antamatta lapselleen se nimi, joka lapselle parhaiten sopii, ja joka heitä eniten miellyttää, vain siksi että äidin kaveri ajatteli samaa nimeä lapselleen? Mun mielestä ei. Suurimmalla osalla lapsista on ja tulee olemaan kaimoja kuitenkin, eikä ainakaan mun tytön nimen arvoa yhtään pienennä se, että miehen siskolla on samanniminen tytär, meidän neitiä reilu vuoden vanhempi. Joo, sanoin hänelle joskus että mun tyttärestäni tulee Melike, ja sitten heille syntyi tyttö josta tuli Melike, mutta enhän minä sitä nimeä alunperin keksinyt, vaan se oli jo olemassa, eli vapaata riistaa.

Mutta tätä kaverin lasta kutsuttiin siis Pekaksi syntymästä asti, juuri enne ristiäisiä se sitten vaihdettiin Pertiksi. Että oli kai se Pekan näköinen ainakin ensimmäiset pari kuukautta!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mutta tätä kaverin lasta kutsuttiin siis Pekaksi syntymästä asti, juuri enne ristiäisiä se sitten vaihdettiin Pertiksi. Että oli kai se Pekan näköinen ainakin ensimmäiset pari kuukautta!

No, meidänkin lapsia kutsuttiin Mötiksi ja Pyry-Orvokiksi ennen virallisten nimien antamista...ei ne niiltä kuitenkaan näyttäneet :D

No, kaverillasi on nyt Pertti, ja se asia ei muuksi muutu. Sinuna unohtaisin sen, minkä nimisiä lapsia muilla on, ja antaisin omalle lapselleni sen nimen josta eniten tykkään, mahtuuhan niitä Perttejä kaksi samalle hiekkalaatikolle :)

Yhteistyössä